استفاده از مشاعات اپارتمان و پارکینگ همسایه به عنوان پارکینگ شخصی

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
شنبه - ۷ اسفند ۱۳۹۵


استفاده از مشاعات اپارتمان و پارکینگ همسایه به عنوان پارکینگ شخصی

استفاده از مشاعات اپارتمان و پارکینگ همسایه به عنوان پارکینگ شخصی

 

 

770586235

استفاده از مشاعات آپارتمان بهعنوان پارکینگ در برخی موارد مسأله پارکینگ بهصورت مشکل دیگری بروز میکند؛ برای نمونه مالک یک آپارتمان که فاقد پارکینگ است، خودروی خود را در قسمتهای مشترک ساختمان، مانند حیاط قرار میدهد. در اینجا ذکر این نکته ضروری است که استفاده از سایر قسمتهای مشترک بهعنوان پارکینگ، به این دلیل که حقوق سایر واحدها نادیده گرفته میشود، کاری خلاف قانون شناختهشده است و مالک یا مالکان علاوه بر حقّ اعتراض به این تصرّف میتوانند با مراجعه به دادگاه، مانع از این اقدام غیرقانونی شوند.

اما برای استفاده از پارکینگ همسایه دو حالت متصور است:1- استفاده با اجازه 2- استفاده بدون اجازه.

1- استفاده با اجازه: در شرایطی رخ می‌دهد که یکی از واحد‌های آپارتمان برای مدتی خالی از سکنه باشد و همسایه‌ها از پارکینگ آن استفاده کنند. در این صورت، اگر این کار بدون اجازه صاحب پارکینگ صورت گرفته باشد، پس از این‌که مالک در خانه خود سکونت پیدا کرد، می‌تواند اجاره مدت استفاده از پارکینگ‌ را از استفاده‌کننده درخواست کند؛ اما اگر خود مالک اجازه این کار را داده باشد یا به‌اصطلاح حقوقی، برای تصرّف پارکینگش به مدیر ساختمان یا شخص استفاده‌کننده اذن داده باشد، نمی‌تواند درخواست اجاره کند.

2- استفاده بدون اجازه: به این معناست که پارکِ بدون اجازه در پارکینگ همسایه خلاف قانون است و با اقامه دعوا از سوی مالک، فرد استفاده‌کننده باید اجرت‌المثل (اجاره مدت تصرّف) این کار را به مالک بپردازد. این مبلغ با نظر کارشناس دادگستری تعیین می‌شود. هم‌چنین اگر شخص بدون اجازه همسایه، ماشینش را در پارکینگ او پارک کند و با درخواست مالک حاضر به ترک آن نشود، جرم «تصرّف عدوانی» است و مجازات آن می‌تواند از جزای نقدی تا حبس، رفع تصرّف و مطالبه خسارات وارده به مالک باشد.

منبع: مهداد


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۲۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *