دل به خواهی نیست؛ نفقه فرزند باید پرداخت شود

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۱۸ بهمن ۱۳۹۵


دل به خواهی نیست؛ نفقه فرزند باید پرداخت شود

دل به خواهی نیست؛ نفقه فرزند باید پرداخت شود

اقتصادی - پول دادن

نفقه به چه معناست و نفقه فرزند شامل چه چیزی می‌شود؟

نفقه در لغت به آن چیزی گفته می‌شود که انفاق می‌شود و در اصطلاح شرع، یعنی هزینه نیازمندیهای متعارف زندگی که پرداخت آن بر شخصی واجب است. نفقه فرزندان از مسؤولیتهای مالی است که قانون برعهده پدر گذاشته است. بر اساس ماده ۱۹۹۹ قانون مدنی پرداخت و تأمین نفقه اولاد به عهده پدر است و درصورتی‌که پدر فوت کرده یا قادر به پرداخت نفقه فرزندان نباشد، پرداخت نفقه به عهده پدربزرگ خواهد بود و درصورتی‌که جد پدری هم زنده نباشد یا نتواند نفقه بپردازد، تأمین هزینه‌ها به عهده مادر است. حال اگر مادر هم نباشد یا خودش مشکلات معیشتی داشته باشد، نفقه به عهده اجداد پدری و اجداد مادر یعنی مادربزرگ پدری یا مادربزرگ مادری خواهد بود.

 نفقه تا چه سنی به فرزند تعلق می‌گیرد؟

در شرع و قانون سن معینى براى نفقه فرزندان در نظر گرفته نشده است و تا زمانی که اولاد داراى شغل و درآمد مشخص نباشد، پدر نسبت به پرداخت نفقه مسؤولیت دارد.

 مبلغ نفقه چطور معین می‌شود؟

معمولاً یک کارشناس مبلغ نفقه را با توجه به وضعیت اجتماعی و نیازهای فرزند مشخص می‌کند. او مکلف است با بررسی وضع زندگی خانوادگی فرزند و نیز بررسی مدارکی که از سوی مادر یا قیم او ارائه می‌شود، میزان هزینه نگهداری فرزند را محاسبه کند.

اگر پدری با دارا بودن امکانات مالی از پرداخت نفقه به فرزند خودداری کند چه؟

این مسأله بار کیفری دارد و فرزندان یا فردی که مسؤولیت سرپرستی و نگهداری فرزندان را به عهده دارد، می‌تواند علیه او در این رابطه به دادگاه شکایت کند. هم‌چنین اگر پدری دارای اموال باشد، اما از پرداخت نفقه به فرزندان خود امتناع کند، می‌توان با ارائه دادخواست به دادگاه و دریافت رأی قطعی به میزان نفقه تعیین‌شده اموال و دارایی پدر را به نفع خود توقیف کرد.

زن شوهرداری بدون اذن شوهر ترک زندگی کرده است و به خانه پدری رفته است و تمکین نمی‌کند، برای نگهداری از بچه تقاضای پرداخت نفقه و حق هزینه زندگی درخواست کرده است. آیا مرد بایستی
پرداخت نماید؟

در این مورد بچه بالغ نیست و نمی تواند برای نفقه شکایت کند، پدر هم باید نفقه را بدهد و نمی‌تواند خودش علیه خودش شکایت کند؛ بنابراین، به‌صرف این که این زن را ناشزه بدانیم و مستحق برای دریافت نفقه ندانیم، بدان معنا نیست، تکلیف قانونی پدر را در برابر فرزند واجب النفقه از یاد ببریم. البته اگر کودک در سنی است که مادرش حق اولویت حضانت دارد، پدر طفل مکلف به پرداخت نفقه است و مادر می تواند در صورت ترک انفاق به‌عنوان قیم اتفاقی پس از نصب از سوی دادستان، شکایت کند. منبع: مهداد


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۰۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *