تعهد دولت مبنی بر بازبینی حقوق تسلیحات جدید در حقوق بین‌الملل

دسته: گزیده مقالات
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۷ مهر ۱۳۹۵


تعهد دولت مبنی بر بازبینی حقوق تسلیحات جدید در حقوق بین‌الملل

تعهد دولت مبنی بر بازبینی حقوق تسلیحات جدید در حقوق بینالملل

 

نویسنده: لسانی-سیدحسام الدین استادیار دانشگاه حضرت معصومه (س)

چکیده:

طبق مقررات پروتکل 1907 لاهه حق متخاصمان در استفاده از تسلیحات و ابزارهایشان در جنگها نامحدود نیست. ارتقای روزانه فناوری تسلیحاتی و نظامی ایجادکنندگان پروتکل اول 1977 کنوانسیونهای ژنو 1949 را بر آن داشت تا با اختصاص ماده‌ای دول عضو پروتکل را به بازبینی حقوقی تسلیحات جدیدشان مجبور و آنها را به تطبیق تسلیحات جدیدشان با تعهدات بین‌المللی خود ملزم کنند؛ زیرا دولتها از اواخر قرن نوزدهم طبق معاهدات گوناگون و قواعد عرفی بین‌المللی خود را متعهد به عدم تولید یا استفاده از سلاحهای خاصی کرده‌اند اما تا قبل از انعقاد پروتکل اول 1977 ساز‌و‌کار مشخصی برای تطبیق تسلیحات دولتها با تعهدات بین‌المللی آنها وجود نداشت. پروتکل اول با ایجاد ماده 36 روند این کار را آغاز کرد و ایجاد رویه و فرایند این کار را به خود دولتها واگذاشت.

به سبب مشکلاتی که در اجرای این ماده وجود دارد تاکنون فقط شش دولت بسترسازی مناسبی برای اجرایی کردن ماده 36 ایجاد کرده‌اند و بقیه دولتها درباره اجرای این ماده اقدامی انجام نداده‌اند.

کلیدواژه‌ها: اصل تفکیک بین نظامیان و غیرنظامیان؛ بازبینی حقوقی تسلیحات؛ پروتکل اول الحاقی 1977؛ حقوق بشر‌دوستانه بین‌المللی؛ سلاحهای جدید؛ ماده 36

منبع: فصلنامه مطالعات حقوق عمومی (فصلنامه حقوق/مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی سابق) دوره 46 شماره 6 بهار 1395


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۴۶
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *