در خصوص اعتبار و بررسی خسارات به کشاورزان ناشی از حوادث غیرمترقبه


دسته: تازه های قوانین
بدون دیدگاه
پنجشنبه - ۱۴ مرداد ۱۳۹۵


در خصوص اعتبار و بررسی خسارات به کشاورزان ناشی از حوادث غیرمترقبه


آیین‌نامه اجرایی بند (و) تبصره (۱۳) قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور

در خصوص اعتبار و بررسی خسارات به کشاورزان ناشی از حوادث غیرمترقبه

آیین نامه شماره ۵۲۷۲۳/ت ۵۳۳۱۸ هـ
مورخ ۵/۵/۱۳۹۵
وزارت جهاد کشاورزی ـ
وزارت امور اقتصادی و دارایی
ـ وزارت کشور
سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور
ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
هیأت وزیران در جلسه ۳۰/۴/۱۳۹۵
به پیشنهاد شماره ۶۰۶۴۱۲ مورخ ۱۹/۴/۱۳۹۵ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد اصل یک‌صد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و تبصره (۳۳) قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند (و) تبصره (۱۳) قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور را به شرح زیر تصویب کرد:
آیین‌نامه اجرایی بند (و) تبصره (۱۳) قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور
ماده ۱ ـ در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:
الف ـ ذی‌نفعان مشمول: کشاورزان و کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی که از بانکهای عامل و صندوقهای حمایتی، تسهیلات بخش کشاورزی (شامل زراعت، باغبانی، پرورش دام و طیور و آبزیان، جنگلداری و مرتع‌داری) دریافت نموده و خسارت وارده به آنها در اثر حوادث غیرمترقبه، به تأیید کارگروه موضوع ماده (۳) این آیین‌نامه رسیده باشد.

ب ـ حوادث غیرمترقبه: خشک‌سالی، سیل، برف، تگرگ، سرمازدگی، آتش‌سوزی غیر عمد، زلزله، آفات و بیماریهای همه‌گیر گیاهی و دامی و نظایر آن‌که درآمد انتظاری ناشی از فعالیت کشاورزی ذی‌نفعان مشمول این آیین‌نامه را با مخاطره جدی مواجه نموده است.
پ ـ بانک عامل: کلیه بانکهای دولتی و غیردولتی و مؤسسات مالی دارای مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که به بخش کشاورزی تسهیلات پرداخت‌نموده‌اند.
ماده ۲ ـ در سطح ملی، فهرست استانها و مناطقی که از سال ۱۳۹۴ تحت تأثیر حوادث غیرمترقبه قرار داشته‏اند، توسط سازمان مدیریت بحران کشور تعیین و به استانداریها جهت تشکیل کارگروه موضوع ماده (۳) این آیین‌نامه اعلام خواهد شد.
ماده ۳ ـ در سطح منطقه‌ای، تأیید خسارت وارده به ذی‌نفعان مشمول این آیین‌نامه، بر عهده کارگروهی متشکل از فرمانداری شهرستان (رئیس کارگروه)، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان (دبیر کارگروه)، نمایندگان صندوق بیمه محصولات کشاورزی و بانک عامل و یا صندوقهای حمایتی در شهرستان خواهد بود.

تبصره ۱ ـ تعیین دوره یا مدت استمهال تسهیلات سررسید شده، متناسب با میزان خسارت وارده، نوع فعالیتهای کشاورزی و میزان غرامت پرداخت‌شده توسط صندوق بیمه کشاورزی به ذی‌نفعان مشمول این آیین‌نامه، بر عهده کارگروه موضوع ماده (۳) این آیین‏نامه است.
تبصره ۲ ـ آن دسته از کشاورزانی که به تشخیص کارگروه موضوع ماده (۳) این آیین‌نامه بر اساس نوع فعالیت کشاورزی، خسارات وارده به آنها از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی تأمین و پرداخت‌شده است، مشمول حکم این ماده نمی‏شوند.
تبصره ۳ ـ دبیر کارگروه، فهرست اسامی ذی‌نفعان مشمول این آیین‏نامه را به همراه اطلاعات مالی مربوط، به بانکهای عامل و صندوقهای حمایتی اعلام می‌نماید.
ماده ۴ ـ بانکهای عامل موظف‌اند پس از تأیید کارگروه مربوط، نسبت به امهال تسهیلات سررسید شده سال ۱۳۹۴ ذی‏نفعان مشمول این آیین‌نامه به مدت حداکثر تا سه سال اقدام نمایند و آمار هزینه‌های امهال مذکور را به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران جهت انعکاس به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اعلام نمایند.

تبصره ـ بانکهای عامل موظف‌اند ظرف دو هفته پس از ابلاغ این آیین‌نامه، نسبت به ابلاغ آن به نمایندگان خود در شعب استانی و شهرستانی اقدام نمایند.
ماده ۵ ـ شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‏گذاری در بخش کشاورزی موظف است از طریق صندوق‏های غیردولتی حمایت از بخش کشاورزی نسبت به امهال تسهیلات سررسید شده سال ۱۳۹۵ ذی‌نفعان مشمول این آیین‌نامه به مدت حداکثر تا سه سال اقدام نماید.
ماده ۶ ـ بار مالی مواد (۴) و (۵) این آیین‌نامه، پس از اعلام بانک عامل از محل اعتبارات ماده (۱۲) قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور ـ مصوب ۱۳۸۷ ـ و یا اعتبارات پیش‌بینی‌نشده تأمین می‌شود.
ماده ۷ ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، وزارت کشور و شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی موظف‌اند گزارش عملکرد این آیین‌نامه را در مقاطع سه‌ماهه به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارائه نمایند.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری
به نقل از روزنامه رسمی شماره 20798 مورخ 13/5/1395

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *