آیا می‌دانید چه علامت تجاری قابل ثبت و حمایت می‌باشد؟

دسته: حقوق مالکیت فکری , مطالب برگزیده
بدون دیدگاه
شنبه - ۹ بهمن ۱۳۹۵


آیا می‌دانید چه علامت تجاری قابل ثبت و حمایت می‌باشد؟

آیا میدانید چه علامت تجاری قابل ثبت و حمایت میباشد؟

 

631300668

حمیده زابلی مهدی‌آبادی

 یکی از مهمترین مواردی که در هر کار و تجارتی باید به آن توجه ویژهای گردد و بهعنوان عنصر مهم به شمار رود، علامت تجاری (در اصطلاح عامیانه، برند) میباشد و در واقع از طریق آن است که مردم محصولات یا خدمات را میشناسند. از همین رو شرایط قانونی انتخاب و ثبت یک علامت تجاری حایز اهمیت است.

خیلی از مراجعین امروزه تصور می‌کنند هر اسمی را می‌توان به‌عنوان علامت تجاری مورد استفاده قرار داد و به ثبت رساند ولی نه تنها در انتخاب آن علامت به شرایط خاصی باید توجه داشت بلکه ثبت آن نیز باید با رعایت موارد قانونی باشد.

ازاین‌رو شرایط قانونی جهت انتخاب و ثبت علامت تجاری حایز اهمیت است. اولین شرط قانونی آن، به‌موجب بند “الف” ماده 30 قانون ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علایم تجاری مصوب 1386 این است که علامت تجاری باید یک نشان قابل‌رؤیت باشد و بدین ترتیب در کشور ما برخلاف بعضی از کشورها علایم نامریی مانند علایم صوتی، بویایی، چشایی و … غیرقابل ثبت و حمایت هستند. شرط دوم این‌که علامت باید بتواند کالا یا خدمات اشخاص حقیقی و حقوقی را از هم متمایز سازد به عبارتی باید تمیز دهنده از کالا و خدمات دیگر و دارای صفت مشخصه باشد. در غیر این صورت نمی‌تواند مصرف‌کننده و مشتری را در انتخاب کالا و خدمات مطلوب راهنمایی و کمک کند. دیگر این‌که طبق ماده 32 قانون مذکور، علامت انتخابی نباید مراکز تجاری یا عمومی و یا مصرف‌کننده را خصوصاً در مورد مبدأ جغرافیایی کالا یا خدمات یا خصوصیات آنها مانند جنس یا کیفیت گمراه کند یا به بیان ساده‌تر علامت نباید گمراه‌کننده باشد و اشخاصی را که اطلاعات بخصوصی ندارند به‌اشتباه بیاندازد. شرط چهارم، عدم مخالفت با موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه می‌باشد. شرط دیگر این‌که عین یا تقلید نشان نظامی، پرچم، یا سایر نشانهای مملکتی یا نام یا نام اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی متعلق به کشور، سازمانهای بین الدولی یا سازمانهایی که تحت کنوانسیونهای بین‌المللی تأسیس ‌شده‌اند، نبوده یا موارد مذکور یکی از اجزا آن علامت نباشد مانند هلال‌احمر، ناجا و نظایر آن.عین یا به طرز گمراه‌کننده‌ای شبیه یا ترجمه یک علامت یا نام تجاری دیگر که برای همان کالاها یا خدمات مشابه متعلق به مؤسسه دیگری در ایران، معروف است، نباشد؛ و دیگر مورد آن‌که عین یا شبیه آن قبلاً برای خدمات مشابه ثبت و معروف نشده باشد. (به‌عبارت‌دیگر منظور از این دو مورد عین یا شبیه علامت معروف یا مشهور نبودن، می‌باشد) شرط آخر، عین علامتی نباشد که قبلاً به نام مالک دیگری به ثبت گردیده و یا تاریخ تقاضای ثبت آن، مقدم یا دارای حق تقدم برای همان کالا و خدمات و یا برای کالا و خدمات مشابه باشد.


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *