شیوه تعیین خسارت وارده بر دندان از منظر فقه و پزشکی قانونی

دسته: معرفی پایان نامه
بدون دیدگاه
شنبه - ۳ مهر ۱۳۹۵


شیوه تعیین خسارت وارده بر دندان از منظر فقه و پزشکی قانونی

شیوه تعیین خسارت وارده بر دندان از منظر فقه و پزشکی قانونی

349859478

پدیدآور: فاطمه آهنگر
مقطع: کارشناسی ارشد
سال دفاع: 1394
دانشگاه: قم
چکیده: این پایان‌نامه با عنوان شیوه تعیین خسارت وارده بر دندان، از یک‌سو به ذکر آراء فقهای اسلامی (امامیه-اهل سنت) و از سوی دیگر بابیان دیدگاه قانون‌گذار ایران، به رویه عملی کارشناسان پزشکی قانونی پرداخته است.
این بررسی ازاین‌جهت ضرورت دارد که پس از پیروزی انقلاب و وضع قوانین بر مبنای منابع فقهی، بالأخص تصویب قانون دیات، نیاز به بررسی این موضوع احساس می‌شود که آیا قانون برگرفته از منابع فقهی با توجه به پیشرفت علوم، به‌ویژه علم پزشکی و شاخه‌های مرتبط با آن، جوابگوی نیازهای روز قضات محاکم و کارشناسان پزشکی قانونی است یا خیر.
دراین راستا با تلفیق روش کتابخانه‌ای (به‌صورت فیش‌برداری) و روش میدانی (با حضور در پزشکی قانونی و مطالعه پرونده‌ها و پرسش از کارشناس مربوطه)؛ پس از بیان نظرات فقهای عظام و مواد قانونی، رویه عملی کارشناسان پزشکی قانونی و میزان تبعیت ایشان از منابع قانونی بررسی گردید و درنهایت پیشنهاد شد:
‎1. تبصره ماده ‎619 و تبصره ‎2 ماده ‎617، به دلیل عدم کارایی حذف گردد. ‎2. قانون‌گذار در مورد حکم شکستگی و لقی دندان از قبل سیاه، آسیبهای وارده بر دندان از قبل معیوب، آسیبهای دیگری (جز قلع) دندان جایگزین و اضافی و… تعیین تکلیف نماید. ‎3. قانون‌گذار در مواد 620، 621، ‎623 و… با توجه به رویه عملی کارشناسان پزشکی قانونی، خلأها و نواقص قانونی را برطرف نماید. منبع: کتابخانه دانشگاه قم


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *