وزیر دادگستری 
در نشست با اهالی رسانه


دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۱۹ مرداد ۱۳۹۵


وزیر دادگستری 
در نشست با اهالی رسانه


وزیر دادگستری 
در نشست با اهالی رسانه

مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری در نشست صمیمی با اهالی رسانه که به مناسبت روز خبرنگار و در محل وزارت دادگستری برگزار شد، گفت: جامعه اطلاع‌رسانی و خبری و خانواده بزرگ رسانه ما از رشد کمی و کیفی قابل‌توجهی برخوردار است و دسترسی به اطلاعات و نقد و تحلیل و راهنمایی و هدایت و همه اهدافی که فضای رسانه مدنظر دارد، الآن در بهترین شکل در جامعه ما محقق شده، هرچند که عوارضی را در کنارش به وجود آورده و سرعت کمی و کیفی به موضوعات نامناسب و عبور از مرزها هم انجامیده؛ اما با نگاه مثبت باید از این ارتقای کیفی که در رسانه رخ‌داده است، برخوردار باشیم، تبادل اطلاعات به‌سرعت در حال انجام است و این دستاورد بزرگی برای جامعه ما است.
وی افزود: ما خواهان تداوم این روند هستیم و وظیفه‌مان هم حمایت است و متعهد به حمایت از فضای رسانه، هستیم.
پورمحمدی تصریح کرد: ابزارها و مکانیزم و ساختارهای رسمی رشد خوبی دارد و در کنار آن ساختارهای غیررسمی مثل فضای مجازی در حال رشد است و به رقیبی برای شما تبدیل‌شده است و با این فضای غیررسمی مواجه هستید. این حجم گسترده اطلاعات آثار خوب و عوارض منفی هم دارد و مثل باران رحمت می‌ماند و اگر کانالها و پوشش طبیعی مراتع و جنگلها فراهم نباشد تبدیل به سیل می‌شود اما اگر بسترها فراهم باشد در کنارش پویش و شادابی به وجود می‌آید.

وزیر دادگستری تصریح کرد: مبارزه با قاچاق روند خوبی داشته است به‌طوری‌که سال گذشته آن‌را از ۲۵ میلیارد به ۱۹ میلیارد رساندیم.
وی ادامه داد: آمار پرونده قاچاق که به مراجع قضایی و تعزیرات رفته در سال گذشته ده هزار و 977 بوده که به 18 هزار و 200 رسیده است و ارزش مالی قاچاق بیش از 186 میلیارد تومان بوده که در سال جاری به 1630 میلیارد تومان رسیده است.
پورمحمدی افزود: در سال گذشته در لوازم‌یدکی و خودرو 48 هزار قطعه کشف شد و آمار آن امسال به یک‌میلیون و 748 هزار قطعه رسیده است. در لوازم‌خانگی 3 میلیون و 68 هزار در سال گذشته کشفیات داشتیم که در چهار ماه امسال تقریباً دو برابر آمار مکشوفات بوده است. آمار سیگار قاچاق از 85 هزار نخ در سال گذشته به 264 هزار در سال جاری رسیده است. در تجهیزات یارانه‌ای غیر از تلفن موبایل از 47 هزار وسیله به 320 وسیله رسیده است و 570 درصد رشد
 داشته است.
وی در پاسخ به سؤال مبنی بر اقدامات دولت برای وصول معوقات بانکی گفت: بحث جدی است و معوقه در همه کشورها وجود دارد و یک نسابی دارد که باید رعایت شود و در دو سال گذشته سه واحد درصد مقدار آن‌را کاهش دادیم و الآن به یازده و خرده‌ای رسیده است و این مثبت است. شاید عدد بالا رفته باشد زیرا بهره‌ها بالا می‌رود ولی ن مهم است که نگذاریم افزایش یابد و همت بانکها مؤثر بوده است و بانک ملی در این زمینه مؤثر بوده و سازمان ثبت‌اسناد برای اجرا به گذاشتن ضمانتهای معوقات بانکی موفق بوده است و سعی داریم که معوقات جدیدی تولید نشود. یک مشکل معوقات، بدهی دولت و شرکتهای دولتی است و ازاین‌جهت معوقات صرفاً به بخش خصوصی اختصاص ندارد.
وی تأکید کرد: در دولت انتشار فیشها یک دستاورد مثبت بوده است.
امروز فساد بزرگ فرار مالیاتی است و یک سال ما فرار مالیاتی ما بیش از بیست هزار میلیارد است. ما جلوی فرار مالیاتی را گرفتیم که دستاورد بزرگی است. ما در حوزه گمرک از 7 هزار میلیارد رسیدیم به 14 هزار میلیارد از سال 92 تاکنون. وقتی موسسه غیرمجازی 540 شعبه داشته و بیش از یک‌میلیون و خرده‌ای سپرده‌گذار دارد که دو سال و خرده‌ای است آن‌را ارزیابی می‌کنیم. یک بیمه هزار میلیارد روی دست ما خسارت گذاشته که اینها فساد بزرگ است. حال حقوق غیرمتعارف شده برجسته اما بزرگ‌تر از آن فسادهای بزرگی است که داریم باز می‌کنیم.
در مبارزه با فساد راهمان را یافته‌ایم.
پورمحمدی با اشاره به ایجاد معاونت حقوق بشر و مالکیت فکری در وزارت دادگستری گفت با ۲۰ دستگاه توافقنامه امضا کردیم و کلینیکهای حقوق شهروندی ایجاد کردیم که سه‌پایه حقوقی مددکاری و روانشناسی دارد و در بخش معاونت مالکیت فکری نیز درزمینه اقتصاد مقاومتی و اتکا به اقتصاد دانش‌بنیان کارهای زیادی را تعقیب می‌کنیم.
منبع: میزان

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *