تسری قانون تعیین نرخ سود تسهیلات پرداختی به مسکن مهرشهری به کلیه قراردادهای مدنی از سال 1386

دسته: تازه های قوانین
بدون دیدگاه
شنبه - ۷ اسفند ۱۳۹۵


تسری قانون تعیین نرخ سود تسهیلات پرداختی به مسکن مهرشهری به کلیه قراردادهای مدنی از سال 1386

تسری قانون تعیین نرخ سود تسهیلات پرداختی به مسکن مهرشهری
به کلیه قراردادهای مدنی از سال 1386

تعیین نرخ سود تسهیلات پرداختی به مسکن مهر شهری توسط بانکهای عامل برای کلیه قراردادهای  مشارکت مدنی که از سال 1386 منعقد گردیده است

 

 

 

824625257

 بر اساس وعده ریاست محترم جمهور مقرر شد: پروژههای بلامعارض مسکن مهر تا پایان دولت یازدهم تکمیل شود و بهتبع آن تبدیل تسهیلات اعطایی به فروش اقساطی نقش عمدهای در بازگشت منابع بانک مرکزی خواهد داشت.

1- بر اساس وعده ریاست محترم جمهور مقرر شد: پروژه‌های بلامعارض مسکن مهر تا پایان دولت یازدهم تکمیل شود و به‌تبع آن تبدیل تسهیلات اعطایی به فروش اقساطی نقش عمده‌ای در بازگشت منابع بانک مرکزی خواهد داشت، لیکن طولانی شدن دوران مشارکت مدنی (از 4 تا 7 سال) و سود این دوران در قراردادهای قبل از تاریخ 1/1/1389 دو مشکل اساسی رسیدن به هدف مذکور را به وجود آورده است:

مشکل اول: برخی از قراردادهای مشارکت مدنی پروژه‌های باقی‌مانده مسکن مهر به دلایل مختلف ازجمله افزایش نرخ دستمزدها و مصالح ساختمانی و … با تأخیر تکمیل‌شده و با رسیدن به مرحله فروش اقساطی متقاضیان مشمول پرداخت 4 تا 7 سال سود دوران مشارکت به بانک شده‌اند که این موضوع روند فروش اقساطی را کند یا متوقف نموده است. مشکل دوم: بر اساس مصوبات قبلی هیأت محترم وزیران چنان‌چه قرارداد مشارکت مدنی پروژه‌های مسکن مهر قبل از 1/1/1389 منعقدشده باشد مشمول نرخ سود (12 درصد) در تمام شهرها و چنان‌چه بعد از 1/1/1389 منعقدشده باشد مشمول نرخ سود (4 درصد) در شهرستانها، (7 درصد) در مراکز استانها و (9 درصد) در شهر تهران می‌باشند که متقاضیان آن را یک نوع تبعیض می‌دانند و از فروش اقساطی نمودن تسهیلات امتناع می‌نمایند.

2- وزارت راه و شهرسازی راه‌حلهایی به شرح زیر برای مشکلات مطرح‌شده ارائه داده است:

الف) راه‌حل مشکل اول در خصوص طولانی شدن دوران مشارکت مدنی به‌موجب ماده (1) قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مقررشده است “دولت موظف است از طریق حمایتهای لازم از قبیل زمین مناسب، کاهش یا حذف بهای زمین از قیمت تمام‌شده مسکن، تأمین تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت، اعمال معافیتهای مالیاتی و تأمین سایر نهاده‌های مورد نیاز بخش مسکن در چارچوب مفاد این قانون،… اقدام نماید”، با توجه به این‌که منابع مالی این طرح از محل قرارداد خط اعتباری اعطایی بانک مرکزی تأمین و بانک مرکزی با مدت 10 سال استمهال موافقت بانک مسکن تا سال 1402 اقساط قرارداد خط اعتباری را به بانک مرکزی پرداخت نخواهد کرد. لذا پیشنهاد می‌شود با تصویب هیأت محترم وزیران سود دوران مشارکت مدنی پروژه‌های باقی‌مانده مسکن مهر که تاکنون فروش اقساطی نشده، صرفاً 2 سال محاسبه و با اصل تسهیلات، فروش اقساطی گردد.

بدیهی است مجموع دوران مشارکت مدنی و فروش اقساطی همان 20 سال مصوب قبلی شورای پول و اعتبار خواهد بود و صرفاً سود دوران مشارکت مدنی 2 سال محاسبه و دریافت خواهد شد.

ب) راه‌حل مشکل دوم در خصوص نرخ سود دوران مشارکت مدنی قراردادهای قبل از 1/1/1389 با استناد به ماده (1) قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن و با تصویب هیأت محترم وزیران نرخ سود قراردادهای مشارکت مدنی که قبل از 1/1/1389 در بانکهای عامل مسکن، ملی، صادرات، تجارت، رفاه و ملت منعقدشده است نیز با نرخ سود 4 درصد،7 درصد و 9 درصد محاسبه و با همین نرخ فروش اقساطی گردد.

3- با توجه به‌مراتب فوق جهت مساعدت با اقشار آسیب‌پذیر وزارت راه و شهرسازی پیشنهادی به شرح زیر برای بررسی و تصویب در هیأت‌وزیران ارائه نموده است.

متن پیشنهادی

1- نرخ سود تسهیلات پرداختی به مسکن مهرشهری توسط بانکهای عامل مسکن، ملی، تجارت، صادرات، ملت و رفاه در سراسر کشور برای کلیه قراردادهای مشارکت مدنی که از سال 1386 منعقد گردیده و تاکنون فروش اقساطی نشده است، در شهر تهران 9 درصد، مراکز استانها 7 در صد و در سایر شهرها 4 درصد تعیین می‌گردد.

تبصره 1- مابه‌التفاوت نرخ سود مذکور تا نرخ مصوب شورای پول و اعتبار و یا بسته سیاستی نظارتی بانک مرکزی در سال عقد قرارداد مشارکت مدنی توسط دولت تضمین و در لوایح بودجه سنواتی وزارت راه و شهرسازی لحاظ و ارائه خواهد شد و در صورت عدم پیش‌بینی در بودجه سنواتی به‌عنوان بدهی دولت به بانکهای عامل ملی، صادرات، تجارت، رفاه و ملت منظور می‌شود.

تبصره 2- با عنایت به این‌که تسهیلات پرداختی توسط بانک مسکن از محل اعطای خط اعتباری توسط بانک مرکزی تأمین گردیده است به قراردادهای مشارکت مدنی بانک مسکن مابه‌التفاوت نرخ سود تعلق نمی‌گیرد.

تبصره 3- قراردادهای خط اعتباری فی‌مابین بانک مرکزی و بانک مسکن به شماره 3426 به مبلغ سی‌وپنج هزار میلیارد ریال و شماره 3399 به مبلغ سی‌وچهار هزار میلیارد که با نرخ 9 درصد منعقد گردیده به نرخ 2 درصد کمتر از میانگین نرخ سود تسهیلات پرداختی طرح مسکن مهر و دوره بازپرداخت 20 ساله تبدیل، اصلاح و ابلاغ گردد.

2- با توجه به پرداخت تسهیلات مسکن مهر از محل خط اعتباری اعطایی بانک مرکزی به بانک مسکن و موافقت با اعطای 10 سال دوره تنفس (استمهال)، کلیه پروژه‌هایی که تکمیل (آماده‌سازی، محوطه‌سازی و ساخت واحد) و به مرحله فروش اقساطی می‌رسند سود دوران مشارکت مدنی آنها به مدت 2 سال محاسبه می‌گردد. بانک مسکن مکلف است پروژه‌هایی که تاکنون فروش اقساطی نشده است و از تاریخ ابلاغ این مصوبه برای فروش اقساطی مراجعه می‌نمایند با اعمال مدت 2 سال سود دوران مشارکت مدنی با نرخهای مسکن مهر فروش اقساطی نماید. منبع: دفتر هیأت دولت

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *