هک شدن میلیونها نفر
توسط ربات تلگرامی


دسته: حقوق فضای مجازی
بدون دیدگاه
پنجشنبه - ۱۱ آذر ۱۳۹۵


هک شدن میلیونها نفر
توسط ربات تلگرامی


هک شدن میلیونها نفر
توسط ربات تلگرامی

روبات تلگرام چیست؟

روباتها حسابهای کاربری تلگرام هستند که از طریق نرم افزار و به شکل خودکار عمل می‌کنند. در واقع هر روبات یک کاربر تلگرام است که برای منظور خاصی طراحی می‌شود و عمل می کند.
این روباتها دارای سطحی از هوش مصنوعی نیز هستند که به واسطه آن عملیات خود را ترتیب می‌دهند. این روباتها قادر به هر کاری از جمله آموزش، پخش موسیقی، جست وجو، برقراری ارتباط و حتی ارسال دستور به IoT یا اینترنت اشیا هستند.
اینها کارهای ساده روباتها هستند و در واقع روباتهای پیچیده می توانند کارهای بیشتری از جمله ساخت بازیهای یک یا چند نفره، ایجاد سرویسهای اجتماعی، ایجاد ابزارهای جانبی و برقراری ارتباط با سرویسهای دیگر را انجام دهند.
این اطلاعات خصوصی شامل هر آن چیزی است که کاربران هنگام خریداری یک خط ایرانسل در اختیار این اپراتور قرار داده‌اند. گفته می‌شود این اطلاعات در سال 92 لو رفته و هم‌اکنون توسط این روبات منتشر شده است.
از قرار معلوم، با دادن شماره مورد نظر به این روبات، تمامی مشخصات دارنده شماره و هویت وی قابل مشاهده
 بوده است.
این روبات پس از عضویت به مشترک پیام می‌داد که «این بوت متصل به دیتابیس… است که از ۳ سال پیش در اینترنت پخش شد. پس ممکن است به‌دلیل قدیمی بودن برخی شماره‌ها یافت نشود یا اشتباه ارسال شود. پس خواهشا سؤال نپرسید! شماره‌های پشتیبانی شده…»
اگرچه این روبات کمتر از ۱۲ ساعت فعال بود اما بی‌گمان اطلاعات خصوصی کاربران که ناشی از اعتمادشان به این اپراتور است هم‌اکنون در اختیار شمار زیادی از دلالان شماره تلفنهای اشخاص قرار گرفته و دست‌به‌دست در شبکه‌های اجتماعی متخلف می‌چرخد.
نخستین واکنشها
یک کارمند روابط‌عمومی این اپراتور بدون اظهارنظر رسمی در این زمینه، اعلام کرد ایرانسل در حال تدارک یک اطلاعیه برای توضیح به رسانه‌هاست، اما تا زمان تنظیم خبر این بیانیه منتشر نشد. به این ترتیب ایرانسل 24 ساعت پس ازاین ماجرا نسبت به آن بی‌تفاوت بود؛ اما یک مقام آگاه در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به ایرنا گفت: «اطلاعات فاش شده کاربران یکی از اپراتورهای تلفن همراه کشور در تلگرام مربوط به 2 سال پیش است و تازه نیست ولی این موضوع با همکاری پلیس فتا و وزارت ارتباطات پیگیری می‌شود.»
این مقام آگاه که خواست نامش فاش نشود افزود:
«دو سال پیش اطلاعات کاربران این اپراتور تلفن همراه به سرقت رفت که اقدام برای شناسایی نقطه نفوذ و برخورد با آن صورت گرفت.
اکنون این اطلاعات توسط فردی و با طراحی یک رابط در تلگرام مجدد منتشر شده و زمینه را برای سوءاستفاده از این اطلاعات فراهم آورده است.»
 حریم گمشده خصوصی
این نخستین‌بار نیست که نشت اطلاعات شخصی، کاربران را نگران می‌کند. بانک اطلاعات کاربران به هر طریقی از خرید یک لباس تا استفاده از خدمات یک تعمیرگاه از کاربران گرفته می‌شود و در ساده‌ترین روش برای تبلیغ کالاها و خدمات استفاده می‌شود.
هیچ یک از کسانی که اطلاعات هویتی شما را اخذ می‌کنند مدعی فروش این اطلاعات نیستند ولی همیشه هکرهایی هستند که به هر روشی این اطلاعات را به‌دست می‌آورند و در جهت سوءاستفاده و آزار شما از آن استفاده می‌کنند.
نشت اطلاعات و هویت کاربران اتفاق جدیدی نیست و معمولا شرکتهای بزرگ با چالش حفظ این اطلاعات مواجه هستند. به‌طور مثال اطلاعات 24 میلیون حساب کاربری Gmail در سال‌جاری میلادی در اینترنت منتشر شد.
به گزارش کمپانی امنیتی Hold Security هم‌اکنون چند صد میلیون نام کاربری و رمز عبور در اینترنت خرید و فروش می‌شود. توییتر در اواخر سال 94 اعلام کرد که به‌دلیل وجود یک باگ (حفره امنیتی) حدود ۱۰۰ هزار شماره تلفن‌ و ایمیل‌ کاربران دراختیار هکر‌ها قرار گرفته است.
مهم‌ترین اقدامی که پس از نشت اطلاعات در این دسته از شرکتها انجام می‌شود، سختگیری بیشتر در حفظ اطلاعات کاربران است.
به‌طور مثال اخیرا جی‌میل برای پیشگیری از لو رفتن اطلاعات مهم و حساس فایلهای ضمیمه ایمیلها را اسکن می‌کند. این تغییرات پس از یک‌بار به روز‌رسانی اپلیکیشنهای مربوطه در دسترس همگی قرار می‌گیرد. سالها پیش نیز که جی‌میلهای کاربران به‌دلیل حفره امنیتی هک شد، جی‌میل به سرعت پروتکلهای جدید را در اختیار کاربران ایرانی قرار داد.
سال ۹۱ نیز تلاش برای نفوذ هکر‌ها به برخی از حسابهای مالی بانکهای ملت، اقتصادنوین و سامان باعث شد این بانکها با پیامک از کاربران خود بخواهند که رمز‌های خود را تغییر دهند. اگرچه تا کنون کسی واکنش جدی به این ماجرا نداشته و انگار جدی گرفته نشده است، ولی به‌نظر می‌رسد نهادهای قضایی و امنیتی باید هرچه سریع‌تر به این موضوع رسیدگی کنند. همچنین اپراتور مربوطه باید پاسخگوی مردم و ضرر و زیان احتمالی این مشکل امنیتی خود باشد
.
منبع: همشهری آنلاین

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۷۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *