احقاق حقوق شهروندی باید به مطالبه‌ای اجتماعی تبدیل شود

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۲۲ اسفند ۱۳۹۵


احقاق حقوق شهروندی باید به مطالبه‌ای اجتماعی تبدیل شود

معاون مرکز بررسیهایی استراتژیک ریاست جمهوری:

احقاق حقوق شهروندی باید به مطالبهای اجتماعی تبدیل شود

 

 

معاون مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری با بیان اینکه برای تحقق منشورحقوق شهروندی باید نگاه صرفاً سیاسی را کنار گذاشت، گفت: احقاق حقوق شهروندی باید به مطالبهای اجتماعی تبدیل شود.

محمد فاضلی در نشست «موانع اجتماعی و الزامات حقوقی تحقق منشور حقوق شهروندی در ایران» در انجمن جامعه‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با بیان این‌که با منشور مثبت برخورد کنیم تا به مطالبه عمومی تبدیل شود، افزود: ضمانتهای حقوقی و ضمانتهای حقیقی برای احقاق حقوق شهروندی مکمل یکدیگر هستند.

وی ادامه داد: با رویکرد جامعه‌شناختی به منشور حقوق شهروندی، باید بگویم که تا زمانی که در جامعه گفت‌وگو در مورد موضوعی شکل نگیرد و به یک مسأله اجتماعی تبدیل نشود، به‌جایی نمی‌رسیم.

این جامعه‌شناس اظهار کرد: واقعیت این است که برخی از مسائل اجتماعی بدخیم و پیچیده است و گام اول برای حل این مسائل پیچیده، گفت‌وگوی اجتماعی و سپس ایجاد ائتلاف اجتماعی برای حل آن است. فاضلی ذات تحقق منشور را مسأله «همه با هم» دانست و افزود: حل کردن پیچیدگی موضوعات اجتماعی، از گفت‌وگو، شناخت و عزم اجتماعی شروع می‌شود بنابراین شکل‌گیری عزم ملی حائز اهمیت است. معاون مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری افزود: همه موازنه‌ها و تضمینها حقوقی نیست و برخی حقیقی هستند و بسته به این‌که چقدر بسیج اجتماعی و عزم ملی برای تحقق آنها وجود دارد و چه جایگاهی در افکار اجتماعی پیدا کرده است، امکان تحقق می‌یابد. فاضلی تأکید کرد: پنداشت من از کلیت منشور حقوق شهروندی این است که این سند باید به‌عنوان استراتژی اجتماعی مطرح و به گفت‌وگوی عقلانی در جامعه تبدیل شود و موضوعی برای ائتلافهای اجتماعی و تداوم بخشیدن به عقلانیت باشد. وی منشورحقوق شهروندی را بار مطالبه مردم به دولت دانست و افزود: بنیادها و زیرساختهای نهادی برای تحقق منشور باید در جامعه شکل بگیرند و تلاش برای ایجاد شرایط زیرساختی امری است که نیازمند پافشاری و پیگیری است. منشور حقوق شهروندی در ٢٩ آذرماه توسط رئیس‌جمهوری در همایش «قانون اساسی و حقوق ملت» با حضور جمعی از مقامات کشوری، صاحب‌نظران و اساتید و حقوقدانان، نخبگان و شهروندان رونمایی شد. منبع: ایرنا

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۳
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *