استفاده اختصاصی از مشاعات ممنوع

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۶ بهمن ۱۳۹۵


استفاده اختصاصی از مشاعات ممنوع

استفاده اختصاصی از مشاعات ممنوع

 

896804812

چند روز پیش برحسب اتفاق، آسانسور ساختمان خرابشده بود و من مجبور شدم از راهپلهها برای تردد استفاده کنم اما هنگام پایین آمدن از پلهها صحنهای را دیدم که نه تنها ظاهر خوبی نداشت بلکه فکرم را هم به خودش مشغول کرد.

آن روز یکی از واحدهای طبقه پایین مهمان داشت آن هم نه یکی، دوتا بلکه 20 تا یا بیش‌تر و کفشهای آنان نیز تا وسط راهرو کشیده شده بود که خوشایند نبود. صاحب‌خانه حتی زحمت چیدن کفشها را کنار راه‌پله به خودش نداده بود. حالا از این موضوع که بگذریم چند پله پایین‌تر واحدی زباله‌های شب گذشته‌اش را پشت در منزل خودش در راه‌پله قرار داده بود که بوی آن فضای راهرو را در برگرفته بود. در مواردی از این دست دیده بودم که بعضی از واحد‌ها اقدام به شست‌وشوی اتومبیل یا حتی فرش و موکت می‌کنند. می‌دانستم که چند بار مدیریت ساختمان در این‌باره به آنها تذکر داده بود اما کو گوش شنوا…

در آپارتمانها دو قسمت تعریف و مشخص‌شده است؛ قسمت اول اختصاصی و بعضی قسمتها مشترک است.

بر طبق ماده 2 قانون تملک آپارتمانها قسمتهای اختصاصی مانند واحد مسکونی، بالکن، انباری و پارکینگ، به‌طورکلی قسمتهایی که در سند مالک یا خریدار واحد عنوان‌شده اختصاصی هستند. قسمتهای مشترک یا مشاع قسمتهایی از ساختمان است که حق استفاده از آن منحصر به یک یا چند آپارتمان نبوده و به همه مالکان به نسبت اختصاصی آنها تعلق می‌گیرد. به‌طورکلی قسمتهایی از ساختمان است که برای استفاده اختصاصی تشخیص داده نشده است و در سند مالکیت اختصاصی مالکان تلقی نشده است که غالباً راهرو، پلکان، نمای داخلی و پارکینگهای اضافی که مالکی آن را فروخته و از محل رفته باشد، باغچه، حیاط و پشت‌بام را در برمی‌گیرد.

بر اساس ماده 47 قرار دادن اشیای اضافی، گذاردن میز و صندلی و هر نوع اشیای دیگر و هم‌چنین نگاهداری حیوانات در قسمتهای مشترک ساختمان و پارکینگ اختصاصی و هم‌چنین نگهداری سگ، گربه، مرغ و خروس کلاً در تمامی قسمتهای ساختمان (حتی در آپارتمان) ممنوع است. علاوه بر این در ماده 48 هم آمده گذاشتن کفش، دمپایی و جاکفشی پشت در آپارتمان و در محوطه راهروها ممنوع است. بر اساس ماده 49 هرگونه تغییر شکل و رنگ در آپارتمان به‌گونه‌ای که موجب ناهماهنگی واحدها در نمای کلی بنا شود ممنوع است.

در بعضی از موارد دیده می‌شود خانمهایی اقدام به زدن آرایشگاه در واحد آپارتمانی یا حتی ایجاد مشاغل دیگر در فضای مسکونی می‌کنند که موجب مزاحمتهایی نیز برای سایر سکنه می‌شود. بر اساس ماده 50 ساختمان صرفاً محل مسکونی بوده و هرگونه استفاده تجاری و اداری از آپارتمانها ممنوع است.

در اغلب موارد همسایه‌ها از گذاشتن زباله در قسمتهای مشاع ساختمان از سوی یکی از ساکنان اعتراض می‌کنند در این مورد باید بگویم که بر طبق ماده 51 قرار دادن کیسه‌زباله و سطل آشغال پشت در آپارتمان، ریختن زباله و آشغال در حیاط و راهروها ممنوع است.

هر یک از واحدهای ساختمان فقط و فقط دارای یک پارکینگ است و بالطبع مالک مجاز به پارک تنها یک خودرو است که محل آن در صورت‌مجلس تفکیکی ساختمان مشخص‌شده و در ساختمان نیز با نصب پلاک معیّن می‌تواند مشخص شود. پارک خودرو در غیر از پارکینگ اختصاصی هر واحد و هم‌چنین پارک خودرو در محلهای مشاع درون پارکینگ که به‌منظور راحتی تردّد و دور گرفتن خودروها در نظر گرفته‌شده، ممنوع است.

در پاسخ به شبهه در مورد انباری ویژه سرایدار باید گفت بر اساس ماده 55 انباری واقع در زیر پله زیرزمین محل قرار دادن وسایل سرایدار بوده و فضاهای اضافی در اتاقک آسانسور در پشت‌بام و اتاق تأسیسات در پارکینگ صرفاً جهت قرار دادن وسایل مرتبط با ساختمان خواهد بود. در برخی موارد دیده می‌شود که واحدی اقدام به بردن اسباب با آسانسور می‌کند یا نخاله‌های باقی‌مانده از تعمیرات واحد خود را با آسانسور جابه‌جا می‌کند اما در این‌گونه موارد نیز قانون‌گذار چاره‌ای اندیشیده است. بر طبق ماده 56 اسباب‌کشی و حمل مصالح ساختمانی و نخاله‌های ناشی از تعمیرات با آسانسور ممنوع بوده و سرایدار مکلّف به ممانعت از انجام این عمل خواهد بود.

استفاده اختصاصی از برق عمومی به هر منظور، میزان و مدّتی ممنوع بوده و سرایدار مکلّف به ممانعت از انجام این عمل خواهد بود و در صورت تعمیرات ساختمانی و بنّایی لازم است هماهنگی لازم با سرایدار جهت نظافت فوق‌العاده ساختمان انجام شود. بدیهی است جبران زحمات اضافی سرایدار در این خصوص بر عهده واحد مذکور خواهد بود.

در مهمانیهای شبهای غیر تعطیل بعد از ساعت 22 و در شبهای تعطیل بعد از ساعت 24 رعایت سکوت کامل ساختمان چه از جهت صدای مهمانان و چه از لحاظ صدای موسیقی الزامی است.

در بعضی از موارد دیده می‌شود که برخی از افراد مراسمها و جشنهای خود را در پارکینگ برگزار می‌کنند که غالباً با سروصدا همراه است و سبب ایجاد مزاحمت برای ساکنین می‌شود. خطاب به این دوستان باید گفت که استفاده از پارکینگ جهت برگزاری مجالس اختصاصی ساکنین صرفاً با اجازه مدیر و کسب رضایت تمامی ساکنین امکان‌پذیر خواهد بود. در این صورت جهت جبران هزینه‌های تحمیلی به ساختمان لازم است معادل چهار ماه شارژ به صندوق پرداخت گردد. البته برگزاری مجمع عمومی ساختمان در محل پارکینگ مستثنی از این امر است.

به اختلافات معمول میان ساکنان یک مجتمع بر سر استفاده از شوفاژخانه و قرار دادن اشیا روی پشت‌بام قرار دادن اشیا و آسیب رساندن به پوشش عایق کف پشت‌بام ایزوگام ممنوع است و در صورت این اتّفاق جبران هزینه‌های تعمیرات بر عهده واحد آسیب‌زننده خواهد بود. اگر در ساختمانی شوفاژخانه وجود دارد و بر سر زمان باز کردن آن توافق ندارند و بازنمودن و بستن شیرهای رادیاتور در شوفاژخانه به ترتیب 20 مهر هر سال و 20 فروردین‌ماه است. ناگفته نماند تغییر این زمان‌بر اساس درجه حرارت هوا بر عهده مدیر ساختمان است.

در نتیجه اگر واحد یا واحدهایی به این موارد پایبند نباشند و از قانون تخطی کنند اقدام ایشان تصرف مشاعات آپارتمان و نیز ایجاد مزاحمت بوده و از طرف تک‌تک اهالی آپارتمان قابل‌طرح و پیگیری است.

اخذشده: تبیان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۶۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *