تلگرام رتبه نخست جرایم 
اینترنتی کشور


دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
شنبه - ۳۰ مرداد ۱۳۹۵


تلگرام رتبه نخست جرایم 
اینترنتی کشور


تلگرام رتبه نخست جرایم 
اینترنتی کشور

سرهنگ ایرج محمدخانی با اشاره به عملکرد چهارماهه این پلیس در ابتدا سال جاری، گفت: در مقایسه با مدت مشابه سال قبل شاهد افزایش 32 درصدی جرایم سایبری در گیلان بودیم اما با تلاش کارآگاهان پلیس فتا کشفیات جرم در این حوزه افزایش 17 درصدی داشته است.

محمدخانی با تأکید بر اینکه مزاحمت اینترنتی با 20 درصد، برداشت غیرمجاز اینترنتی از حسابهای بانکی با 14 درصد، تهدید و اخاذی 7 درصد و سرقت و کلاه‌برداری مرتبط با رایانه 5 درصد، جرایم اصلی حوزه سایبری را تشکیل می‌دهند، اضافه کرد:
در جرایم حوزه هتک حیثیت و نشر اکاذیب نسبت به سال گذشته رشد 147 درصدی را داشته‌ایم.
رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان گیلان با یادآوری اینکه در حوزه مزاحمتهای اینترنتی در مقایسه با سال گذشته، رشد 122 درصدی را شاهد بودیم، گفت: در برداشتهای غیرمجاز از حسابهای بانکی 42 درصد کاهش داشته‌ایم.
ایرج محمدخانی بابیان اینکه در جرایم حوزه تهدید و اخاذی در فضای مجازی 75 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته‌ایم، یادآور شد: سرقت و کلاه‌برداری مرتبط با رایانه و فضای مجازی، 44 درصد کاهش داشتیم.
سرهنگ محمدخانی با اشاره به اینکه میانگین سنی متهمان فضای مجازی در گیلان تا سن 17 سال، 10 درصد، 18 تا 25 سال، 27 درصد، 26 تا 35 سال، 30 درصد، 36 تا 45 سال، 25 درصد و 46 سال به بالا 8 درصد است، خاطرنشان کرد: میانگین مدرک تحصیلی متهمان فضای مجازی تا زیر دیپلم 19 درصد، دیپلم 36 درصد، فوق‌دیپلم 7 درصد، لیسانس 32 درصد و فوق‌لیسانس 6 درصد است.
وی با تأکید بر اینکه میانگین استفاده از شگردهای مختلف از سوی مجرمان در استفاده از اپلیکیشنهای موبایلی 56 درصد، سو استفاده از اعتماد شاکی 14 درصد، استفاده از سایتها و وبلاگها 11 درصد و استفاده از روشهای مهندس اجتماعی 4 درصد و سایر شگردها 15 درصد است، افزود: صدرنشین نرم‌افزار استفاده‌شده در جرایم پیام‌رسانهای موبایلی، نرم‌افزار تلگرام است.

سرهنگ ایرج محمدخانی با تصریح بر اینکه میانگین انگیزه جرم در فضای سایبری در بخش جرایم غیراخلاقی 45 درصد، کسب منافع مالی 26 درصد، سرگرمی و اثبات توانایی شخصی 18 درصد و انتقام‌جویی و رقابتهای شغلی 11 درصد بوده است، گفت: پلیس فتا استان گیلان در حوزه استانهای هم‌گروه خود دارای رتبه نخست کشفیات در جرایم فضای مجازی است.

وی بابیان اینکه در گروه استانهای هم‌رده گیلان، 11 استان دیگر نیز وجود دارند، ادامه داد: گیلان ازنظر رخداد جرایم سایبری در رتبه پنجم این گروه قرار دارد.
رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان گیلان خواستار استفاده کاربران ایرانی از شبکه‌های مجازی ساخت داخل شد و اضافه کرد: نرم‌افزارهای موبایلی خارجی دارای حفره‌های زیادی برای هک کاربران است.
محمدخانی با اشاره به ظرفیتهای مفید فضای مجازی و اینترنت برای کاربران، خاطرنشان کرد: استفاده از این فنّاوری ارزان‌قیمت و در دسترس باید در چارچوب قانون و فرهنگ و اخلاق باشد.
رئیس پلیس فتا استان گیلان با تأکید بر اینکه در مورداستفاده از فنّاوری فضای مجازی باید فرهنگ‌سازی و سنین مختلف را کنترل و نیازسنجی کرد، افزود: رده‌های سنی نوجوان و کودک نباید به فضای بدون مرز مجازی و اینترنتی بدون حضور خانواده‌های خود وارد شوند.
منبع: میزان

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *