پرسش و پاسخ حقوقی

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۶ دی ۱۳۹۵


پرسش و پاسخ حقوقی

question mark on blue sky - 3d illustration

پرسش و پاسخ حقوقی

پرسش: این‌جانب بهمن‌ماه 94 وامی به مبلغ 30 میلیون تومان از بانک… با بهره 16 درصد گرفتم. قبل از پرداخت وام حسابی به نام این‌جانب افتتاح کرده و درخواست واریز مبلغ 122 میلیون تومان پول به این حساب کردند. پس از واریز این پول توسط این‌جانب وام را به‌حساب دیگر من ریختند. سپس متوجه شدم که 12 میلیون اولیه را مسدود کرده‌اند. جهت رفع مسدودی مراجعه کردم، ولی امتناع کردند. در حقیقت 42 درصد مبلغ وام را مسدود کرده‌اند و قسط کل وام را می‌گیرند. ضمناً دو نفر ضامن هم از من گرفته‌اند. لطفاً راهنمایی کنید چگونه پول خود را آزاد کنم؟

پاسخ: برخی بانکها و مؤسسات اعتباری باهدف جلوگیری‌ از خروج منابع، بالا بردن نرخ سود مؤثر تسهیلات یا تأمین وثایق معتبر جهت پوشش ریسک اعتباری، در زمان اعطای‌ تسهیلات، اقدام به بلوکه نمودن بخشی از تسهیلات اعطایی به مشتریان، در قالب انواع سپرده‌ها (اعم از قرض‌الحسنه و سرمایه‌گذاری) می‌نمایند.

گفتنی است، همان‌گونه که پیش‌تر نیز از سوی بانک مرکزی اعلام‌شده است، ازآنجایی‌که تسهیلات اعطایی در قالب عقود اسلامی باید در موضوع تسهیلات صرف شود، این اقدام مغایر باروح قانون عملیات بانکی بدون ربا (بهره) بوده و ضمن وارد بودن اشکال شرعی به این نحوه عمل، اقدام فوق موجب بالا رفتن نرخ مؤثر سود تسهیلات و تخطی از نرخهای مقرر توسط شورای پول و اعتبار می‌شود. ازاین‌رو مقتضی است؛ بانکها و سایر مؤسسات اعتباری ضمن توقف اقدامات مزبور، در اسرع وقت نسبت به آزاد‌سازی و استرداد وجوه مزبور به تسهیلات‌ گیرندگان اقدام نمایند. در غیر این صورت امکان طرح دعوا علیه بانک خاطی وجود خواهد داشت.

پرسش: سلام مدتی قبل در کیف خانومم یک نامه مشکوک پیدا کردم و شک کردم که او با پسری در دانشگاه دوست است به همین خاطر روی گوشی او ضبط صدا قراردادم و تلگرامش را هک کردم از روی ضبط صدا چیز زیادی دستگیرم نشد. من هم از کل پیامهاش عکس گرفتم و به پدرش نشان دادم. حال آنها میگویند که من دروغ میگویم و میگویند که شکایت می‌کنند و من باید آن عکسها که از تلگرام گرفتم را ثابت کنم این در حالی است که او تلگرامش را کلاً پاک‌کرده است لطفاً کمکم کنید آیا راهی برای اثبات حرفم در تلگرام هست؟

پاسخ: اقدام شما در قرار دادن ضبط صدا و نیز هک نمودن تلگرام همسرتان عملی خلاف قانون می‌باشد که می‌تواند حتی برای شما مجازاتهایی را در پی داشته باشد؛ اما چنانچه همسرتان مرتکب عمل خلاف قانونی گردیده است، می‌توانید اقدام به شکایت نمایید و در آنجا ادعایتان را اثبات نمایید.

پرسش: سلام یک شخصی که غریبه هست و او را نمی‌شناسم، عکس من را در پروفایل اینستاگرامش قرار داده به چه شکل می‌تونم ازش شکایت کنم؟

پاسخ: به دادسرای جرایم رایانه‌ای مراجعه نمایید و در آنجا طرح شکایت نمایید.

منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *