ادعاهای ناروای حقوق بشری علیه ایران به دلیل عمل به احکام اسلام است

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۱۵ اسفند ۱۳۹۵


ادعاهای ناروای حقوق بشری علیه ایران به دلیل عمل به احکام اسلام است

معاون قضایی دبیر ستاد حقوق بشر:

ادعاهای ناروای حقوق بشری علیه ایران  به دلیل عمل به احکام اسلام است

 

 

معاون قضایی دبیر ستاد حقوق بشر درباره ادعاهای ناروای حقوق بشری غرب علیه جمهوری اسلامی ایران، گفت: تهاجم بهسوی کشور ما 38 سال سابقه دارد، استقلال کشور، اسلامی بودن نظام و عمل به احکام اسلام راستین محل هدف است.

خسرو حکیمی معاون قضایی دبیر ستاد حقوق بشر، در پاسخ به رویه کاری شورای حقوق بشر و چگونگی عملکرد سازمان ملل متحد و مسائل مربوط به آن، گفت: از سال 1378 کمیسیون حقوق بشر در قوه قضاییه تشکیل و تا سال 1384 موضوعات حقوق بشری پیگیری شد ولی از دی‌ماه 1384 طبق مصوبه 435 شورای عالی امنیت ملی برای تمرکز فعالیتهای نظام در زمینه حقوق بشر و استفاده بهینه از امکانات و اجرای دقیق‌تر تصمیمات، ستاد حقوق بشر تشکیل شده و همه ارگانهای ذی‌ربط موظف به همکاری و هماهنگی با این ستاد شدند.

حکیمی ضمن بیان این‌که این ستاد پاسخگوی تمام ادعاها و گزارشهای تهیه شده پیرامون ایران است، تأکید کرد: مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نشست 17 آذر 95 طی قطعنامه‌ای به دبیر کل جدید مأموریت داد تا مانند دبیر کل سابق، در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران برای شورای حقوق بشر و نیز برای مجمع عمومی سازمان ملل متحد آتی گزارش دهد.

وی افزود: هم‌چنین طبق قطعنامه‌ دیگری مبنی بر تمدید مأموریت گزارشگر ویژه کشوری، به گزارشگر ویژه کشورمان مأموریت داده شد که در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران برای اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل و نیز اجلاس شورای حقوق بشر آتی گزارش دهد. حکیمی تصریح کرد: پیش‌نویس اخیر دبیر کل در 18 صفحه و 91 بند و پیش‌نویس اخیر خانم جهانگیر در 24 صفحه و 100 بند واصل شد که به‌تمامی آنها پاسخگویی مفصل به عمل آمد. وی اظهار کرد: تجربه‌ای که در زمان احمد شهید کسب کردیم، اولین گزارش ایشان حدود 6 سال پیش متضمن این مطلب بود که ایران ناقض سیستماتیک حقوق بشر است اما در آخرین گزارش خود 18 بار از پیشرفت‌ها و تحولات حقوقی در مورد زنان و آموزش، کاهش اعدامها، اصلاح قوانین و سایر پارامترهایی که قبلاً ایراد می‌گرفت، استقبال کرده بود، بنابراین این تجربه چندین ساله است و پاسخگوییها از سال 88 تا اسفند 95 بیش از 80 سند را پاسخ داده‌ایم.

وظایف ستاد حقوق بشر

حکیمی در خصوص مهم‌ترین وظایف و کارکردهای ستاد حقوق بشر و برنامه‌های این ستاد برای ترویج و ترسیم آموزه‌های حقوق بشر اسلامی، گفت: وظایف ستاد حقوق بشر مبتنی بر مصوبه شورای عالی امنیت ملی است. برای تمرکز فعالیتهای نظام در زمینه حقوق بشر و استفاده بهینه از امکانات و اجرای دقیق‌تر تصمیمات ستاد با ساختاری که قبلاً اشاره شد طراحی، هدایت و پیگیری کلیه امور مربوط به مسأله حقوق بشر در سطح داخلی یا خارجی و بین‌المللی با همکاری و هماهنگی دستگاههای ذی‌ربط صورت می‌گیرد.

وی افزود: با کشورهای اسلامی همچون عراق و غربی مانند سوییس، دانمارک، ایتالیا و نیز روسیه، ژاپن و برزیل و سایر کشورها همکاری و گفت‌وگوهای دوجانبه بسیار خوبی داشته و داریم.

بررسی دوره‌ای حقوق بشر جهانی

معاون قضایی دبیر ستاد حقوق بشر در خصوص بررسی دوره‌ای حقوق بشر در عرصه جهانی، تصریح کرد: بررسی دوره جهانی یک سازوکار همگانی و دربرگیرنده مشارکت 193 کشور جهان بوده و جمهوری اسلامی ایران یکی از فعالان این عرصه است و گزارشات ملی خود را در دوره اول و دوم به‌خوبی ارائه کرده و در دوره سوم هم به همین ترتیب با جدیت ارائه خواهد کرد. وی ادامه داد: در دوره اول ما گزارش ملی کشورمان را تقدیم کردیم که در پی آن مجموعاً 188 توصیه گرفتیم و از این 188 توصیه 123 توصیه را به‌صورت کامل پذیرفتیم و 45 توصیه را رد کردیم و 20 توصیه را تحت بررسی قرار دادیم تا در خرداد ماه 89، 4 مورد از آن 20 مورد را به‌صورت بخشی قبول کردیم و بخشی را هم نپذیرفتیم و دلیل این امر این بود که به‌طور مثال آنها توصیه کردند که ما منع شکنجه را بپذیریم و همچنین پیشرفت تحولات زنان را بالا ببریم. حکیمی در خصوص سازوکار نظارت بر شورای حقوق بشر و سیاسی شدن گزارشهای گزارشگران این شورا درباره جمهوری اسلامی ایران، بیان کرد: به گزارشهای دبیر کل و گزارشگر ویژه که به‌صورت موضوعی به مباحث قضایی می‌پردازند، پاسخهایی جامع ارائه کردیم. وی افزود: متأسفانه گزارشگران آن طوری که باید طبق آیین کاریشان عمل نمی‌کنند خصوصاً درباره کشور ما که انتظار داریم گزارشگر جدید، اشتباهات احمد شهید را مرتکب نشود و با کشور ما تعامل سازنده داشته باشد. معاون دبیر ستاد حقوق بشر در پایان اظهاراتش در خصوص سازوکار تخفیف مجازات محکومان و مبانی حقوق بشری آن، گفت: کمیسیون عفو و تخفیف مجازات محکومان بر اساس آیین‌نامه عفو و تخفیف محکومان مصوب 13 آذرماه 87، به درخواست عفو رسیدگی می‌کنند. منبع: حمایت

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *