با حکم قاضی نیویورک، تعلیق شد

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۱۱ بهمن ۱۳۹۵


با حکم قاضی نیویورک، تعلیق شد

دستور رئیس جمهور آمریکا مبنی بر منع ورود اتباع هفت کشور

با حکم قاضی نیویورک، تعلیق شد

 

img_20170129_215209

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، وکلای شماری از سازمانهای مهاجرتی و اتحادیه آزادیهای مدنی آمریکا از طرف دو مرد عراقی به دیوان فدرال در بروکلین واقع در نیویورک شکایت کردند. یکی از آنها از کارمندان سابق دولت آمریکاست و یکی دیگر همسر یک مقاطعه‌کار امنیتی سابق آمریکاست.

قاضی «آن دانلی» در پاسخ به شکایت اتحادیه آزادیهای مدنی آمریکا از طرف آن دو شهروند عراقی که در فرودگاه بین‌المللی جان اف کندی بازداشت شده بودند، حکم داد. طبق آن، دو فرد عراقی و سایر افرادی که وضعیت مشابه آنها را دارند، موقتاً فرمان مهاجرتی ترامپ برای آنها اجرا نمی‌شود. این بازداشتها یک روز پس از صدور حکم دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری جدید آمریکا درباره ممنوعیت ورود خارجیها از هفت کشور خاورمیانه انجام شد.

دو فرد بازداشتی عراقی ویزای ورود به آمریکا داشتند اما جمعه‌شب پس از امضای حکم جنجالی مهاجرتی بازداشت شدند. طبق این حکم، ورود افرادی از ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن متوقف می‌شود. این قاضی هم‌چنین حکم داد که دولت آمریکا باید اسامی سایر افرادی که موقعیت شبیه این دو مرد عراقی را دارند، ارائه دهد.

اتحادیه آزادیهای مدنی آمریکا خواستار آزادی این دو مرد عراقی و متوقف شدن اجرای دستور ترامپ شده است. طبق برآورد این اتحادیه، حدود ۲۰۰ فرد تحت تأثیر قرار گرفتند که موقعیتی مشابه این افراد را دارند.

طبق گزارش یک افسر امنیت داخلی آمریکا در ۲۳ ساعت اول اجرای دستور ترامپ، ۱۰۹ مسافر در بدو ورود به آمریکا بازداشت شدند اما وکلای دولتی هنوز این آمار را تائید نکرده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه دستوری را با عنوان «حفاظت از آمریکا در مقابل حملات تروریستی» امضا کرد که بر اساس آن ورود پناه‌جویان به آمریکا به مدت چهار ماه معلق شد و بازدید شهروندان هفت کشور با اکثریت مسلمان به آمریکا در همین مدت‌زمان ممنوع شد.

تصمیم دادگاه در شرایطی صادرشده است که صدها شهروند آمریکا در چندین فرودگاه در ایالتهای مختلف آمریکا علیه سیاستهای مهاجرتی جدید ترامپ دست به تظاهرات زده بودند.

در برخی فرودگاههای بین‌المللی آمریکا از جمله فرودگاه نیویورک، لس‌آنجلس، سان‌فرانسیسکو و دالس (ویرجینیا) برخی از شهروندان تجمعهایی در حمایت از پناهندگان و مخالفت با فرمان اخیر ترامپ برگزار کرده‌اند و تعدادی از وکلای داوطلب هم گفته‌اند که برای پیگیری حقوقی وضعیت پناه‌جویانی که از این قانون آسیب می‌بینند در فرودگاهها حضور پیدا می‌کنند.

فرودگاه کندی نیویورک روز شنبه شاهد تجمع معترضان به فرمان ترامپ بود

گروهی از دادستانهای کل ایالتی آمریکا نیز این مسأله را بررسی می‌کنند که آیا درخواست خودشان را برای به چالش کشیدن دستور ترامپ به جریان بیندازند یا خیر. مقامهایی در دادستانی کل پنسیلوانیا، واشنگتن و هاوایی شنبه گفتند که این مسأله را بررسی می‌کنند که چه اتهاماتی و در کدام دادگاه می‌تواند علیه دولت ترامپ مطرح شود. منبع: ایسنا

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۸۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *