عناوین تغییرات قانون اساسی ترکیه

دسته: حقوق در سایر جوامع
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۳ آذر ۱۳۹۵


عناوین تغییرات قانون اساسی ترکیه

عناوین تغییرات قانون اساسی ترکیه

 627669738

به نقل از آناتولی ترکیه؛ مصطفی شانتوب افزود: در نظام ریاست جمهوری، انتخابات پارلمانی به طور جداگانه برگزار میشود.

وی اشاره کرد که نخست‌وزیر، دولت و ریاست جمهوری در نظام ریاست جمهوری با هم یکی شده و پست نخست‌وزیری حذف می‌شود؛ زیرا ریاست جمهوری، این وظایف را عهده‌دار می‌شود.

وی تصریح کرد: با اجرای نظام ریاست جمهوری جدید جدایی بین نخست‌وزیر و دولت از یک‌سو و ریاست جمهوری از سوی دیگر از بین خواهد رفت؛ زیرا رئیس‌جمهور به طور مشترک هم وظایف رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر را بر عهده خواهد داشت.

شانتوب در پاسخ به سؤالی درباره وظیفه پارلمان در نظام انتخاباتی جدید گفت: پارلمان در نظامهای پارلمانی و ریاست جمهوری، دارای دو وظیفه اصلی است که وظیفه اول، مربوط به قانون‌گذاری و وضع قوانین است و وظیفه دوم مربوط به کار نظارتی است.

وی خاطرنشان کرد: نظام ریاست جمهوری به نمایندگان پارلمان امکان ارایه پیشنهاد برای بازخواست پارلمانی و مطرح کردن سؤالات کتبی و شفاهی از مسؤولان را می‌دهد، اما استیضاح و اعطای رأی اعتماد را لغو می‌کند.

رئیس کمیته قانون اساسی در پارلمان ترکیه گفت: در نظام ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور و دولت اختیار ارایه پیش‌نویسهای قانونی را ندارد و این اختیار فقط از آن مجلس نمایندگان خواهد بود.

به گفته شانطوب، رئیس‌جمهور در نظام حکومتی جدید، از اختیار بازگرداندن قوانین به پارلمان و صدور حکمها برخوردار خواهد بود و تحت نظارت دادگاه قانون اساسی قرار خواهد داشت.

وی تأکید کرد: رئیس‌جمهور در نظام جدید نیز مانند نظام کنونی از حق وتوی قوانین برخوردار خواهد بود.

بنا بر اعلام العالم، این مسؤول ترکیه‌ای هم‌چنین گفت نظام ریاست جمهوری مشکلات ناشی از شکست تشکیل دولت براثر انتخابات را حل خواهد کرد؛ زیرا در هر صورت، دولتها را خود انتخاب خواهد کرد و این دولتها از ثبات و دوام برخوردار خواهند بود.

وی ادامه داد: کمیسیونهای متخصص در پارلمان با اجرای نظام ریاست‌جمهوری به فعالیت خود ادامه خواهند داد و دولتها مجبور خواهند بود که پارلمان و کمیسیونهای آن را به قوانین مورد علاقه خود متقاعد کنند.

منبع: میزان آنلاین


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۶
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *