گرما یکی از عوامل
افزایش جرایم


دسته: حقوق زندانیان
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۱۳ مرداد ۱۳۹۵


گرما یکی از عوامل
افزایش جرایم


گرما یکی از عوامل
افزایش جرایم

گروهی از محققان الگوی جدیدی در خصوص چرایی افزایش پرخاشگری و خشونت در مناطق گرمسیر ارائه کرده‌اند که در آن، به تغییر فرهنگ رفتاری مردم به‌واسطه تغییر وضعیت آب‌وهوایی اشاره دارد.
پایگاه اینترنتی ساینس دیلی نوشت، محققان از مدتها قبل تلاش دارند علت افزایش میزان برخی جرایم خشونت‌آمیز را در نزدیکی خط استوا در قیاس با سایر نقاط جهان توضیح دهند.
اکنون گروهی از محققان الگویی ابداع کرده‌اند که نظریه‌ای جدید در این زمینه است. این الگو فراتر از این حقیقت ساده است که افزایش دمای هوا موجب رفتار خشونت‌آمیزتر می‌شود.
محققان بر اساس یک الگوی جدید معتقدند که آب‌وهوای بسیار گرم و کاهش تنوع دما در فصول مختلف موجب می‌شود که افراد راهبرد زندگی سریع‌تر، تمرکز کمتر بر آینده، و خویشتن‌داری کمتر را در پیش گیرند و این فاکتورها با پرخاشگری و خشونت بیشتر، ارتباط دارد.
براد بوشمن استاد ارتباطات و روانشناسی دانشگاه ایالتی اوهایو که در نوشتن این مطالعه همکاری داشت، گفت: آب‌وهوا، نحوه زندگی مردم را شکل می‌دهد و فرهنگ را از راههایی که در زندگی روزمره خود به آنها فکر هم نمی‌کنیم، تحت تأثیر قرار می‌دهد.

الگوی جدید که در مقاله‌ای آنلاین در مجله Behavioral and Brain Sciences تشریح شده است، ‘کلاش’ (CLASH) مخفف ‘پرخاشگری مرتبط با آب‌وهوا و خویشتن‌داری در انسان’ نام دارد.
بر اساس مدل کلاش، افزایش پرخاشگری و خشونت در جوامع نتیجه صرفاً افزایش دما نیست، بلکه وضعیتهای اقلیمی نیز که در آنها تفاوت چندانی در دمای هوا در فصول مختلف وجود ندارد، بر دامنه خشونت تأثیر می‌گذارد.

به گفته محققان، از بین رفتن تنوع دمای هوا در فصول مختلف به بروز نوعی روزمرگی در زندگی منجر می‌شود.به عبارت دقیق‌تر، افراد در چنین اقلیمهایی دیگر نیازی به برنامه‌ریزی برای نوسانات عمده دمای هوا ندارند و درنتیجه راهبرد سریع‌تری را در زندگی در پیش می‌گیرند که دغدغه آینده در آن وجود ندارد و موجب کاهش ضرورت خویشتنداری می‌شود. کاهش خویشتن‌داری افراد به افزایش واکنشهای پرخاشگرانه و گسترش خشونت منجر می‌شود. تنوع دمایی زیاد فصلها تأثیر زیادی بر فرهنگ جوامع می‌گذارد. برنامه‌ریزی در کشاورزی، اندوخته سازی و یا به‌طورکلی آماده شدن برای زمستانهای سرد و تابستانهای گرم، از راههایی است که بدون آن‌که متوجه باشیم، فرهنگ را شکل می‌دهد.
به گفته محققان، چگونگی رویکرد مردم به زندگی، بخشی از فرهنگ است و فرهنگ به‌شدت تحت تأثیر آب‌وهوا قرار دارد.
آب‌وهوا، انسان را نمی‌سازد اما بر زندگی یکایک افراد تأثیر دارد.
محققان خاطرنشان کردند که مدل کلاش هنوز در حد یک تئوری جدید است که برای اثبات درستی آن باید مطالعات متعددی انجام شود، هرچند مدارک زیادی مبنی بر درستی آن وجود دارد.
خبرگزاری ایرنا

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *