مذاکره برای اتصال به نظام بین الملل پرداخت، پس از برجام کلید خورد

دسته: حقوق بین الملل
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۶ بهمن ۱۳۹۵


مذاکره برای اتصال به نظام بین الملل پرداخت، پس از برجام کلید خورد

مذاکره برای اتصال به نظام بین الملل پرداخت، پس از برجام کلید خورد

 

Iran national flag

مدیره اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی گفت: مذاکرات برای اتصال نظام بانکی ایران به پرداختهای بینالمللی پس از برجام آغازشده و پیش از آن این امکان برای بانک مرکزی وجود نداشت.

«داود محمد بیگی» افزود: مذاکره و تعامل با شرکتهای بین‌المللی پرداخت باهدف اتصال شبکه بانکی ایران به‌نظام پرداختهای بین‌الملل پس از برجام آغازشده است و البته این شرکتها با ملاحظه‌های خودکار را به جلو می‌برند.

وی با بیان این‌که اکنون در حوزه تکنولوژی و زیرساخت وضعیت خوبی وجود دارد و در عمل وارد مباحث اجرایی این اتصالها شده‌ایم، احتمال داد که در چند ماه آینده زیرساختهای لازم در این زمینه در کشور شکل گیرد.

محمد بیگی درعین‌حال با برشمردن موانع ورود این شرکتهای پرداخت به بازار ایران، گفت: بخشی از شرکتهای بین‌المللی پرداخت، آمریکایی هستند که در عمل به خاطر تحریمهای اولیه امکان همکاری با آنها وجود دارد.

وی ادامه داد: 2 شرکت برای ورود به بازار ایران ابراز تمایل کرده‌اند و در زمان حاضر مقدمات کار در حال انجام است.

مدیر اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی افزود: در پی یافتن راهکارها ترغیب این شرکتها برای ورود به بازار ایران هستیم زیرا ورود آنها سبب تقویت نظام پرداخت در کشور می‌شود.

وی ایجاد اتصالات منطقه‌ای به‌جای استفاده از شرکتهای بین‌المللی را یکی از رویکردهای موردنظر بانک مرکزی عنوان کرد و افزود: می‌توان با ایجاد اتصالهای منطقه‌ای از جمله خاورمیانه و کشورهای منطقه این اتصالها را پیگیری و اجرایی کرد.

نبود یکپارچگی در شبکه بانکی /رقابت برای کسب بازار بیشتر

محمد بیگی، بر انسجام بیشتر بانکها در ارتباطات بین‌المللی تأکید کرد و گفت: متأسفانه در شبکه بانکی هم‌صدایی و یکپارچگی در سطح مورد انتظار وجود ندارد و بانکها برای کسب بازار بیشتر با یکدیگر رقابت می‌کنند. مدیر اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی در عین‌حال تأکید کرد که بانک مرکزی قصد ایجاد مانع و محدودیت برای بانکها برای اتصالات بین‌المللی ندارد و ازاین‌رو برخی بانکها برای ایجاد این ارتباطات از بانک مرکزی درخواست مجوز کرده‌اند.

اوایل امسال بود که اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی از آغاز رایزنی با 2 شرکت پرداخت بین‌المللی شامل جی.سی.بی (JCB) ژاپن و شبکه یو.پی.آی (UPI) چین خبر داد.

علی کرمانشاه معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی چندی پیش اعلام کرد پس از بررسی پیشنهادهای شماری از بزرگ‌ترین شرکتهای بین‌المللی، طرح امکان استفاده از کارتهای بانکی ایران در خارج از کشور تا اوایل سال آینده عملیاتی می‌شود.

به گفته وی، در صورت بهره‌برداری از این طرح، بستر و زیرساختی فراهم می‌شود که صادرکنندگان و پذیرندگان کارتهای بانکی از آن استفاده می‌کنند. منبع: جام جم آنلاین

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *