جارد کوشنر؛ راسپوتین کاخ سفید

دسته: حقوق در سایر جوامع
بدون دیدگاه
شنبه - ۳۰ بهمن ۱۳۹۵


جارد کوشنر؛ راسپوتین کاخ سفید

جارد کوشنر؛ راسپوتین کاخ سفید

 696489302

خبر اقدام دونالد ترامپ در تعیین دامادش به‌عنوان مشاور ارشد ریاست جمهوری باعث بهت و تعجب بسیاری نشد، چراکه جارد کوشنر نزدیک‌ترین شخص به ترامپ از زمان پیوستنش به کمپین انتخاباتی او بوده است، اما این جوان ۳۶ ساله که ریاست یکی از برجسته‌ترین پستهای کاخ سفید را بر عهده دارد، کیست؟

روزنامه لبنانی الاخبار نوشت: گفته می‌شود که افراد ثروتمند جز به اعضای خانواده خودشان (دامنه‌ای کوچک) اعتماد ندارند و ارزشمندترین چیزهایی را که دارند، به آنها می‌بخشند مثل منبع داراییشان را. ثروت دونالد ترامپ که ارزشمندتر از اموالش است، منصبی است که اخیراً با آرای آمریکاییها کسب کرد: ریاست جمهوری آمریکا. شخصی که ترامپ تصمیم گرفت از زمان کمپین انتخاباتی‌اش به وی اعتماد کند، همسر دختر “محبوبش”، جارد کوشنر است.

برخی جارد کوشنر را “راسپوتین” (راهب ماجراجو و سیاست‌مدار روسی است. وی قدرت و نفوذ عجیبی در نیکلای دوم (آخرین تزار امپراتوری روسیه) و همسر او الکساندرا فئودوروونا (تزارینای روسیه) داشت و در اغلب کارهای درباری دخالت می‌کرد) می‌خوانند که “همچون سایه” وی را همراهی می‌کرد و افراد دیگر کوشنر را “مدیر کمپین در عالم واقع” و “مرد شماره دو بانفوذ پس از خود ترامپ” یا “ترامپ کوچک” لقب می‌دهند که اینها از اسامی و صفاتی است که بر داماد ترامپ از زمانی گذاشته شد که این جوان در بطن کمپین انتخاباتی ظاهر شد که تا این‌که اخیراً به‌عنوان مشاور ارشد رئیس‌جمهور تعیین شد.

جارد ۳۶ ساله همسر ایوانکا، دختر بزرگ ترامپ همچون همسرش لای پر قو بزرگ‌شده‌ و از قبل فعالیت سیاسی نداشته است و او همچون پدر همسرش از پدر خود امپراتوری تجاری بزرگی را به ارث برد و تبدیل به یک تاجر ثروتمند در سن کم شد.

برجسته‌ترین دستاوردهایش خرید هفته‌نامه نیویورک آبزرور

کوشنر که از یک خانواده یهودی ارتدکس است، از شرط خود برای آن‌که ایوانکا دین خود را تغییر دهد و پیش از ازدواج به آیین یهودیت روی آورد، کوتاه نیامد. وی به آموزه‌های دینش و آداب‌ورسوم آن پایبند بود و پدر و مادرش وی را بر اساس این آموزه‌ها بزرگ کرده بودند. پدربزرگ و مادربزرگش از هولوکاست لهستان نجات پیداکرده و مهاجرت کردند و به بروکلین رفتند. پدرش چارلی همان کسی بود که امپراتوری املاک کوشنر را در دهه‌ ۸۰ تأسیس و ثروت بسیاری جمع کرد و به کلوب تاجران بانفوذ در نیوجرسی پیوست. پدر و مادر جارد نیز مؤسسات آموزشی و پزشکی و مشارکتهای متعددی در امور خیریه داشتند. تا جایی که دنیل گلدن، مؤلف در کتاب خود نوشت که ورود جارد به دانشگاه هاروارد در نتیجه مشارکتهای مالی بسیار پدرش با این نهاد آموزشی بود.

جارد زمانی که به تحصیل می‌پرداخت، فعالیت خود را در زمینه املاک آغاز کرد و به فعالیت در املاک دانشجویان و دیگر فعالیتها که سود بسیاری را رقم زدند، پرداخت. جارد با مدرک علوم اجتماعی از هاروارد فارغ‌التحصیل شد و سپس در مدیریت کسب‌وکار در دانشگاه نیویورک (که پدرش در آنجا نیز مشارکتهای مالی بزرگی داشت) تخصص گرفت.

اما زندگی جارد پس از آن‌که فارغ‌التحصیل شد، در یک پیچ مهم قرار گرفت، چراکه پدرش به اتهام‌ فساد و فرار از مالیات زندانی شد و وجهه خانواده و نام کوشنر در رسانه‌ها و در اجتماع و در بیزینس فروریخت. این جوان وارد امتحان دشوار شد و مسؤولیت حفظ ثروت پدرش و اقدامات وی و حفاظت از خانواده و تلاش برای بهبود وجهه شرکتهای کوشنر و اعتمادسازی مجدد برای آنها را بر عهده گرفت.

برخی از اطرافیان جارد می‌گویند که وی در مدتی که پدرش زندانی بود، بسیار سخت کار کرد و به‌صورت هفتگی به دیدار وی می‌رفت و توانست فعالیتها و کارهای خانوادگی را نجات دهد و روابط گسترده‌ای را با هرکسی که می‌توانست به او نصیحتی بکند، داشت. از برجسته‌ترین افراد الهام‌بخش برای او و نصیحت کنندگانش در آن زمان روپرت مرداک، تاجر و سرمایه‌دار و صاحب غول رسانه‌ها بود که رابطه‌ مستحکمی با وی داشت.

از مهم‌ترین دستاوردهای این جوان که در دهه دوم زندگی‌اش بود، خرید هفته‌نامه نیویورک آبزرور بود که از مشهورترین مطبوعات در نیویورک به شمار می‌آمد. وی در گسترش انتشار این هفته‌نامه در اینترنت و افزایش سودهایش نقش داشت؛ اما آن‌طور که برخی می‌گویند، نجات این روزنامه از لحاظ مالی در مقابل آن صورت گرفت که این هفته‌نامه طرفداران نخبه خود در نیویورک را از دست داد به‌ویژه پس از آن‌که سردبیر آن به دلیل اختلافاتش با جارد استعفا داد.

جوانی که موفق شد امپراتوری پدرش را نجات دهد، فعالیتهای او را گسترش دهد، صاحب یک روزنامه مهم شود و روابط خوبی را با افراد بانفوذ برقرار سازد و در جایگاه بیست و پنجم لیست بانفوذترین جوانان در زمینه فعالیتها در فهرست مجله “فورچون” قرار بگیرد خیلی زود طعم موفقیت را چشید و خودش را متفاوت از دیگران دید که دست جادویی دارد که خاک را به طلا تبدیل می‌کند و از هر ماجراجویی یک موفقیت می‌سازد. “دونالد ترامپ روی خط است”، این جمله را منشی جارد به وی در یکی از روزهای کاری در هنگام اوج شکوفایی‌اش در نیویورک گفت، جارد لبخندی زد و به منشی‌اش گفت: به او بگو که من با وی تماس خواهم گرفت. این مسأله را یکی از کارمندان در شرکت تعریف می‌کند.

دونالد ترامپ به لحاظ روش زندگی پر سروصدا و حضور رسانه‌ای جنجالی و لحن بلندش شبیه جارد نیست. چه‌بسا رفتار این جوان محافظه‌کار و “بسیار لطیف در تعاملش با دیگران” او را به ترامپ، تاجر موفق و صاحب یک امپراتوری جذب کرد؛ اما پس از این‌که جارد وارد حلقه خانوادگی تنگ ترامپ شد و با دختر “محبوبش” ازدواج کرد، این مجذوب شدن به تحسین و تحسین تبدیل به یک حمایت مطلق در هنگام کمپین انتخاباتی شد.

برخی می‌گویند که جارد ایمان داشت که ترامپ به کاخ سفید می‌رود. برخی دیگر می‌گویند که ترامپ و دامادش منافع مشترک و بلندپروازیهای بسیاری دارند. نتیجه این شد که ترامپ رئیس‌جمهور و جارد مشاور ارشدش در کاخ سفید شد.

جارد خودش را در بطن کمپین انتخاباتی تحمیل کرد و به‌سرعت از یک مسؤول اطلاع‌رسانی اینترنتی کمپین به یک شرکت‌کننده در نوشتن سخنرانیهای ترامپ تبدیل شد. مشاوری که ایده‌ها و طرحها را پیشنهاد می‌کند و برای او دیدارهایی را باشخصیتهای بانفوذ ترتیب می‌دهد. جارد اعتماد دونالد را جلب کرد به‌ویژه این‌که خانواده کوشنر و بالأخص پدرش در طول تاریخ از نامزدهای دموکرات حمایت و پشتیبانی مالی می‌کردند.

حتی یکی از برادران جارد از کمپین هیلاری کلینتون در رقابت انتخاباتی اخیر حمایت کرد. داماد ترامپ قاطعانه از پدر همسرش که به یهودی‌ستیزی متهم بود، موضع قاطعانه‌ای نشان داد و کوشنر از جایگاه خود به‌عنوان یک یهودی متعهد تمامی اتهامها از ترامپ را با قاطعیت و تجربه رد کرد.

ترامپ گوش شنوایی برای حرفهای جارد دارد تا جایی که برخی با قاطعیت می‌گویند که جارد نقش اساسی در عدم اجازه به کریس کریستی، قاضی نزدیک به ترامپ و فرماندار نیوجرسی برای تصدی پست معاون رئیس‌جمهور داشته است، چراکه کریستی همان کسی بود که حکم حبس پدر جارد را صادر و حدود ۱۰ سال قبل او را به زندان محکوم کرد.

ترامپ پس از این‌که وارد کاخ سفید شد، تصمیم گرفت تا جارد در کنارش بماند و وی را به‌عنوان مشاور ارشد تعیین کرد و هم‌چنین پرونده مذاکرات اسراییل و فلسطین را به دست او سپرد که این از دشوارترین پرونده‌های سیاست خارجی است. ترامپ گفته است که اطمینان دارد که جارد به او کمک خواهد کرد تا رئیس‌جمهوری شود که صلح را محقق می‌سازد؛ اما ناظران نسبت به تحقق این امر تردید دارند به‌ویژه این‌که خانواده کوشنر از ساخت شهرکهای یهودی‌نشین در فلسطین اشغالی با حمایتهای مالی از یکی از نهادهای تندرو اسراییلی پشتیبانی می‌کند و جارد شخصاً بسیار به اطرافیان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل نزدیک است. منبع: ایسنا

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *