تغییر سرمایه شرکتهای سهامی در حقوق ایران و فرانسه

دسته: معرفی پایان نامه
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۸ دی ۱۳۹۵


تغییر سرمایه شرکتهای سهامی در حقوق ایران و فرانسه

تغییر سرمایه شرکتهای سهامی در حقوق ایران و فرانسه

 

501140606

پدیدآور: فائزه دانایی

مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد

استاد راهنما: محمدرضا امیرمحمدی

دانشگاه: دانشگاه شهید باهنر کرمان

تاریخ دفاع: 1395

چکیده

تردیدی نیست که امروزه شرکتهای سهامی نقش مهم و مؤثری در عرصه اقتصادی و مناسبات بازرگانی کشورها به‌ویژه در بخش خصوصی دارد. اهمیت سرمایه در این شرکتها از یکسو و مسؤولیت محدود سهام‌داران به میزان سرمایه آنها و نیز سهولت واگذاری سرمایه از سوی دیگر موجب گردیده که شرکت سهامی از جایگاه و اهمیت ویژه‌ای برخوردار شوند.

بنابراین تغییرات سرمایه نقش اساسی در توسعه فعالیتهای این شرکت دارد و موجب گسترش یا محدود شدن موضوع فعالیت شرکت خواهند شد. به‌عبارت‌دیگر با افزایش سرمایه و با بهتر شدن وضعیت نقدینگی و افزایش توان مالی امکان گسترش فعالیت شرکت فراهم می‌شود به‌نحوی‌که شرکتها را از استقراض و دریافت وام و تسهیلات از بانکها بی‌نیاز می‌گرداند.

بنابراین پژوهش حاضر درصدد است که نظام حاکم بر تغییرات سرمایه را در حقوق ایران و فرانسه به‌صورت تطبیقی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار دهد. روش این تحقیق کتابخانه‌ای توأم با تحلیل حقوقی بوده و این پژوهش با مطالعه تحلیلی به این نتیجه رسیده است که تغییرات سرمایه (افزایش و کاهش) در استحکام موقعیت مالی و افزایش توان معاملاتی و انگیزه‌های خروج و ورود سهامداران پس‌ازاین تغییرات مؤثر است و با توجه به خلأ‌های قانونی و نارساییهای موجود در قانون مزبور و عدم تبیین ساختار تغییر سرمایه شرکتهای سهامی، سخت‌گیری بیش‌ازحد در خصوص تشریفات افزایش و کاهش سرمایه و ابهامات بسیار در شرکتهای سهامی به‌منظور ساماندهی شرکتهای مذکور، مقنن به تدوین قوانین و مقررات جامع و هماهنگ در آینده بپردازد تا این شرکتها بتوانند به اهداف تأسیس خود به‌درستی نایل گردند.

کلیدواژگان: افزایش سرمایه، کاهش سرمایه، شرکت سهامی

منبع: سایت ایران داک


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *