سالانه 30 هزار کودک معلول در کشور متولد می‌شوند

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۱۳ بهمن ۱۳۹۵


سالانه 30 هزار کودک معلول در کشور متولد می‌شوند

رئیس سازمان بهزیستی کشور:

سالانه 30 هزار کودک معلول در کشور متولد میشوند

 

806702708

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: تولد سالانه 30 هزار کودک معلول در کشور این سازمان را بر آن داشت تا طرح پیشگیری از معلولیت را بهطورجدی در دستور کار قرار دهد.

 انوشیروان محسنی بندپی در نشست کارگروه اجتماعی سیستان و بلوچستان با حضور استاندار و مسؤولان دستگاههای دست اندرکار در سرسرای استانداری این استان اظهار داشت: در قالب این طرح در میان 31 استان کشور یک شهر پایلوت انتخاب شد و در گام نخست با همکاری شبکه بهداشت یک پرسشنامه در اختیار 40 هزار زوج قرار گرفت که در نتیجه 70 درصد آنان نیاز به هیچ اقدامی نداشته اما 30 درصد نیازمند مشاوره بودند.

وی گفت: تغییر در رشد شهرنشینی سبب برخی تحولات از جمله رشد آسیبهای اجتماعی در کشور شده به‌گونه‌ای که رشد طلاق، اعتیاد، حاشیه‌نشینی و مفاسد اخلاقی از جمله مسایلی هستند که دغدغه رهبری را به همراه داشته است و سبب شده رهبر معظم انقلاب امسال چهار بار مسؤولان را در زمینه آسیبهای اجتماعی به حضور پذیرش کنند.

رئیس سازمان بهزیستی تأکید کرد: ازآنجایی‌که آسیبهای اجتماعی نسبت به آسیبهای جسمانی پیچیدگی خاصی دارد همکاری میان دستگاههای دست اندرکار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است تا شرایطی برای کنترل و کاهش آنها فراهم شود.

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی در دولت تدبیر و امید با سه رویکرد تلاش همه‌جانبه و اقدامات فزاینده در زمینه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و معلولیت، کیفیت بخشیدن به خدمات و رویکرد اجتماع‌محور به‌عنوان راهبرد در برنامه استفاده از ظرفیتهای ارزشمند سازمانهای مردم‌نهاد و افراد نیکوکار و همه ظرفیتها را مدنظر قرار داده است.

وی گفت: این سازمان در زمینه شیوع معلولیت موفق عمل کرده به‌گونه‌ای که در سال گذشته از مجموع یک‌میلیون و 500 هزار کودک متولدشده در کشور یک‌میلیون و 16 هزار نفر آنان غربالگری شنواسنجی شدند.

محسنی بندپی افزود: در بیش از سه سال گذشته از ناشنوا شدن 10 هزار نفر در سراسر کشور جلوگیری شده است.

وی ادامه داد: هم‌چنین در این مدت طرح تنبلی چشم بر روی سه میلیون کودک سه تا 6 سال کشور انجام شد.

وی با بیان این‌که ماده 90 در مجلس شورای اسلامی مطرح و در برنامه ششم به تصویب رسید، گفت: سازمان بهزیستی آماده است قبل از اعلام این ماده برای جلوگیری از گسترش معلولیت در کشور با همکاری سه‌جانبه بین ثبت‌احوال، اسناد معاونت بهداشتی و بهزیستی در قالب یک تفاهم‌نامه هزینه انجام آزمایش کسانی که فعلاً نیاز به آزمایش ژنتیک دارند و زیرپوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند، پرداخت شود.

وی با اشاره به طرح غربالگری اضطراب در کودکان گفت: 23.4 درصد بیماریهای روحی و روانی که نیاز به مداخله روانشناسی دارند به مسایل کودکی برمی‌گردد.

رئیس سازمان بهزیستی تصریح کرد: این سازمان آماده اجرای طرح غربالگری اضطراب کودکان در سیستان و بلوچستان است.

وی با بیان این‌که در طلاق رویکرد پیشگیری از طریق برخی اقدامات نظیر آموزش مهارتهای زندگی و فرزند پروری است گفت: ازآنجایی‌که اجرای طرح پیشگیری از طلاق در مشهد 18 درصد موفقیت را به دنبال داشته است و در پنج شهر خراسان رضوی در حال اجراست، آمادگی داریم این طرح را در زاهدان به‌عنوان پایلوت اجرا کنیم.

وی با اشاره به اهمیت اورژانسهای اجتماعی گفت: در پنج شهرستان سرباز، هیرمند، دلگان، سیب و سوران و مهرستان سیستان و بلوچستان آماده راه‌اندازی اورژانس اجتماعی هستیم. وی افزود: اورژانسهای اجتماعی در سال گذشته با ارائه مشاوره از خودکشی چهار هزار و 200 نفر در کشور جلوگیری کردند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: هم‌چنین برای افزایش کمک شهریه مهدهای کودک سیستان و بلوچستان 2 برابر اعتبار امسال برای سال آینده اعتبار در نظرخواهیم گرفت.

وی بیان کرد: با توجه به این‌که سوءتغذیه انسان را برای پذیرش بیماری آماده می‌کند این سازمان آمادگی دارد علاوه بر تمامی مهدها و مهدهای حاشیه شهرهای سیستان و بلوچستان، مهدهای و پیش دبستانیهایی که در درون شهر در این زمینه مشکل‌دار تشخیص داده شوند نیز یک وعده‌غذای گرم توزیع کند.

وی گروه همیار (طرح تأمین مالی خرد) را یک طرح موفق سازمان بهزیستی در سطح جهان ذکر کرد و گفت: این سازمان آمادگی دارد 100 گروه همیار 15 تا 20 نفره را در سیستان و بلوچستان گسترش دهد تا توانمندی و مهارت افراد در این استان افزایش یابد.

وی با بیان این‌که سیستان و بلوچستان در پیشگیری از اعتیاد یکی از استانهای اولویت‌دار است بیان کرد: علاوه بر صدور مجوز پنج مرکز شبانه‌روزی در این استان، هیچ مرکز روزانه بدون یارانه در این استان وجود ندارد.

وی از راه‌اندازی یک مرکز تی سی در ایرانشهر در سال جاری و 2 مرکز در سال آینده در این استان خبر داد.

وی با اشاره به کمک یارانه درمان اعتیاد معتادان گفت: تا پایان امسال سه میلیارد ریال به سیستان و بلوچستان کمک می‌شود.

وی با اشاره به ساخت 800 واحد مسکونی برای خانواده‌های دارای 2 معلول به بالای سیستان و بلوچستان گفت: علاوه بر 30 میلیون تومان کمک مسؤولان و خیران در ساخت این واحدهای مسکونی در این استان سازمان بهزیستی نیز 20 میلیون ریال اضافه کمک می‌کند تا زودتر این واحدها تحویل متقاضیان شود.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به اهمیت اشتغال در سیستان و بلوچستان گفت: این سازمان علاوه بربند جیم تبصره 16 در اختیار استان 25 میلیارد ریال سهمیه جدا به این استان اختصاص می‌دهد تا افرادی که تمایل ندارند از بانک وام بگیرند و بهره بدهند از این اعتبار به‌صورت وام بدون بهره استفاده کنند.

وی با قدردانی از استاندار سیستان و بلوچستان در انجام اقدامات ارزشمند در این استان گفت: با توجه به اهمیت مسایل مختلف این استان پهناور امروز پنج تیم از معاونان و مسؤولان این سازمان علاوه بر زاهدان در شهرستانهای مختلف این استان از جمله ایرانشهر، دلگان، سیب و سوران و خاش حضور یافتند تا از نزدیک مشکلات و مسایل این حوزه‌ها را مورد بررسی قرار دهند.

وی افزود: باوجود این‌که زیرپوشش قرار دادن افراد جدید برای این سازمان مشکل است اما در نظر داریم از مجموع 524 هزار جمعیت حاشیه‌نشین این استان افرادی که دچار معلولیت هستند و زنان سرپرست خانوار را زیر پوسش قرار داده و کسانی که آمادگی مهارت‌آموزی دارند را آموزش دهیم. وی گفت: به‌پاس زحمات کارکنان بهزیستی سیستان و بلوچستان در این سفر برای هر کارمند این نهاد در استان 500 هزار تومان واریز شد که در مجموع معادل 300 میلیون تومان می‌شود.

استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: رسیدن این استان به شاخصهای ملی اراده قوی می‌خواهد.

علی اوسط هاشمی با بیان این‌که این استان باوجود مشکلات مهمی نظیر افزون بر 500 هزار حاشیه‌نشین، قرار داشتن در بدترین شرایط آبی، عدم برخورداری 33 درصد مرکز استان از شبکه بهداشت و 18 سال خشک‌سالی برای رسیدن به شاخصهای ملی در بخشهای مختلف اراده قوی ملی می‌خواهد. وی گفت: آینده خوشی برای استان در زمینه صنایع بزرگ و زیر ساختها پیش‌بینی می‌کنیم.

وی ادامه داد: برای رسیدن به عدالت در بخشهای مختلف ضروری است یک مقطع برخی استانهایی که در سخت‌ترین شرایط قرار دارند در اولویت قرار گیرند.

وی با قدردانی از تلاشهای وزیر بهداشت و آموزش‌وپرورش در سیستان و بلوچستان گفت: در سفرهای وزیر بهداشت به استان افزون بر 600 پروژه با 168 هزار مترمربع زیربنا اجرایی شد. وی با بیان این‌که سازمان بهزیستی سمنها و واحدهای هم سو با رسالت سازمان بهزیستی باید در این استان را متفاوت با سایر استانها ببینند گفت: سمنها توان عملی با عشق به انسانها دارند اما تمکن مالی ندارند پس باید موردتوجه قرار گیرند.

وی بیان کرد: سکونت 51 درصد جمعیت سیستان و بلوچستان در روستاها اهمیت تهیه سند روستایی را دوچندان کرده است.

وی اظهار داشت: هم‌چنین به دلیل افت تحصیلی پایه اول در این استان به دلیل 2 زبانه بودن بایستی روستا مهدها افزایش یابد تا از این افت تحصیلی جلوگیری شود.

استاندار بر امضای تفاهم‌نامه در زمینه سوءتغذیه در مناطق موردنیاز تأکید کرد.

وی با اشاره به دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت گفت: ازآنجایی‌که هم‌اینک با اجرای این طرح در همه جای استان خانه بهداشت داریم و همه مراکز بهداشت نیز پزشک دارند می‌توان با هماهنگی بین بخشی از ظرفیت خانه‌های بهداشت در پیشگیری از معلولیت بهره گرفت.

وی آمار معلولیت در سیستان و بلوچستان را بالا ذکر کرد و گفت: با توجه به برخی مشکلات در این حوزه از جمله ازدواجهای فامیلی یک راه پیشگیری نقش فعال خانه بهداشت و بهزیستی در راستای ارائه خدمات مشاوره است.

هاشمی گفت: با توجه به این‌که این استان در کنار بیکاری و دیگر مشکلات از واردات مواد مخدر نیز رنج می‌برد به‌گونه‌ای که نیروی انتظامی امسال تاکنون در اقدامی بی‌سابقه 102 تن کشفیات مواد مخدر داشته و 90 درصد کسانی که در مراکز بهزیستی خدمات دریافت کردند مصرف‌کننده مواد صنعتی مخدر بودند باید در این زمینه نیز توجه ویژه شود.

وی با بیان این‌که مراکز شبه خانواده به‌عنوان نخستین تجربه موفق سازمان بهزیستی در سیستان و بلوچستان نجات‌دهنده 83 پسر و 49 دختر بوده است گفت: در این استان نیازمند چنین طرحهای موفقی هستیم. وی در زمینه فاقدین شناسنامه در سیستان و بلوچستان گفت: در 2 سال اخیر 21 هزار سند در این زمینه تنظیم و افرادی دارای هویت شدند که مداخله دیگران موجب تضییع حق آنان می‌شد.

وی با بیان این‌که هزار پرونده دیگر در این زمینه وجود دارد، گفت: حدود پنج هزار نفر در این استان فاقد هویت هستند. استاندار با قدردانی از مدیرکل، مسؤولان و کارکنان بهزیستی سیستان و بلوچستان گفت: استانداری نیز 300 میلیون تومان به کارکنان این نهاد در استان اختصاص می‌دهد. مدیرکل بهزیستی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: هم‌اینک حدود 500 هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در سه بخش پیشگیری، توان‌بخشی و اجتماعی در استان از خدمات این نهاد بهره‌مند‌ می‌شوند.

محمدرضا سراوانی با بیان این‌که هم‌اینک 18 دفتر نمایندگی سازمان بهزیستی در سیستان و بلوچستان وجود دارد گفت: این سازمان در استان 488 پست بدون تصدی دارد و دچار کمبود نیرو است. وی مهم‌ترین آسیبهای اجتماعی در سیستان و بلوچستان را حاشیه‌نشینی، بیکاری، طلاق، کودکان کار، اعتیاد و غیره ذکر کرد.

مدیرکل بهزیستی تعداد مراکز دولتی و غیردولتی شبه خانواده در استان را به ترتیب چهار و هشت مرکز ذکر کرد و گفت: هم‌اینک 683 روستا مهد در استان وجود دارد. سراوانی با بیان این‌که ۹ مرکز اورژانس اجتماعی در سیستان و بلوچستان فعال است گفت: ۳۲ دفتر غیردولتی توانمندسازی خانواده و زنان در استان فعال است.منبع: ایرنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *