بیشترین تلاش اوباما برای محافظت از برجام است

دسته: غیر حقوقی
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۲۸ آذر ۱۳۹۵


بیشترین تلاش اوباما برای محافظت از برجام است

کارشناس آمریکایی:

بیشترین تلاش اوباما برای محافظت از برجام است

 %d8%a8%db%8c%d8%b4%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d8%aa%d9%84%d8%a7%d8%b4-%d8%a7%d9%88%d8%a8%d8%a7%d9%85%d8%a7-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d9%85%d8%ad%d8%a7%d9%81%d8%b8%d8%aa-%d8%a7%d8%b2-%d8%a8%d8%b1%d8%ac

کارشناس ارشد اندیشکده شورای آتلانتیک معتقد است، اوباما رئیسجمهوری امریکا در آخرین روزهای مسؤولیت خود میکوشد تا شرایط امنتری برای حفظ برجام از گزند مخالفان ایجاد کند و به آنها در مورد عواقب اقدام علیه این توافقنامه هشدار دهد.

«باربارا اسلاوین» کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه در اندیشکده شورای آتلانتیک نامزدی «رکس تیلرسون» به وزارت امور خارجه آمریکا را در قیاس با سایر گزینه‌های ترامپ گزینه معتدل‌تر و امیدبخش‌تری در سیاستهای خارجی آمریکا به‌ویژه در خاورمیانه توصیف کرد.

اسلاوین گفت: گرچه هنوز تکلیف تیلرسون روشن نشده اما من از کسانی که او را می‌شناسند شنیده‌ام که فردی معتدل و عمل‌گرا است که تجربیات گسترده‌ای در مراوده با کشورها و دولتهای دشوار دارد. به گفته این کارشناس مسائل خاورمیانه، تیلرسون که سرپرستی یک شرکت نفتی را به عهده دارد طبعاً نمی‌تواند طرفدار تحریم باشد و به‌رغم نزدیکی به روسیه شانس زیادی برای گرفتن تائید کنگره آمریکا دارد. کارشناس شورای آتلانتیک در پاسخ به این سؤال که با توجه به شایعه تصمیم ترامپ به برگزیدن جان بولتون سیاستمدار تندرو آمریکایی و سفیر سابق این کشور در سازمان ملل برای معاونت ترامپ این ترکیب چه تأثیری در سیاست خارجی ترامپ خواهد داشت گفت گرچه او شخصیتی به‌وضوح متفاوت با تیلرسون دارد اما هنوز به‌طور رسمی از سوی ترامپ نامزد این مقام نشده است.

اسلاوین افزود، به دلیل شخصیت نامطلوب بولتون در محافل سیاسی و رسانه‌های آمریکا از هم‌اکنون واکنشها و مقاومتهای شدیدی نسبت به این انتخاب احتمالی شروع‌شده و تلاش می‌شود که از چنین انتخابی جلوگیری به عمل آید اما حتی اگر دراین مرحله هم نامزد بشود مشکل خواهد توانست از سد سنای آمریکا عبور کند. این کارشناس باسابقه آمریکایی یادآور شد، بولتون همان کسی است که بشدت از حمله به عراق حمایت می‌کرد درصورتی‌که مواضع موردادعای ترامپ در تعارض با این موضع است و او می‌گوید که از ابتدا با تهاجم به این کشور مخالف بوده است.

وی اضافه کرد، از طرف دیگر بولتون به خاطر نوع برخوردی که با مخالفان خود در وزارت امور خارجه آمریکا داشت بشدت مورد نفرت کارکنان این وزارتخانه بود و دخالتهای او در مذاکرات با کره‌ی شمالی و ایران عملاً انتقادات شدیدی را علیه او برانگیخت.

اسلاوین ابراز امیدواری کرد که مشاوران ترامپ او را به برگزیدن یک کهنه‌کار وزارت امور خارجه نظیر بیل برنز و یا جان نگروپونته ترغیب کنند. وی گفت، با توجه به این‌که ترامپ در روزهای پس از پیروزی اشارات زیادی به موضوع توافق هسته‌ای با ایران نکرده این احتمال وجود دارد که برای مدتی به دلیل اشتغال به مسائل دیگر به این موضوع نپردازد. وی در پاسخ به این سؤال که فکر می‌کنید چرا اوباما درحالی‌که لایحه «ایسا» به دلیل کسب رأی قاطع سنا بدون امضا او هم به قانون تبدیل می‌شد از امضا آن خودداری کرد، اظهار داشت، اوباما دراین روزهای آخر تصدی خود تلاش می‌کند تا برجام را در بهترین شکل ممکن تحویل جانشین خود دهد و با امضا نکردن لایحه تمدید ایسا و حذف تحریمهای مرتبط با موضوع هسته‌ای برای توافق برجام شرایط امنی ایجاد کند ولو آن‌که این لایحه بدون امضای او قانونی بشود، وی نشان داده است که همچنان تلاش می‌کند ضمن حفظ این توافقنامه به مخالفان آن هشدارهای لازم را بدهد.

وی افزود، به همین دلیل این احتمال وجود دارد که دشمنان برجام صرفاً به خاطر حفظ اعتبار سیاسی خود و کشور هم که شده لااقل تا مدتی به کارشکنی و مخالفت با برجام روی نیاورند. باربارا اسلاوین در پایان گفت، بااین‌همه نسبت به کنگره آمریکا بخصوص حالا که به‌طور کامل در کنترل جمهوری‌خواهان قرارگرفته یک نگرانی وجود دارد؛ اما حتی کنگره نیز دست‌کم در نخستین سال تصدی ترامپ مجبور خواهد بود عمده وقت خود را به بررسی و تائید صلاحیت گزینه‌های کابینه ترامپ بگذراند و یا لوایح مربوط به بودجه را سامان بدهد که درنتیجه دراین مدت ایران و برجام درصورتی‌که اقدام تحریک‌آمیزی از سوی تندروهای داخلی ایران صورت نگیرد از گزند آنها محفوظ خواهد بود.

منبع: ایرنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *