برخورد قانونی با متخلفان فضای مجازی

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۶ بهمن ۱۳۹۵


برخورد قانونی با متخلفان فضای مجازی

برخورد قانونی با متخلفان فضای مجازی

 

%d8%a8%d8%b1%d8%ae%d9%88%d8%b1%d8%af-%d9%82%d8%a7%d9%86%d9%88%d9%86%db%8c-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%aa%d8%ae%d9%84%d9%81%d8%a7%d9%86-%d9%81%d8%b6%d8%a7%db%8c-%d9%85%d8%ac%d8%a7%d8%b2%db%8c

فضای مجازی دنیای بزرگی است که همه نوع خبر در آن وجود دارد این در حالی است که اگرچه میتوان با گشتوگذار در این فضای مدرن اطلاعات زیادی به دست آورد اما تهدیدهای زیادی نیز وجود دارد که اعتقادات، رفتار، اخلاق و حتی فرهنگ افراد را نشانه رفته است.

شبکه‌های اجتماعی اگرچه در سالهای گذشته با مخاطبان زیادی در دنیا روبرو بوده است اما حجم گسترده مطالب جعلی و نامناسب در این شبکه‌ها، صدای اعتراضات بسیاری را در دنیا بلند کرده است. برای نمونه، مدتی پیش وزیر دادگستری آلمان در خصوص تأثیر بسیار بالای خبرهای انتشاریافته در فیس‌بوک در ایجاد فضای ناامن هشدار داده بود و از مدیران فیس‌بوک درخواست کرده بود که نسبت به قوانین حقوقی آلمان که از قوانین حقوقی ایالات‌متحده سخت‌گیرانه‌تر هستند، بی‌تفاوت نباشند. این حساسیت نسبت به شبکه‌های اجتماعی در سراسر دنیا در حالی وجود دارد که ورود و فعالیت شبکه‌های اجتماعی و مجازی خارجی در کشور ما با محدودیتهای زیادی روبرو نیست و به‌راحتی بسیاری از شبکه‌های اجتماعی موبایلی اجازه فعالیت دارند؛ در چنین شرایطی، هوشیاری نسبت به آسیبهای این فضا باید بین مسؤولان و خانواده‌ها دوچندان باشد.

مصادیق عناوین مجرمانه در فضای مجازی

بر این اساس قائم‌مقام دادگستری ایلام معتقد است که شبکه‌های مجازی باید به اهرمی برای تقویت پایه‌های اعتقادی و علمی مردم و به‌ویژه نسل جوان و نوجوان تبدیل شوند. عمران علی محمدی بیان می‌کند: امروزه شاهد روزافزون شبکه‌های مجازی با توجه به نفوذ اینترنت در نقاط مختلف شهری و روستایی هستیم که به‌جای آن‌که استفاده صحیح و درستی از این شبکه‌های ارتباطی صورت گیرد، به محملی برای سوء‌استفاده برخی افراد برای تلقین آرا و نظرهای آنان تبدیل‌شده که منجر به بیان تهمت و تخریب مخاطبان خود می‌شود. وی تأکید می‌کند: بیان سخنانی با محتوای مطالب الحادی و کفر، توهین ائمه معصومین (ع)، اصول و پایه‌های نظام، تبلیغ برای گروهها و احزاب با تفکر مارکسیستی، غرب یا پوچ‌گرایانه در فضاهای مجازی از مصادیق عناوین مجرمانه است. قائم‌مقام دادگستری ایلام به کسانی که قصد فعالیت در فضای مجازی را دارند توصیه می‌کند که پیش از عضویت در هر گروه یا حزبی باید در خصوص ماهیت و سیاستها و اهداف این گروهها آگاهی پیدا کنند تا گرفتار دامهای گروههای معاند و ضدانقلاب نیافتند.

شبکههای اجتماعی جدیترین تهدید فرهنگی هستند

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قم شبکه‌های اجتماعی را جدی‌ترین تهدید فرهنگی جامعه برمی‌شمارد و بیان می‌کند: بیشترین پرونده‌های مربوط به سایبر را مرتبط با فضای مجازی بوده و عمده این پرونده‌ها مربوط به سن ۱۴ تا ۲۱ سالگی در دادگستری تشکیل می‌شود. حجت‌الاسلام مجید یزدی اظهار می‌کند: افراد در فضای سایبر، مجازی هستند از همین رو ممکن است هر رفتاری از افراد بروز کند بدون هراس از شناخته شدن صورت می‌گیرد. معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قم با هشدار درباره عرضه مواد‌مخدر در فضای مجازی بیان می‌کند: در این اعتیاد فرد با دریافت فایلهایی اینترنتی با دریافت پالسهایی که در نتیجه شنیدن این فایلها به مغز وی می‌رسد مثل موادمخدر عمل کرده و فرد به مصرف این موارد وابسته می‌شود.

موادمخدر دیجیتالی

وی با بیان این‌که موادمخدر دیجیتالی فرد را به تخریب و نابودی سوق می‌دهد بیان می‌کند: این مواد به‌شدت در بین جوانان رو به گسترش است و همین موضوع سبب شده که تولید و عرضه مواد‌مخدر تسهیل شود. به گفته معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قم، نیاز به الگو، آموزش و مشاوره و راهنمایی را مهم‌ترین مراحل تربیتی فرزندان در خانواده‌هاست که مشاوره راهنمایی و مشاوره در سن 14 تا 21 سالگی به‌عنوان مرحله نهایی تعلیم و تربیت باید موردتوجه خانواده‌ها باشد.

نشر اکاذیب در شبکههای اجتماعی

وی اضافه می‌کند: در راستای اقدامات پیشگیرانه دستگاه قضایی استان هرمزگان و به دستور مقام قضایی؛ کارشناسان مرکز اطلاعات فضای مجازی و پلیس فتا در پوشش اطلاعاتی با تلاشهای شبانه‌روزی موفق به شناسایی گروه و اکانت در شبکه‌های اجتماعی مجازی شدند که در جهت نشر اکاذیب، برهم زدن نظم عمومی، ایجاد رعب و وحشت در مردم، اشاعه مضامین ضد فرهنگی و تشویش اذهان عمومی به انتشار موارد غیراخلاقی، تبلیغات نامتعارف و غیرمجاز در حوزه اماکن عمومی اقدام می‌کردند.

رئیس‌کل دادگستری هرمزگان خاطرنشان می‌کند: با تکمیل مستندات، پرونده این افراد در حال رسیدگی است و به دستور مسؤولان قضایی استان هرمزگان تعدادی از کانال مذکور مسدود شده است. وی بیان می‌کند: این اقدام در پی افزایش سطح مطالبات عمومی مردم به‌منظور برخورد با مجرمان مجازی و با هدف حمایت از کیان خانواده و جامعه اسلامی و پالایش فضای مجازی از محتوای غیراخلاقی و مجرمانه صورت گرفته است. رئیس‌کل دادگستری استان هرمزگان با بیان این‌که گسترش روزافزون شبکه‌های اجتماعی در کنار مزایای آن، آسیبهای فراوانی را نیز ایجاد کرده است، می‌افزاید: افزایش بیش‌ازپیش محتوای ضد اخلاقی و ضد ارزشی که کیان خانواده را هدف قرار داده، از جمله این آسیبهاست.

این مقام قضایی در استان هرمزگان هم‌چنین با هشدار به افرادی که اقدام به ایجاد کانالهای از این دست و با محتوای غیراخلاقی می‌کنند، یادآور می‌شود: دستگاه قضایی هرگز اجازه نخواهد داد که عده‌ای سودجو با اقدامات مخرب، مجرمانه و هنجار شکنانه؛ امنیت عموم مردم و کاربران فضای مجازی را به خطر بیندازند. منبع: حمایت


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۰۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *