سودان جنوبی خواستار کمک مجامع جهانی

دسته: حقوق بین الملل
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۱۴ دی ۱۳۹۵


سودان جنوبی خواستار کمک مجامع جهانی

سودان جنوبی خواستار کمک مجامع جهانی

 738482351

حمید اوضح

  «ریک ماچار» رهبر شورشیان سودان جنوبی و معاون پیشین رئیسجمهوری این کشور ضمن رد پیشنهاد گفتوگوی ملی از سوی «سالوا کر» رئیسجمهوری کنونی این کشور، بر ضرورت کمک مجامع جهانی به حل بحران سودان جنوبی تأکید کرد.

روزنامه «سودان تریبون» نوشت، ماچار بابیان این مطلب، افزود:‌ اقدامات دولت کنونی سودان جنوبی یک نسل‌کشی واقعی است که باید فوراً متوقف شود.

 وی در ادامه از اتحادیه آفریقا و دیگر مجامع جهانی خواست تا با ارائه طرحی جدید نسبت به حل سیاسی بحران کنونی و توقف فوری نسل‌کشی در سودان جنوبی، اقدامات لازم را انجام دهند. اظهارات رهبر شورشیان سودان جنوبی در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه قطعنامه پیشنهادی آمریکا در مورد اعمال تحریمها به‌ویژه تحریم تسلیحاتی علیه سودان جنوبی را رد کرد.

 آمریکا که به‌زعم خود کوشیده است سودان جنوبی را در دستیابی به استقلال در سال 2011 یاری کند، در پایان دادن به جنگ در این کشور آفریقایی ناتوان  بوده است.

 آمریکا علاوه بر تحریم تسلیحاتی سودان جنوبی تلاش کرده که ریک ماچار رهبر شورشیان سودان جنوبی، پل مالونگ فرمانده ارتش و مایکل ماکویی وزیر اطلاع‌رسانی این کشور را در فهرست سیاه تحریمهای خود که شامل مسدود کردن داراییها و ممنوعیت سفر است، قرار دهد.

در همین خصوص، «بینتا دیوپ» مقام ارشد «اتحادیه آفریقا» برافزایش تلاشهای این اتحادیه برای برقراری امنیت و ثبات در مناطق جنگ‌زده سودان جنوبی، تأکید کرد. فرستاده ویژه کمیسیون «زنان، صلح و امنیت» اتحادیه آفریقا به سودان جنوبی تصریح کرد: افزایش اقدامات خشونت‌آمیز و تعرض به زنان در سودان جنوبی موجی از ترس و ناامنی در این کشور به همراه داشته است. ناآرامی و تنش سیاسی در سودان جنوبی به دسامبر 2013، بیش از دو سال پس از استقلال این کشور از سودان بازمی‌گردد.

سالوا کر در سال 2013 “ریک ماچار” معاون رئیس‌جمهوری سودان جنوبی را به توطئه برای کودتا متهم کرده، مسأله‌ای که چرخه‌ای از کشتارهای تلافی‌جویانه را در سودان جنوبی رقم زد و سرانجام به جنگ ویرانگر داخلی تبدیل شد.  منبع: ایرنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۶
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *