اقدام ترامپ سنتی خطرناک به وجود می‌آورد

دسته: حقوق در سایر جوامع
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۱۹ بهمن ۱۳۹۵


اقدام ترامپ سنتی خطرناک به وجود می‌آورد

رابرت فیسک:

 اقدام ترامپ سنتی خطرناک به وجود میآورد

765183625

 رابرت فیسک تحلیلگر مشهور انگلیسی در واکنش به تصمیمهای جنجالی ترامپ علیه اتباع هفت کشور مسلمان میگوید: این اقدام خودخواهانه تنها آغاز کار رئیسجمهور جدید آمریکاست. او اگر بتواند ورود پناهجویان و مهاجران را به آمریکا متوقف کند پس در عین حال میتواند این مهاجران را از آمریکا نیز اخراج کند.

به نقل از ایندیپندنت، رابرت فیسک در مقاله خود نوشت: کاری که ترامپ انجام داده خطرناک‌تر از هر ویژگی دیگری یک سابقه شرورانه به وجود می‌آورد و فرقی ندارد که این اقدام را فاشیستی، نژادپرستانه، نازی‌گرایانه، غیرلیبرال، غیراخلاقی و یا بی‌رحمانه بخوانیم مسأله این است که اگر کسی می‌تواند جلوی آمدن مهاجران به آمریکا را بگیرد پس می‌تواند آنها را اخراج نیز کند. اگر شما می‌توانید تقاضای «بررسی فوق‌العاده دقیق» سوابق مسلمانان از هفت کشور جهان را بدهید پس می‌توانید دستور بدهید باورها و ارزش‌های آنهایی که قبلاً آمده‌اند نیز بررسی شود.

شما می‌توانید علیه آنهایی که روادید دارند یا تنها اقامت دارند و یا شهروند آمریکا هستند یا شهروندی دوگانه دارند نیز اقدام کنید. شما می‌توانید علیه شهروندان آمریکا که ریشه اسلامی دارند نیز دستور بدهید و یا حتی علیه آمریکایی‌هایی که فقط مسلمان هستند نیز دستور بدهید و یا علیه لاتین تبارها. یهودیان چطور؟ البته ترامپ هرگز دستور به انجام چنین اقدام وقیحانه‌ای علیه مهاجران یهودی نخواهد داد. برای آن‌که این کار در این مورد “وقیحانه” است؛ این‌طور نیست؟

او هم‌چنین مانع آمدن مسیحیان متعلق به کشورهای اسلامی به آمریکا نیز می‌شود. آمریکا همیشه کشورهای فرقه‌گرا را محکوم کرده اما اکنون ترامپ اعلام می‌کند که فرقه‌گرایی را می‌پذیرد چون که اگرچه اقلیت‌ها در آمریکا مورد استقبال قرار می‌گیرند اما به‌عنوان مثال علوی‌های سوریه که بشار اسد نیز متعلق به این اقلیت‌ است جزو آنها محسوب نمی‌شوند.

من حدس می‌زنم که می‌توان انتظار داشت همه سفارتخانه‌های آمریکا در جهان از این به بعد برای متقاضیان روادید سه صف تشکیل دهند یکی برای مسلمان‌ها، یکی برای مسیحیان و سومی نیز برای «دیگران». مورد سوم دسته‌ای است که اکثر ما باید در آن به صف بایستیم. البته ما با این کار به شکل خودکار این نظام شرارت‌آمیز و ترامپ را  تأیید کرده‌ایم.

این تحلیلگر انگلیسی خاطرنشان کرد: لازم نیست وقتمان را برای مسایل آشکار تلف کنیم. آمریکا به شکل مستقیم یا غیرمستقیم شش کشور از این هفت کشور را هدف بمباران قرار داده است. از این بمباران‌ها ایران در امان بوده که در سال 1988 هواپیمای مسافربری ایرانی را نیز بر فراز خلیج‌فارس منفجر کرد و اعتراضی به بمباران‌های اسراییل علیه منافع ایرانی در سوریه نکرد.

پس باید گفت که همه هفت کشور از حملات آمریکا در امان نبوده‌اند. هم‌چنین جای تعجب نیست که چهار کشوری که شهروندانشان در حملات 11 سپتامبر شرکت داشتند یعنی عربستان، مصر، امارات و لبنان در این فهرست حضور ندارند به این خاطر که اولاً لابد عربستانی‌ها باید مورد محبت، چاپلوسی و پذیرش قرار بگیرند حتی اگر که سر ببرند و شهرواندن‌شان به آدمکش‌های داعش پول بدهند.

در عین حال مصر نیز تحت رهبری عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری که ترامپ او را آدم شگفت‌انگیز خوانده قرار دارد. امارات نیز نباید تحت تأثیر هیچ‌چیزی قرار بگیرد و لبنان نیز همین‌طور هرچند که ده‌ها هزار شهروند سوریه حاضر در لبنان و با تابعیت دوگانه احتمالاً دوران سختی در آینده خواهند داشت.

وی تصریح کرد: این قانون شرارت‌آمیز هدفش کشورها نیست بلکه گروه‌هایی مثل پناه‌جویان، فقرا و عموم مردمی که به دنبال جایی برای نفس کشیدن هستند را هدف قرار می‌دهد. البته مسأله مربوط به مسلمانان این کشورهاست نه مسیحیان. آنها چطور می‌توانند یک آزمایش ارزشی را تحمل کنند.

ارزش‌های آمریکا چیست؟ از نظر آمریکا حمله به کشورهای مستقل، استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای حمله به مردم و زنان و کودکان کشورهای دیگر و مشاهده دزدی هم‌پیمانانش علیه اراضی مردم دیگر و هم‌چنین حمایت از دیکتاتورهای عربی که تجاوز و اعدام می‌کنند اما همچنان هم‌پیمان آمریکا هستند، اشکالی ندارد.

از نظر آمریکا مشکلی ندارد که صدور روادید برای عربستانی‌ها مثل کاری که انگلیس انجام می‌دهد سریع‌تر شود حتی اگر که آنها پیرو فرقه‌ای مثل وهابیت در جهان باشند که اعضای طالبان، القاعده، داعش و اسامی که می‌دانید را پوشش می‌دهند.

او در اشاره به سخنان ترامپ که گفته بود “در مقابل افراط‌گراهای رادیکال اسلامی از خود دفاع می‌کنیم” گفت: بنابراین آمریکا قرار است از خود در مقابل افراط‌گراهای رادیکال اسلامی حفاظت کند؛ به لغت «اسلامی» دقت کنید چیزی که ترامپ به‌جای لغت «اسلام‌گرا» استفاده کرد. منبع: ایسنا

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۳
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *