بانک مرکزی با کلیات تشکیل صندوق توسعه سرمایه‌گذاری استانها موافقت کرد

دسته: حقوق اقتصادی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲ شهریور ۱۳۹۵


بانک مرکزی با کلیات تشکیل صندوق توسعه سرمایه‌گذاری استانها موافقت کرد

بانک مرکزی با کلیات تشکیل صندوق توسعه سرمایهگذاری استانها موافقت کرد

 

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی گفت که بانک مرکزی با کلیات طرح تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری در استانها موافقت کرده است.

غلامرضا تاج گردون در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اردبیل افزود: اولویت تشکیل صندوق توسعه سرمایه‌گذاری استانهای کمتر توسعه‌یافته با میانگین درآمدی پایین در نظر گرفته‌شده است.

وی افزود: بخشی از اعتبار این صندوق شامل سرمایه ثابت است که تأمین آن از محل صندوق توسعه ملی، بخشی از سوی بانکها و بخشی از سوی استانها خواهد بود چراکه بدون مشارکت استانها این طرح پیش نخواهد رفت.

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس بیان کرد: پیشنهادها در قالب برنامه ششم توسعه ارائه خواهد شد و همه نمایندگان باید دراین زمینه همکاری داشته باشند تا استانهای با شاخص اقتصادی پایین، توسعه یابند. او همچنین اضافه کرد: کمکهای فنی و اعتباری و وجوه اداره شده در اختیار استانها نیست و اعطای اختیار دائمی دراین زمینه به استانها به تصویب کمیسیون برنامه‌وبودجه و مجلس رسیده و در انتظار تأیید شورای نگهبان قانون اساسی است.

تاج گردون عنوان کرد: یکی از ظرفیتهای صندوق سرمایه‌گذاری اختیار جابجایی منابع است تا از این طریق، بخشی از سهم صندوق به رفع معضلات موجود در استانها مانند اشتغال اختصاص یابد.

وی گفت: در استانی مانند اردبیل تنها 2 صندوق توسعه روستایی شکل‌گرفته، درحالی‌که 10 شهرستان دارد و دلیل این امر نبود منابع اعتباری موردنیاز است و با اجرای این قانون مشکلاتی ازاین‌دست برطرف خواهد شد.

نماینده گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم توجیه نمایندگان و همکاری دولت در مسائلی ازاین‌دست افزود: دولتها نگاه متمرکز دارند و کمتر حاشیه‌ها مدنظر قرار می‌گیرد مگر اینکه مسوولان منطقه‌ای پیگیر باشند و دراین راستا در قانون اصلاح بودجه 2 تبصره مهم تصویب شد.

او تشریح کرد: نحوه تثبیت نرخ ارز و محاسبه مازاد آن‌یکی از موارد بود و کمیسیون برنامه‌وبودجه راهکار مناسبی ارائه کرد که می‌تواند دغدغه‌های اقتصاددانان را برطرف کرده و هم بدهی دولت به سیستم بانکی (400 هزار میلیارد ریال) را بدون تغییر سیستم پولی و ایجاد تورم سامان دهد.

تاج گردون اضافه کرد: 300 هزار میلیارد ریال ازجمله در قانون رفع موانع تولید تصویب‌شده بود که دراین محل نیز حفظ شد اما استانها باید خواستار رفع مشکلات واحدهای تولیدی از سوی بانکها با استفاده از این محل باشند.

وی بیان کرد: 400 هزار میلیارد ریال اوراق قرضه در سطح کشور تصویب‌شده که شهرداریها نیز می‌توانند از آن بهره بگیرند و شهرهای با جمعیت کمتر از 20 هزار نفر در اولویت قرار داده شدند.

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس گفت: کمکی که هم‌اکنون شهرداریهای کل کشور دریافت می‌کنند حدود پنج هزار میلیارد ریال است و باید همه مسوولان امر بسیج شده و از این امکانی که برای دولت فراهم‌شده، بهره برده و همه مناطق کشور به یک‌میزان از این پیش‌خوری سهم داشته باشند.

او تشریح کرد: 11 استان ازجمله اردبیل جزو مناطق کمتر توسعه‌یافته کشور هستند و ردیف توازن منطقه‌ای برای کمک به آنها در نظر گرفته‌شده بود اما پایین بودن درآمد سرانه در استانی مانند اردبیل باوجود ظرفیتهای بسیار درزمینه‌های مختلف، نگران‌کننده است.

تاج گردون ادامه داد: همه ملت ایران ازجمله در شهرستان محرومی مانند گرمی، نمین و سرعین باید به‌اندازه کلان‌شهرها از محل فاینانس، اوراق قرضه و اوراق مشارکت برخوردار شوند و تأمین زیرساختهای گردشگری و استفاده از منابع طبیعی در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: طی مجوزی چندساله باید درآمده‌ای ناشی از آبهای گرم معدنی در شهرستانی مانند سرعین، در همان منطقه هزینه شود که می‌تواند در صورت برنامه‌ریزی مناسب تحولی در سیمای استانهای محروم ایجاد کند.

نماینده گچساران و باشت در مجلس با اشاره به پروژه راه‌آهن اردبیل- میانه گفت: پروژه‌های نیمه‌تمامی ازاین‌دست ازجمله درزمینه آب نیز در دیگر استانها وجود دارد که دلیل آن عدم تراکم منابع سرمایه‌گذاری است و برای رفع این مشکل صندوقی تعریف‌شده است.

او اضافه کرد: منابعی که برای راه‌آهن، عوارض جاده‌ای، فاینانس در نظر گرفته می‌شود باید به همین محل بازگردانده شود و سرمایه اولیه صندوق 10 هزار میلیارد ریال تعیین‌شده است و یکی از راه‌های نجات پروژه‌های بزرگ این محل است.

تاج گردون قول مساعد مبنی بر پیگیری تأمین اعتبار پروژه راه‌آهن اردبیل داد و عنوان کرد: اگر طرح اتصال خط آهن شمال و جنوب به اتمام برسد و تنها 30 درصد کالاهای صادراتی از این منطقه جابه‌جا شود، به‌اندازه مجموع درآمدهای نفتی می‌توانیم درآمد داشته باشیم اما تصمیم‌گیریهای غیرمنطقی چنین فرصتهایی را از بین برده است.

وی در پایان سفر سه‌روزه اعضای کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی به استان اردبیل را مثبت ارزیابی کرد و گفت: آشنایی نمایندگان با مشکلات استانهای مختلف می‌تواند منجر به تعریف نسخه‌ای واحد برای دردهای مشترک شود.

منبع: بانک مردم


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *