ساماندهی موتورسیکلت‌سواران در تهران کلید خورد

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۲۶ دی ۱۳۹۵


ساماندهی موتورسیکلت‌سواران در تهران کلید خورد

در طرح مشترک پلیس راهور پایتخت و شهرداری تهران؛

 ساماندهی موتورسیکلتسواران در تهران کلید خورد

موتور

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از تشکیل کارگروه ساماندهی موتورسیکلتسواران شهر تهران خبر داد.

سردار محمدرضا مهماندار، درباره اجرای این طرح، اظهار کرد: موتورسیکلت‌سواران و تخلفاتی که از سوی برخی از آنان انجام می‌شود همواره موردانتقاد شهروندان و ساماندهی آنان در صدر مطالبات مردم از پلیس راهور بوده است و در همین راستا طرحی مشترک میان پلیس راهور و شهرداری اجرا و در نخستین گام کارگروه ساماندهی موتورسیکلت‌سواران شهر تهران ایجاد شد. وی درباره هدف تشکیل این کارگروه، گفت: انضباط ‌بخشی و تردد موتورسیکلت‌سواران برای حفظ آرامش و ایمنی شهروندان از مهم‌ترین اهداف این طرح است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به سهم بالای موتورسیکلت‌سواران در آمار حوادث رانندگی و مرگ‌ومیرهای ناشی از آن، اظهار کرد:‌ هدف دیگر این طرح کاهش سهم کشته‌شدگان موتورسیکلت‌سوار در حوادث رانندگی و ارتقای ایمنی تردد است؛ چراکه طبق آمارها حدود 40 درصد از جان‌باختگان حوادث رانندگی در تهران را موتورسیکلت‌سواران شامل می‌شوند. مهماندار بابیان این‌که رفتارهای هنجارشکنانه و تخلفات برخی از موتورسیکلت‌سواران عوارض اقتصادی و اجتماعی بسیاری را بر جامعه تحمیل می‌کند، خاطرنشان کرد: عمده موتورسیکلت‌سواران از اقشار درآمدی خاص جامعه هستند که به‌واسطه کار با موتورسیکلت امرارمعاش می‌کنند. اگر این افراد به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی دچار حادثه‌ای شوند نه‌تنها زندگی خودشان دچار اخلال شده بلکه زندگی خانواده و اطرافیانش نیز به مشکل برمی‌خورد ازاین‌رو لازم است که ایمنی و امنیت موتورسیکلت‌سواران تأمین‌شده و ارتقا یابد. وی بابیان این‌که پلیس هیچ‌گاه به دنبال جریمه و اعمال قانون نبوده است، بیان کرد: در همین راستا و با توجه به وضعیتی که درباره معیشت موتورسیکلت‌سواران گفته شد اولویت و شیوه اول برخورد پلیس در مواجهه با موتورسیکلت‌سواران، انضباط بخشی و ارتقای ایمنی از طریق آموزش و فرهنگ‌سازی است و یقین داریم که چنین اقداماتی قطعاً می‌تواند در کاهش تخلفات و حوادث موتورسیکلت‌سواران مؤثر باشد.

مهماندار درباره این‌که اگر فرهنگ‌سازی و آموزش تأثیرگذار نباشد پلیس چه اقدامی انجام می‌دهد به ایسنا، گفت: همان‌طور که گفتم فرهنگ‌سازی را امری مؤثر می‌دانیم اما ممکن است معدود موتورسیکلت‌سوارانی نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشند که حتماً پلیس اقدام به اعمال قانون و برخورد با آنان خواهد کرد چراکه حقوق و امنیت شهروندان خط قرمز پلیس بوده و به‌هیچ‌عنوان اجازه نخواهیم داد که عده‌ای با قانون‌شکنی آن را خدشه‌دار کنند. وی ساماندهی موتورسیکلت‌سواران را امری فرا بخشی دانست و ادامه داد: این طرح به‌تنهایی توسط پلیس اجرایی نخواهد شد و نیازمند مشارکت و تعامل بخشهای دیگر ازجمله شهرداری، صنف موتورسیکلت‌سواران، قوه قضاییه، دولت و … خواهد بود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ بابیان این‌که رسانه‌ها نیز در این فرهنگ‌سازی و آموزش نقش مؤثری دارند، اظهار کرد: امیدواریم که با استفاده از ظرفیت رسانه‌های مختلف صداوسیما، خبرگزاریها و رسانه‌های مکتوب در این زمینه با پلیس همکاری کنند. وی در پایان به موتورسیکلت‌سواران توصیه کرد که حتماً قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کرده و ضمن پرهیز از حمل بار اضافی با موتورسیکلت، از انجام حرکات مخاطره‌آمیز و نمایشی حین رانندگی حتماً کلاه ایمنی بر سر بگذارند.


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *