پیشنهاد سفیر ایران به وزیر تجارت استرالیا برای ایجاد پرواز مستقیم بین دو کشور

دسته: غیر حقوقی
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۱۴ شهریور ۱۳۹۵


پیشنهاد سفیر ایران به وزیر تجارت استرالیا برای ایجاد پرواز مستقیم بین دو کشور

پیشنهاد سفیر ایران به وزیر تجارت استرالیا برای ایجاد پرواز مستقیم بین دو کشور

وزیر تجارت، سرمایه‌گذاری و گردشگری استرالیا در دیدار بلندپایه‌ترین دیپلمات ایران دراین کشور، ضمن انتقال علاقه کانبرا برای توسعه روابط اقتصادی با تهران، گفت: بسیار خوشحالم که می‌بینم علاقه زیادی در بخش تجاری و بازرگانی استرالیا برای انجام کار اقتصادی با ایران وجود دارد.

وی قرار است در آینده نزدیک به‌منظور دیدار با مقامات عالی‌رتبه کشورمان در رأس یک هیأت بزرگ اقتصادی متشکل از بخشهای نفت و گاز، کشاورزی، مدیریت آب، بازرگانی، بانکی، هواپیمایی، معدن و علمی و آموزشی به تهران سفر کند. دراین سفر، دفتر کمیسیون تجارت خارجی استرالیا (آسترید) به‌طور رسمی افتتاح می‌شود.

بر اساس گزارش روز جمعه سفارت ایران در استرالیا، وهاجی به‌منظور تبادل‌نظر و بررسی راههای توسعه روابط اقتصادی ایران و استرالیا روز گذشته با این وزیر استرالیایی در پارلمان این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. سفیر کشورمان با تبریک پیروزی مجدد ‘استیون چیوبو’ در انتخابات اخیر پارلمانی، گفت که زمینه‌ها و فرصتهای زیادی برای توسعه و ارتقاء روابط اقتصادی بین دو کشور وجود دارد. وی ابراز امیدواری کرد با سفر وزیر تجارت، سرمایه‌گذاری و گردشگری استرالیا به ایران فصل جدیدی در روابط دوجانبه آغاز شود.

سفیر کشورمان با تشریح آخرین وضعیت روابط دو کشور، پیشنهادهایی را برای توسعه همه‌جانبه روابط اقتصادی – بازرگانی ارائه کرد و گفت برقراری خط مستقیم پروازی بین تهران و یکی از شهرهای بزرگ استرالیا می‌تواند به توسعه بیشتر روابط اقتصادی، گردشگری و علمی و آموزشی دو کشور کمک کند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اخیراً هنگام دریافت استوارنامه «آیان دیوید گرنج بیگز»سفیر جدید استرالیا در تهران، روابط بانکی را برای توسعه سطح همکاریهای اقتصادی مهم دانست و گفت: ایران و استرالیا درزمینهٔ توسعه و تعمیق روابط اقتصادی و تجاری در چارچوب منافع ملی و مشترک تلاش کنند.

وی گفت دو کشور باوجود داشتن روابط سیاسی دوستانه، تاکنون نتوانسته‌اند به‌خوبی از امکانات و توانمندیهای مشترک در حوزه‌های اقتصادی استفاده کنند.

شبکه «ای.بی.سی» استرالیا هفته گذشته اعلام کرد این کشور به دلیل برخی همکاریهای بانکهای این کشور با آمریکا که در نقل‌وانتقال مالی مانع ایجاد می‌کنند، سالیانه میلیاردها دلار تجارت با ایران را از دست می‌دهد.

محمدجواد ظریف، وزیرامورخارجه و «هون استیون چیوبو» وزیر تجارت و سرمایه‌گذاری استرالیا اسفندماه سال گذشته در کانبرا برای حل مشکلات بانکی بین دو کشور پس از اجرای برجام و لغو تحریمها رایزنی کرده بودند.

استرالیا سال گذشته به‌طور رسمی پس از اجرایی شدن برجام، تحریمهای خود علیه جمهوری اسلامی ایران را لغو و اعلام کرد تجار و بازرگانان این کشور برای معاملات بالای 20 هزار دلار استرالیا (معادل 14 هزار و 436 دلار آمریکا) نیازی به مجوز ندارند و این شامل تجار ایرانی نیز می‌شود.

تجار استرالیایی براین باورند که شرکتهای آلمانی، ژاپنی، چینی، هندی، کره‌ای و همچنین سایر شرکتهای معتبر جهانی راه همواری برای ورود به بازار ایران دارند، بااین‌وجود و به‌رغم اینکه دولت استرالیا تحریمهای خود علیه ایران را لغو کرده است، همچنان امکان نقل‌وانتقال مالی بین دو کشور در بسیاری از بخشها امکان‌پذیر نیست.

تجار استرالیایی که در سالهای تحریم ایران از سوی قدرتهای غربی رقم بسیار پایین 350 میلیون دلاری را در تجارت با کشورمان تجربه کرده‌اند، اکنون پس از لغو تحریمها مصمم هستند با استفاده از ظرفیتهای بازار ایران با جمعیت بیش از 80 میلیون نفر، ارزش تجارت خود را افزایش دهند.

اراده استرالیا در توسعه مناسبات تجاری با ایران را می‌توان در بازگشایی دفتر تجاری استرالیا پس از 6 سال در ایران مشاهده کرد که وزیر تجارت این کشور در سفر به تهران آن را افتتاح می‌کند.

منبع: ایرنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *