اگر مقصر تصادف فرار کرد، چه کنیم

دسته: حقوق همگانی , مطالب برگزیده
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۱۱ بهمن ۱۳۹۵


اگر مقصر تصادف فرار کرد، چه کنیم

اگر مقصر تصادف فرار کرد، چه کنیم

 

541544803

شاید برای شما و یا دوستانتان پیشآمده که با خودرویی تصادف نموده و شما هم مقصر نبودهاید و راننده هم فرار کرده. سؤال این است که در این صورت چگونه میتوانیم خساراتی را که متحمل شدهایم از راننده متواری دریافت کنیم.

در‌صورتی‌که با خودرویی تصادف کردید و خودرو مقابل از صحنه گریخته و شما مشخصات وی را ثبت و ضبط نموده‌اید، برای شکایت و دریافت خسارت، باید مراحل زیر را طی نمایید:

۱- برداشتن مشخصات وسیله نقلیه خاطی

۲- تماس با پلیس ۱۱۰ در اولین فرصت و اعلام این‌که خودرو مقصر متواری شده است. در صورت متواری شدن خودرو خاطی شما باید مراتب متواری شدن وی را به پلیس ۱۱۰ اعلام نمایید چراکه در این صورت از نزدیک‌ترین کلانتری نیرو به محل اعزام خواهد شد.

۳- تهیه صورت‌جلسه از وقوع حادثه با شهادت حاضرین صحنه تصادف در صورت امکان.

۴- دریافت گزارش مأمورین اورژانس ۱۱۵ درصورتی‌که تصادف منجر به جرح شود.

۵- تسلیم گزارش دریافتی به هیأت حل اختلاف.

۶- سپردن پرونده مزبور به کارشناسان رسمی دادگستری در رشته تصادفات توسط هیأت حل اختلاف.

درصورتی‌که به هر علتی موفق به ثبت مشخصات خودروی طرف تصادف خود نشدید، باز هم جای نگرانی نیست. به استناد ماده 21 قانون بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه، صندوقی به نام «صندوق تأمین خسارتهای بدنی» پیش‌بینی‌شده که عابر می‌تواند با مراجعه به صندوق مذکور، خسارات بدنی وارد بر خود را مطالبه کند. هزینه‌های درمان جراحتهای ناشی از تصادفات رانندگی که طول درمان پیش‌بینی‌ناپذیر دارند، مطابق مقررات قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی، باید با تقدیم دادخواست و تعیین خواسته به نحو منجز صورت گیرد. در این صورت، دادگاه پس از تکمیل تحقیقات و مهیا شدن پرونده کیفری برای صدور حکم در خصوص ضرر و زیان مورد مطالبه نیز حکم صادر می‌کند و مطالبه هزینه‌های درمانی به‌صورت غیرقطعی و با قید تقریب و احتمال وجه قانونی ندارد.

منبع: مهداد


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۶۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *