سند امنیت بانوان در روابط اجتماعی به کجا رسید؟

دسته: حقوق و اجتماع , مطالب برگزیده
بدون دیدگاه
شنبه - ۷ اسفند ۱۳۹۵


سند امنیت بانوان در روابط اجتماعی به کجا رسید؟

سند امنیت بانوان در روابط اجتماعی به کجا رسید؟

 

 

865065668

سند امنیت بانوان در روابط اجتماعی که بنا به قانون برنامه پنجم توسعه باید تدوین میشد در حالی پس از گذشت ۵ سال هنوز وضعیت قطعی ندارد که تنها یک ماه از عمر این برنامه باقیمانده است.

تدوین سند ملی امنیت بانوان و کودکان در روابط اجتماعی موضوع ماده ۲۲۷ قانون برنامه پنجم توسعه است که از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در سال ۹۰ به وزارت کشور ابلاغ و در نهایت اقدام در خصوص تدوین آن به دفتر امور زنان و خانواده این وزارتخانه سپرده شد اما عملاً تا شروع به کار دولت یازدهم اقدام چندانی در این زمینه انجام نشد.

در دولت یازدهم، تدوین سند ملی امنیت بانوان و کودکان از اردیبهشت‌ماه سال ۹۳ آغاز شد و پیش‌نویس مقدماتی آن در ۲۰۴ صفحه آماده و برای اعلام نظر به مراجع مربوطه ارسال شد.

پس از بررسی اعلام نظرهای واصله به دفتر امور زنان وزارت کشور و اعمال اصلاحات، ویرایش دوم سند در ۳۸۲ صفحه آماده و در مردادماه سال ۱۳۹۴ با امضای وزیر کشور به سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی ارسال شد. سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی در چندین جلسه  و با حضور نمایندگان معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و سایر دستگاههای مرتبط با موضوع سند، مقرر کرد که سند امنیت بانوان و کودکان به دو بخش بانوان و کودکان تفکیک شود و بخش مربوط به کودکان برای بهره‌برداری در سند ملی حقوق کودک که در وزارت دادگستری در حال تدوین بود در اختیار دبیرخانه مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک قرار گیرد و بخش مرتبط با بانوان، تحت عنوان «سند امنیت بانوان در روابط اجتماعی» دوباره تنظیم و سازمان‌دهی شود.

نسخه نهایی سند تحت عنوان «سند ملی امنیت بانوان در روابط اجتماعی» در ۴۳۰ صفحه توسط دفتر امور زنان و خانواده وزارت کشور تنظیم و در اسفندماه ۱۳۹۴ به معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ارسال شد. پس از گذشت حدود ۹ ماه، فهیمه فرهمند پور مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده تابستان سال جاری از بلاتکلیفی این سند در سازمان برنامه‌وبودجه انتقاد کرد. درنهایت رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور در تاریخ ۱۷ آذرماه سال جاری سند امنیت بانوان در روابط اجتماعی را به هیأت دولت ارسال کرد.

بااین‌حال ۱۸ بهمن‌ماه شهین دخت مولاوردی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده درباره آخرین وضعیت این سند گفت که جلسه سه جانبه‌ای با وزارت کشور و سازمان برنامه‌وبودجه برای مشخص کردن وضعیت سند امنیت زنان در روابط اجتماعی برگزارشده است و سازمان برنامه‌وبودجه درباره مرجع، نحوه تصویب و ابلاغ این سند باید تصمیم بگیرد.

 اما محتوای سند امنیت زنان و کودکان در روابط اجتماعی چیست؟

این سند شامل پیشگفتار، چهار بخش اصلی مشتمل بر «کلیات سند راهبردی»، «تعاریف و مفاهیم»، «مطلوبیتهای اساسی راهبردی» و «تجزیه‌وتحلیل شناخت راهبردی» و پنج پیوست  با عناوین «اسناد بالادستی داخلی و منابع بین‌المللی درباره موضوع امنیت بانوان در روابط اجتماعی»، «روش‌شناسی، روشها، فنون و ابزارهای تهیه سند راهبردی»، «خواسته‌ها و انتظارات ذی نفعان، وظایف کلان دستگاهها»، «تجزیه‌وتحلیل و شناخت راهبردی»، «گزارش روند تهیه پیش‌نویس سند ملی امنیت بانوان در روابط اجتماعی» و ۱۲ ضمیمه برای این پیوست و فهرست منابع می‌شود. موضوعات راهبردی سند امنیت بانوان و خانواده در روابط اجتماعی شامل ۸ محور می‌شود که عبارت‌اند از: ظرفیت‌سازی و افزایش مشارکت عمومی، مدیریت فرهنگ عمومی، زیرساختها (سازمانی، حقوقی، انسانی و اطلاعاتی)، مسؤول‌سازی و هماهنگ‌سازی و مدیریت محیط تعاملی، مدیریت سلامت بانوان و کودکان (جسمانی، روانی، اخلاقی و اجتماعی)، تحکیم خانواده، رسانه‌ها و مدیریت دانش. ذیل این محورهای هشت‌گانه ۱۸ هدف راهبردی، ۶۵ راهبرد و ۱۸۸ شاخص سنجش تعریف‌شده است.  با توجه به انجام کارهای کارشناسی مفصل روی سند امنیت بانوان و خانواده در روابط اجتماعی و نیاز کشور به اسنادی که اجرای آن در کشور باعث کاهش خشونت به‌ویژه علیه زنان شود انتظار می‌رود که تکلیف این سند تا قبل از پایان دوره دولت یازدهم مشخص شود. منبع: ایسنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *