دیوان محاسبات بر درآمد و هزینه‌های شهرداریها، تأمین اجتماعی، هلال‌احمر و مناطق آزاد نظارت می‌کند

دسته: تازه های قوانین
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۵ بهمن ۱۳۹۵


دیوان محاسبات بر درآمد و هزینه‌های شهرداریها، تأمین اجتماعی، هلال‌احمر و مناطق آزاد نظارت می‌کند

دیوان محاسبات بر درآمد و هزینههای شهرداریها، تأمین اجتماعی، هلالاحمر و مناطق آزاد نظارت میکند

 

781758023

نمایندگان مردم در خانه ملت، دیوان محاسبات را مسؤول نظارت بر درآمد و هزینههای شهرداریها، تأمین اجتماعی، هلالاحمر و مناطق آزاد دانستند.

نمایندگان در نشست علنی نوبت سوم روز دوشنبه 20 دی‌ماه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی جزییات لایحه برنامه ششم توسعه، با ماده 142 این لایحه با 179 رأی موافق، 20 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 215 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند. هم‌چنین در این نشست نمایندگان با اصل ماده 143 و 144 لایحه برنامه ششم توسعه موافقت کردند.

در ماده 142 این لایحه آمده است؛ به‌منظور اجرایی نمودن جداول کمی و احکام این قانون و نظارت بر اجرای برنامه:

بر اساس بند 1 این ماده؛ دولت مکلف است گزارشهای نظارتی سالانه برنامه شامل اهداف کمی مندرج در جداول اصلاح‌شده، احکام برنامه‌های بخشی و فرا بخشی را به همراه لوایح بودجه سنواتی به مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.

تبصره- سازمان مکلف است امکان دسترسی به شاخصهای توسعه عملکرد برنامه‌های پنج‌ساله و بودجه‌های سالانه را با تعریف شاخصهای متناسب و محاسبه منظم آنها، حداکثر تا سال دوم برنامه برای کمیسیونهای تخصصی مجلس شورای اسلامی فراهم نماید. بر اساس بند 2 این ماده؛ به‌منظور احیا و تحکیم نظام نظارت در برنامه اقدامات زیر به عمل می‌آید:

الف: سازمان موظف است با تعریف نظام جامع نظارت عملیاتی، گزارشهای سه‌ماهه، شش‌ماهه و سالانه را بر اساس وظایف مندرج در قانون برنامه‌وبودجه، درباره بودجه‌های سنواتی و برنامه ششم به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند.

ب: دیوان محاسبات کشور موظف است به‌منظور نظارت بر عملکرد برنامه‌های توسعه و بودجه‌های سنواتی (نظارت بر اثربخشی برنامه‌های اجرایی و فعالیتهای دستگاههای اجرایی) اقدامات لازم را انجام دهد به‌گونه‌ای که از سال دوم برنامه گزارشهای فوق به همراه گزارش تفریح بودجه به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود.

ج: تبصره ماده (2) قانون دیوان محاسبات کور به این شرح اصلاح می‌شود:

بعد از عبارت «هر واحد اجرایی که بر طبق اصول 44 و 45 قانون اساسی مالکیت عمومی بر آنها مترتب بشود» عبارت «از جمله کلیه فعالیتها و درآمد هزینه و منابع، مصارف شهرداریها، سازمان تأمین اجتماعی، هلال‌احمر و واحدهای وابسته به آنها و مناطق آزاد و موارد کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی» اضافه می‌شود.

بر اساس ماده 143 این لایحه؛ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب سال 1380 و اصلاحات و الحاقات بعدی آن منهای مواد نسخ شده و قانون احکام دایمی مواد برنامه منهای مواد نسخ شده برای دوره برنامه تنفیذ می‌شود.

هم‌چنین در ماده 144 لایحه برنامه ششم توسعه آمده است؛ سیاستهای کلی برنامه و سایر سیاستهای کلی ابلاغی مقام معظم رهبری لازم‌الاجراست. منبع: وب‌سایت مجلس شورای اسلامی


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *