حقوق مسافران خطوط هوایی

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۶ دی ۱۳۹۵


حقوق مسافران خطوط هوایی

حقوق مسافران خطوط هوایی

 673505357

حقوق مسافر مجموعهای از سیاستها، دستورالعملها، استانداردها، ضوابط و مقرراتی است که الگوی رفتاری شرکت هواپیمایی و دستاندرکاران امور پروازی را تدوین میکند و هدف آن تضمین حقوق مادی، معنوی و رعایت شأن و منزلت مسافران در فرآیند مسافرتهای هوایی است.

وظیفه دولت

دولت وظیفه دارد مؤسسات هواپیمایی کشوری را به منظور تأمین نیازمندیهای حمل‌ونقل داخلی و خارجی مسافر و بار و محمولات پستی تشویق نموده و توسعه دهد. خطوط هوایی داخلی را به نحوی که نقاط مختلفه کشور بتواند از فواید آن بهره‌مند گردد تنظیم و فرودگاههای لازم را تأسیس و وسایل مربوط به تأمین بی‌خطری پرواز هواپیماها را فراهم سازد و به مؤسسات هواپیمایی ایرانی کمک کند تا سرویسهای هوایی مورد نیاز کشور را به طریق غیرانحصاری تأسیس و دایر کند و به منظور تقویت روابط اجتماعی و اقتصادی ایران با سایر کشورهای جهان ارتباط هوایی را بر اساس معامله متقابله برقرار نموده و توسعه دهد. همه شرکتهای هواپیمایی که اقدام به حمل مسافر می‌کنند را شرکت حمل‌کننده می‌نامند و پرواز بازرگانی (تجاری): پروازی که توسط شرکتهای هواپیمایی مجاز به حمل بار، مسافر و محمولات پستی انجام می‌شود.

  انواع پذیرایی در هواپیما

پذیرایی نوع اول: شامل میان وعده (اعم از نوشیدنی گرم یا سرد و شیرینی مناسب)

پذیرایی نوع دوم: شامل وعده غذای اصلی اعم از صبحانه، ناهار و شام

   حقوقمسافر

تمامی مسافران به‌صورت یکسان از خدمات شرکتهای هواپیمایی بهره‌مند می‌شوند و درصورتی‌که به رغم داشتن بلیت شرکت هواپیمایی، از پذیرش مسافر به لحاظ محدودیتهای شرکت اعم از بازرگانی، فنی و یا حقیقی جلوگیری شود، در این صورت شرکت حمل‌کننده موظف به استرداد وجه و هم‌چنین ارائه یک بلیت رایگان مشابه از لحاظ مسیر و کلاس پروازی است.

  شفافسازی نرخ بلیط برای مسافر

شرکت هواپیمایی و دفاتر نمایندگی فروش بلیت موظف هستند بلیت مسافر را با مشخصات کامل اعم از شرایط و ضوابط بلیت صادره، قیمت نهایی (بهای پایه، عوارض، قواعد ابطال و هزینه‌های اضافی)، نام شرکت حمل‌کننده و سایر اطلاعات ضروری به مسافر ارائه کنند.

  ابطالپرواز

ارائه بلیت مشابه (مسیر و کلاس پروازی) در اولین فرصت انجام می‌گیرد. هم‌چنین در صورت انتقال مسافر توسط سایر خطوط هوایی این امر بدون پرداخت هزینه و یا مابه‌التفاوت توسط مسافر و یا خسارت توسط شرکتهای هواپیمایی انجام خواهد پذیرفت.

  مراجعی که میتوان درآنجا شکایت کرد

اعلام شکایت به دفتر بازرسی شرکت هوایی و رونوشت به سازمان هواپیمایی کشوری

شکایت به سازمان تعزیرات حکومتی در مورد گران‌فروشی یا عرضه خارج از شبکه و …؛

شکایت از اقدامات سازمان هواپیمایی در عدم رعایت دستورالعمل حقوق مسافران به دیوان عدالت اداری؛

شکایت از شرکتهای هوایی به دادگاههای دادگستری صالح از حیث ورود خسارت قطعی.

  تغییر مسیر اجباری

در صورتی‌که هواپیما در مکانی به غیر از مقصد مسافر و یا نقطه میانی (در پروازهای اتصالی مندرج در یک بلیت) توقف کند شرکت هواپیمایی موظف است مسافر را به مبدأ یا مقصد پرواز مطابق یکی از روشهای زیر منتقل کند:

1- انتقال مسافر به مبدأ توسط شرکت هواپیمایی   2- پرداخت وجه بلیت بدون کسر جرایم به مسافر

3- انتقال مسافر به مقصد با هر وسیله نقلیه در صورت درخواست مسافر و پرداخت هزینه‌های آن

  اگر چمدان شما مفقود شود و آسیب ببیند

در صورت مفقودی یا آسیب چمدان، شرکت حمل‌کننده بر اساس دستورالعمل پیگیری، جبران خسارت خود (وفق پیمان ورشو که در تاریخ 19/08/1364 به تصویب مجلس نیز رسیده است) موظف به تأمین رضایت مسافران هستند. مسافر در صورت مفقودی و یا آسیب چمدان بلافاصله فهرست آن را به شرکت حمل‌کننده ارائه کند. در صورت تأخیر در تحویل چمدان، ضروری است مسافر حداکثر ظرف مدت ۲۱ روز نسبت به ارائه اعلام موضوع خود به شرکت حمل کننده اقدام کند.

  مسافرانی که نیازمند کمک هستند

به‌منظور تأمین تسهیلات، رفاه و ایمنی مسافر توانخواه، شرکتهای حمل کننده موظف هستند در چارچوب دستورالعملهای تخصصی ذی‌ربط اقدامات لازم برای خدمات مناسب و رایگان معمول به این گروه را ارائه کنند.

مسافر بیمار در دوره پس از عمل جراحی و یا دوره نقاهت از قاعده مسافران توان‌خواه مستثنا هستند و تابع مقررات حمل بیمار شرکت حمل‌کننده خواهند بود. منبع: روزنامه همشهری


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۶
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *