آیا می‌دانید خرید اشتباهی در تجارت الکترونیکی چه حکمی دارد؟

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۲۴ شهریور ۱۳۹۵


آیا می‌دانید خرید اشتباهی در تجارت الکترونیکی چه حکمی دارد؟

آیا می‌دانید خرید اشتباهیدر تجارت الکترونیکی چه حکمی دارد؟

Hand with credit card and a small shopping cart coming from  laptop screen isolated in white

Hand with credit card and a small shopping cart coming from laptop screen isolated in white

در قراردادهای الکترونیکی اشتباه و خطا به دو صورت رخ می‌دهد: خریدار، کالا را اشتباه انتخاب می‌کند یا یک وسیله را بیش از تعداد مدنظر سفارش می‌دهد و یا اینکه خریدار قبل از پایان مراحل خرید، پشیمان می‌شود اما به‌اشتباه، در مرحله نهایی به‌جای گزینه لغو، تأیید را کلیک می‌کند.
در قراردادهای الکترونیکی اشتباه و خطا به دو صورت رخ می‌دهد:
۱-خریدار، کالا را اشتباه انتخاب می‌کند یا یک وسیله را بیش از تعداد مدنظر سفارش می‌دهد.
۲-خریدار قبل از پایان مراحل خرید، پشیمان می‌شود اما به‌اشتباه، در مرحله نهایی به‌جای گزینه لغو، تایید را کلیک می‌کند. در قوانین کشور اشتباه اول را «واردکردن اطلاعات غلط» و دومی را «خطای محض» در مسیر انعقاد قرارداد الکترونیکی می‌نامند، مواردی که باعث نمی‌شود یک قرارداد الکترونیکی فسخ شود. پس حین خریدوفروش الکترونیکی به‌طور کامل حواس خود را جمع کنید.
دراین خریدوفروش وقتی با کلیک روی واژه «تأیید» خرید را تأیید کردید، قرارداد خرید منعقد می‌شود و کار تمام است.
بعضی بایدونبایدها در خرید الکترونیکی
گفتیم که وقتی گزینه تأیید را حین خرید یا فروش الکترونیکی فشار دهید، قرارداد منعقد می‌شود و خرید تمام است، اما بد نیست این را نیز بدانید که قبل از خرید، فروشنده باید اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهد:
۱-مشخصات فنی
شما به‌عنوان خریدار باید از تمام اطلاعات فنی و ویژگیهای کاربردی کالا یا خدماتی که می‌خواهید خریداری کنید، اطلاع داشته باشید.
۲-هویت محصول
خریدار علاوه بر نام و اطلاعات کلی محصول باید اطلاعات دیگری مانند هویت تأمین‌کننده، نام تجاری که تحت آن نام به فعالیت مشغول است و نشانی فروشنده را بداند. این اطلاعات در صورت بروز مشکل و نیاز به شکایت از فروشنده به درد خریدار می‌خورد.
۳-آدرس
داشتن آدرس فروشنده در دنیای مجازی اهمیت زیادی دارد. این آدرس شامل پست الکترونیکی، شماره تلفن یا هر روشی می‌شود که مشتری در صورت نیاز بتواند یا فروشنده ارتباط برقرار کند.
۴-اعلام هزینه‌ها
فروشنده مجازی موظف است تمام هزینه‌هایی را که خریدار باید پرداخت کند، در اختیارش قرار دهد. خریدار باید درباره قیمت کالا یا خدمات، میزان مالیاتی که باید بپردازد، هزینه حمل و هزینه‌های تماس آگاه باشد.
۵-زمان و شرایط پیشنهاد
به‌هرحال، کالا پیشنهادی است که توسط فروشنده در فضای مجازی در اختیار خریدار قرارگرفته است خریدار باید بداند که این پیشنهاد تا چه زمانی برقرار است و در ضمن در چه شرایطی می‌تواند این کالا را به دست بیاورد منظور از شرایط هم ترتیب و نحوه پرداخت، شرایط تحویل و فسخ قرارداد، ارجاع در صورت خراب بودن کالا و خدمات پس از فروش می‌شود.
حق فسخ قرا داد، بی جریمه!
همان‌طور که گفته شد یکی از حقوقی که در قانون تجارت الکترونیک برای مشتری قبل از عقد قرارداد یا همان خرید کالا در نظر گرفته‌شده است اطلاع از شرایط فسخ قرارداد است.
دراین‌باره بدانید که برابر ماده ۳۷، هر خریدار باید حداقل ۷ روز کاری، وقت داشته باشد که از خرید خود منصرف شود و در صورت اعلام انصراف نیز مجبور به پرداخت جریمه یا حتی بیان دلیل نیست. تنها هزینه ناشی از فسخ قرارداد برای مشتری، هزینه پس فرستادن کالا است.
مجازات هم دارند
کم نیستند مواردی که خریدار از خریدی که کرده راضی نیست یا کالایی را که خریداری کرده، تحویل نگرفته است.
دو مکان برای طرح شکایت وجود دارد
اول دادسرای ویژه جرایم رایانه‌ای که پای پلیس فتا را به میان می‌کشد و دوم سازمان حمایت از مصرف‌کننده.
در صورت شکایت به سازمان حمایت از مصرف‌کننده این شرکت از شرکتی که در فضای مجازی فعالیت دارد، به دستگاه قضایی یا سایر مراجع صلاحیت‌دار شکایت می‌کند.
به خاطر داشته باشید سازمان حمایت به سه روش می‌تواند از یک شرکت تجاری مجازی شکایت کند:
۱-به تقاضای مصرف‌کننده متضرر
۲- به تقاضای یک یا چند مصرف‌کننده درحالی‌که تعداد زیادی از مصرف‌کننده‌ها ضرر مشترکی را متحمل شده‌اند.
۳- اقدام مستقل سازمان بدون تقاضای شاکی خصوصی.
اگر قصد خرید الکترونیکی دارید یا می‌خواهید کالایی را بفروشید، این بایدونبایدها را یک‌بار دیگر با دقت مرور کنید. برای ورود به تجارت دراین فضا، به حواس‌جمع تری نیاز دارید. منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *