آثار مثبت و مشکلات ماده 134 قانون مجازات اسلامی انتصاب دو بازپرس زن در دادسرای اطفال و نوجوانان

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
شنبه - ۳۰ بهمن ۱۳۹۵


آثار مثبت و مشکلات ماده 134 قانون مجازات اسلامی انتصاب دو بازپرس زن در دادسرای اطفال و نوجوانان

دادستان تهران توضیح داد:

آثار مثبت و مشکلات ماده 134 قانون مجازات اسلامی انتصاب دو بازپرس زن در دادسرای اطفال و نوجوانان

 photo_2017-02-17_11-52-23

سی‌امین نشست شورای معاونان دادستانی تهران با موضوع اظهارنظر نسبت به پرونده‌ها و دفاع از کیفرخواست، با حضور معاونان دادستان، سرپرستان نواحی دادسرای تهران و دادیاران اظهارنظر و دفاع از کیفرخواست، به ریاست دکتر عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران برگزار شد.

شمول ماده 134 قانون مجازات اسلامی بر جرایم مواد مخدر

وی با اشاره به این‌که حکم مندرج در ماده 134 قانون مجازات اسلامی آثار مثبت و مشکلاتی نیز در پی داشته است که نباید جنبه نوآوری آن را تحت‌الشعاع قرار دهد، گفت: از جمله ایرادهای وارد بر این ماده، ابهامات موجود در آن است؛ به‌گونه‌ای که منجر به اتخاذ رویه‌های متفاوت از سوی محاکم شده است. وی افزود: به‌عنوان مثال، برخی محاکم چنان‌چه نتیجه اِعمال این ماده به ضرر محکوم‌علیه باشد یا در جرایم مرتبط با مواد مخدر و روان‌گردان، با اعمال آن مخالفند؛ در خصوص ابهام مربوط به شمول ماده 134 بر جرایم مرتبط با مواد مخدر و روان‌گردان، اخیراً رأی وحدت رویه‌ای از سوی هیأت عمومی دیوان عالی کشور صادر گردید و به این اختلاف‌نظرها پایان داد.

دادستان تهران با تأکید مجدد بر برخی امتیازات مثبت حکم موضوع ماده 134 قانون مجازات اسلامی؛ ازآن‌جهت که در تعدد جرایم، چنان چه شمار جرایم ارتکابی توسط متهم از حدی فراتر رود، موجب تشدید مجازات خواهد بود، کاربرد مفید این ماده را منوط به آن دانست که اولاً، مفاد ماده به‌گونه‌ای اصلاح شود که میان تعداد جرایم ارتکابی بالاتر از سه فقره از حیث فراوانی، نوع و میزان مجازات تفاوت قائل شود، ثانیاً، رویه‌های واحد در اعمال این ماده مورد توجه محاکم قرار گیرد؛ زیرا اختلاف‌نظر دادگاهها در خصوص این ماده‌قانون تا جایی پیش رفته که اصل نوآوری ماده 134 را تحت‌الشعاع خود قرار داده است؛ بخشی از این اختلاف‌نظرها به نحوه نگارش ماده مذکور برمی‌گردد و بخشی نیز ناشی از استنباط قضات محاکم است.

مسدود شدن حداقل 200 سایت مبتذل و مستهجن

دادستان تهران به فعالیت سایتهای مبتذل و مستهجن اشاره‌کرده و با ابراز نگرانی از رشد قارچ‌گونه چنین پدیده‌ای و آثار سوء آن بر جوانان و خانواده‌ها، از صدور دستور شناسایی این سایتها به ضابطین، تذکر به مدیران آنها و مسدود شدن حداقل 200 سایت طی پانزده روز گذشته خبر داد و افزود: این اقدامات با دستور قضایی انجام‌شده است و چنان‌چه فعالیت آنها ادامه یابد، منتهی به تشکیل پرونده قضایی برای عوامل آن خواهد شد.

انتصاب یک قاضی زن به سرپرستی دادسرای اطفال

جعفری دولت‌آبادی از انتصاب یک قاضی زن به سرپرستی دادسرای اطفال و نوجوانان خبر داد و در تبیین چنین اقدامی، اظهار داشت: هدف عمده دادستانی تهران اهمیت به حوزه زنان و خانواده و اطفال بازمی‌گردد و تشکیل معاونت زنان و خانواده در راستای اجرایی نمودن این هدف می‌باشد. وی علت تأکید دادسرا بر موضوع زنان و اطفال را ناشی از ضرورت حمایت از این دو قشر دانست و در توضیح برنامه دادستانی تهران دایر برقرار دادن سه بخش شامل زندان زنان، کانون اصلاح و تربیت و دادسرای اطفال و نوجوان زیرمجموعه معاونت زنان، اطفال و خانواده، اظهار داشت: تجمیع امور مربوط به زندان زنان و کانون اصلاح و تربیت قبلاً صورت گرفته است و با انتصاب سرکار خانم خاکی به سرپرستی دادسرای اطفال و نوجوانان، گام سوم نیز برداشته شد.

دادستان تهران از جمله اقدامات مفید دادسرای تهران در رسیدگی به جرایم اطفال و نوجوان را انتصاب دو بازپرس زن در این دادسرا اعلام نمود و افزود: این انتصاب که با موافقت رئیس محترم قوه قضاییه انجام شد، پس از انقلاب اسلامی بی‌سابقه بوده و امیدواریم با حضور یک قاضی زن در سمت سرپرستی این دادسرا، اهداف دادستانی در حوزه نوجوانان بیشتر اجرایی شود؛ به‌گونه‌ای که دادسرای اطفال و نوجوانان بتواند هم حقوق اطفال و نوجوانان را رعایت کند و هم زمینه تحقیق و پژوهش در مورد جرایم نوجوانان را فراهم نماید. منبع: میزان

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۴۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *