تفاوت میان زن و مرد گاهی به نفع زنان است

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
شنبه - ۵ تیر ۱۳۹۵


تفاوت میان زن و مرد گاهی به نفع زنان است

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان با اشاره به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس در راستای ازدواج و فرزندآوری گفت: اجرا نشدن مرخصی ۹ ماهه زایمان قانون‌شکنی است.
کبری خزعلی در مراسم سالگرد تأسیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان بابیان اینکه تفاوت میان زن و مرد گاهی به نفع زنان است، افزود: تعریف ما از عدالت جنسیتی مبتنی بر نهج‌البلاغه است بنابراین باید به تفاوتها احترام بگذاریم.
وی ادامه داد: یکی از تفاوتهای مثبت به نفع زنان این است که در حال حاضر با ارائه امکانات خاص آموزشی، ۶۰ درصد آموزش عالی ما به دختران اختصاص‌یافته است همچنین با تخصیص امتیازهای ویژه به پزشکان زن توانسته‌ایم ۱۳۰۰ متخصص ویژه برای زنانی که معتقد به حفظ حریمها هستند تربیت کنیم.  رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان با اشاره به اختصاص فرصتهای ویژه به زنان در جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: در حال حاضر زنان در کشور ما از مرخصی زایمان ۹ ماهه، استفاده از کار نیمه‌وقت یا دورکاری و … برخوردار هستند که همه اینها به مدیریت صحیح خانواده از سوی زنان کمک می‌کند.
وی بابیان اینکه بر اساس مصوبه شورا، زنان دانشجو در صورت فرزنددار شدن می‌توانند از ۲ سال مرخصی بدون احتساب سنوات استفاده کنند که اجرا نشدن این مصوبه یک قانون‌شکنی آشکار است و باید پیگیری شود. در شرایط فعلی بسیاری دانشجویان دختر و همچنین کارمندان برای ترس از اخراج یا سنوات، حاملگی خود را مخفی می‌کنند و باید مشخص شود که چرا قانون مرخصی ۹ ماهه زایمان در کشور اجرا نمی‌شود. در حال حاضر این قانون در نیروهای مسلح و خدمات کشوری اجرا می‌شود اما تأمین اجتماعی از اجرای آن سرباز می‌زند.
خرعلی گفت: وعده می‌دهیم که برای ازدواج، امکانات ویژه‌ای در نظر می‌گیریم اما برای دختران دبیرستانی هیچ امکاناتی اجرا نمی‌شود. ما پیش‌بینی کرده‌ایم که دانش آموزان بتوانند در ۱۵ سالگی دیپلم خود را بگیرند و در ۱۸ سالگی کارشناسی خود را دریافت کنند تا بتوانند دوره فرزندآوری و مدیریت خانواده را در کنار تحصیل سپری کنند. بر اساس طرح پیشنهادی باید ۵۰ درصد واحدهای دوره کارشناسی به‌صورت غیرحضوری برای دختران ارائه شود.
وی یکی از نقاط قوت شورای فرهنگی اجتماعی زنان را ثبات مدیریت آن دانست و تأکید کرد: شورای فرهنگی اجتماعی زنان وابسته به تغییرات سیاسی و دولتها نیست و این شورا مرکز فرماندهی مسائل عمده کشور است.
رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده بابیان این‌که انقلاب ما فرهنگی بوده است، ادامه داد: بنابراین در هر شرایط اولویت با بحث فرهنگ است. این اولویت تا جایی است که در اولین پیام نوروزی در سال ۵۹ ضرورت تغییر و تحول بنا گذاشته شد و شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفت. در همین راستا کمیته اسلامی‌کردن دانشگاهها به‌وجود آمد. در سال ۹۳ عالی‌ترین دستورات آمده که تغییرات را به‌صورت محسوس در حوزه شورای زنان داشتیم. بازآرایی مداوم جبهه فرهنگی انقلاب، پایش پیشرفتهای فرهنگی کشور متناسب با ظرفیتها و مدیریت راهبردی چالشهای اصلی این حوزه است که با استفاده کارآمد از تمام فرصتها، مهار تهدید‌ها وآسیبها و مواجهه هوشمند با ستیزه‌گران و مهندسی فرهنگی به نتیجه می‌رسد. برنامه‌های آینده شورا تحقق و اجرای سریع مصوبات تا حصول کامل نتیجه آن، تسهیل‌گری و الهام‌گیری برای حلقه‌های خودجوش مردمی‌، استفاده از ظرفیتهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، پیگیری جدی پیشرفت، تحول نظام آموزش رسمی‌، تحول در علوم اسلامی ‌و غیره است. در سال ۶۵ کامل‌ترین برنامه‌ریزی برای آیین‌نامه شورای زنان انجام شد و در طول سالها مصوبات زیادی درزمینهٔ اشتغال، آموزش عالی، وضعیت خوابگاهها، اهداف و اصول تحکیم خانواده، سیاست ارتقای مشارکت زنان در آموزش عالی، ارتقای سلامت زنان و… داشتیم.
وی با تأکید بر این‌که برای انجام اقدامات مذکور دو فعالیت پیش رو بود، گفت: فراهم‌کردن اقدام ملی و تشکیل هیأت دولت تخصصی به نام ستاد ملی زن و خانواده اقدامات زمینه‌ای بود که مصوبات این ستاد عین مصوبات هیئت دولت لازم‌الاجراست و هر سه قوه باید در قبال آن پاسخگو باشند. تعلیم و تربیت در دنیا نمی‌تواند چندپارچه باشد و بهزیستی به دلیل وظایف مشخص خود در حوزه حمایتی به‌ویژه در دوره مهد‌های کودک، نمی‌تواند آن را برعهده بگیرد.
خزعلی ادامه داد: دولت، مجلس، مجمع تشخیص مصلحت و دستگاه قضایی خط مقدم اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند که باید در کنار هم برای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب تلاش کنند. منبع: مهر


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *