لزوم تشکیل پرونده شخصیت برای کودکان و نوجوانان

دسته: رویداد حقوقی , مطالب برگزیده
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۷ دی ۱۳۹۵


لزوم تشکیل پرونده شخصیت برای کودکان و نوجوانان

معاون حقوقی قوه قضاییه مطرح کرد:

لزوم تشکیل پرونده شخصیت برای کودکان و نوجوانان

 %d9%84%d8%b2%d9%88%d9%85-%d8%aa%d8%b4%da%a9%db%8c%d9%84-%d9%be%d8%b1%d9%88%d9%86%d8%af%d9%87-%d8%b4%d8%ae%d8%b5%db%8c%d8%aa-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%da%a9%d9%88%d8%af%da%a9%d8%a7%d9%86-%d9%88-%d9%86

معاون حقوقی قوه قضاییه با خطیر شمردن وظیفه قضات در عرصه دادرسی اطفال و تاکید بر لزوم تشکیل پرونده شخصیت برای کودکان و نوجوانان، اظهار کرد: نقشی که قضات دراین خصوص ایفا میکنند بهمنزله نقش پزشک درمانگر است و باید در جهت اصلاح کودک گام بردارد.

ذبیح‌الله خداییان در مراسم اختتامیه کارگاه نظام عدالت برای اطفال و نوجوانان ویژه قضات استان البرز، اظهار کرد: اقدام صحیح قاضی باید به‌منزله دارویی برای درمان یا اصلاح کودک باشد نه اینکه تصمیم نابجای وی زمینه‌ساز انحراف کودک شود.

وی با اظهار تأسف از اینکه امروزه زمینه گرایش به جرم و جنایت نسبت به گذشته بیشتر است، افزود: در جامعه کنونی عواملی نظیر فقر، طلاق، اعتیاد و استفاده ناصحیح از فضای‌ مجازی ارتکاب و افزایش جرم و انحراف کودکان را موجب شده است؛ ازاین‌رو مسؤولان بخشهای مختلف باید توجه بیشتری به مسائل کودکان و نوجوانان داشته باشند.

معاون حقوقی قوه قضاییه با یادآوری اینکه متولیان امور فرهنگی برای اثربخش کردن فعالیتهای خود باید برنامه‌ریزی‌شده عمل کنند، افزود: متأسفانه امروزه از بیرون مرزها با تولیدات فرهنگی متنوع و مخرب برای کودکان و نوجوانان زمینه‌ساز انحراف آنها می‌شوند؛ تا به آنجا که رواج خشونت و دست ‌یازیدن کودکان و نوجوانان به جرم و بزهکاری را تا حدی پیامد این نوع اقدامات فرهنگی مخرب و برنامه‌ریزی‌شده می‌توان دانست.

وی با اشاره به خطیر بودن وظیفه قضات، تأکید کرد: نقشی که قضات دراین خصوص ایفا می‌کنند، بی‌شباهت به نقش پزشک درمانگر نیست، به این معنا که قاضی باید در جهت اصلاح کودک گام بردارد. اقدام صحیح وی باید به‌منزله دارویی برای درمان یا اصلاح کودک باشد نه اینکه تصمیم نابجای وی منجر به انحراف کودک شود.

خداییان بابیان این امر که اعتقاد ما براین است دیدگاه قاضی در برخورد با کودک متهم باید مبتنی بر قربانی بودن وی باشد و لازم است قاضی زمان بسیاری صرف کند تا زمینه نجات کودک را فراهم سازد یادآور شد: اینکه در مراحل رسیدگی به پرونده، با کودک و نوجوان همانند بزرگ‌سالان برخورد شود اشتباه بزرگی است. خداییان بر لزوم تشکیل پرونده شخصیت برای کودکان و نوجوانان و توجه قضات به آن پرونده در مورد کودکان و نوجوانان و استفاده از تدابیر تربیتی و اصلاحی تأکید کرد.

منبع: حمایت


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۰۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *