ظریف برای منافع کشورش به‌سختی جنگید

دسته: غیر حقوقی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۱۱ آبان ۱۳۹۵


ظریف برای منافع کشورش به‌سختی جنگید

جان کری در مراسم دریافت جایزه «چاتم هاوس»:

ظریف برای منافع کشورش بهسختی جنگید

 %d8%b9%d9%88%d8%a7%d9%85%d9%84-%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c-%d8%aa%d8%ac%d9%85%d8%b9-%d9%882

وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به پایبندی کامل ایران به توافق هستهای سال گذشته مدعی شد که این توافق از وقوع یک جنگ تقریباً حتمی جلوگیری کرد.

 به نقل از روزنامه واشنگتن‌پست، «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا در دفاعی پرشور از دیپلماسی، با اشاره به پایبندی ایران به تمام بخشهای توافق هسته‌ای سال گذشته مدعی شد که این توافق از وقوع یک جنگ تقریباً حتمی جلوگیری کرد.

کری در مراسم دریافت جایزه اندیشکده «چاتم هاوس» در لندن اظهار داشت که «به‌جای تسلیم شدن به یک جنگ محتوم، ترجیح می‌داد که برای دستیابی به توافقات دیپلماتیک ظاهراً غیرممکن تلاش کند». گفتنی است که جایزه «چاتم هاوس» به‌طور مشترک به «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران و جان کری به دلیل نقش آنان در انعقاد توافق مهم هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی اعطاء شد.

توافق هسته‌ای سال گذشته که پس از چندین دور مذاکرات طولانی‌مدت به ثمر رسید؛ با مخالفت قاطعانه رژیم صهیونیستی، منتقدان جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا و برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس روبرو شد.

از سوی دیگر، «فیلیپ هاموند» رئیس خزانه‌داری انگلیس و وزیر خارجه سابق این کشور روز دوشنبه در مراسم اعطای جایزه «چاتم هاوس» با تمجید از توافق هسته‌ای ایران آن را «یکی از بزرگ‌ترین دست آوردهای دیپلماسی مدرن» خواند و مدعی شد که وزیر خارجه آمریکا برای دستیابی به این توافق سه نبرد جداگانه را با موفقیت پشت سر گذاشت: پیروزی بر طرفهای بدبین و منتقد در واشنگتن، در میان متحدان آمریکا و در ایران.

جان کری همچنین گفت که دستیابی به یک توافق با ایران نیازمند «یک تلاش دیپلماتیک هماهنگ بود». وی با تمجید از «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران که در این مراسم حضور نداشت، وی را «یک میهن‌دوست خواند که برای منافع کشور خود به‌سختی جنگید».

وی همچنین اظهار داشت که «ایران از تمام بخشهای این توافق تبعیت کرده است». جان کری مدعی شد که آمریکا و متحدانش سعی کرده‌اند تا همین‌گونه عمل نمایند، اما درعین‌حال ناامیدی ناشی از عدم تمایل بانکهای اروپایی به مشارکت مجدد با ایران را که به دلیل ترس از مجازات مقرر در قوانین آمریکاست، مورد تصدیق قرارداد

منبع: مهر


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *