نکاتی چند از حقوق تجارت

دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۳ آذر ۱۳۹۵


نکاتی چند از حقوق تجارت

نکاتی چند از حقوق تجارت

قسمت (11)

 304444489

نکته 1: استثنائات مسؤولیت شرکا در میزان مسؤولیتشان:

چنانچه عبارت با مسؤولیت محدود در اسم شرکت قید نشود مسؤولیت شرکا در مقابل بستانکاران تضامنی و نامحدود خواهد بود و شرکت در حکم شرکت تضامنی است ولی از سایر جهات مثل مدیریت، بازرسی، نحوه‌ی تصمیم‌گیری شرکا تقسیم سود و انحلال و تصفیه تابع مقررات حاکم بر شرکتهای با مسؤولیت محدود است.

چنانچه نام یکی از شرکا در اسم شرکت قیدشده باشد آن شریک در حکم شریک ضامن بوده و مسؤولیت تضامنی دارد به‌عبارت‌دیگر شریکی که نام او در کنار اسم شرکت قیدشده در حکم شریک ضامن است. به‌عبارت‌دیگر چنانچه نام یکی از شرکای شرکت با مسؤولیت محدود در کنار اسم شرکت قیدشده باشد این شرکت از حیث مسؤولیت شرکا در مقابل بستانکاران در حکم شرکت مختلط غیر سهامی است ولی از سایر جهات تابع مقررات حاکم بر شرکتهای با مسؤولیت محدود است.

زمانی که تمام سرمایه نقدی شرکت تأدیه نشده باشد شرکت باطل است و شرکا مسؤولیت تضامنی دارند.

زمانی که سهم الشرکه غیر نقدی تقویم و تسلیم نشده باشد شرکت باطل است و شرکا مسؤولیت تضامنی دارند.

نکته 2: برخلاف شرکت سهامی که آورده غیر نقد با اسناد مالکیت آن باید نزد بانک تودیع شود در شرکت با مسؤولیت محدود آورده به مدیرعامل شرکت تسلیم می‌شود.

نکته 3: سهم الشرکه به‌صورت اوراق تجاری قابل‌انتقال درنمی‌آید و قابل‌انتقال نیست مگر با رضایت اکثریت عددی شرکا که حداقل سه‌چهارم سرمایه متعلق به آنها است + باید به‌موجب سند رسمی باشد. (انتقال سهم الشرکه دراین شرکت عقدی تشریفاتی محسوب می‌شود)

نکته 4: در شرکتهای با مسؤولیت محدود لازم نیست مدیر یا مدیران شرکت شریک شرکت باشند برخلاف شرکتهای سهامی عام و خاص و تعاونی و مختلط سهامی و غیر سهامی که مدیران آنها حتماً باید شریک شرکت باشند.

نکته 5: در سه شرکت تعیین مدیر از بین شرکا الزامی نیست: نسبی+ مسؤولیت محدود+ تضامنی

نکته 6: اتخاذ تصمیم در شرکت با مسؤولیت محدود: در شرکتهای با مسؤولیت محدود برای تصمیم‌گیری در امور شرکت توسط شرکا تشکیل مجمع عمومی الزامی نیست مگر اینکه تعداد شرکای این شرکت بیش از 12 شریک (حداقل 13 شریک) باشد که دراین صورت باید در هرسال حداقل یک‌مرتبه مجمع عمومی تشکیل دهند.

نکته 7: تصمیمات امور جاری در شرکت با اکثریت حداقل نصف سرمایه اتخاذ می‌شود و در مرتبه دوم با اکثریت عددی شرکا اتخاذ می‌شود مگر اساسنامه اکثریت بیشتری در نظر گرفته شود به‌عبارت‌دیگر در شور دوم تصمیم‌گیری با اکثریت مطلق عددی به عمل می‌آید

نکته 8: این تصمیمات عبارت‌اند از: انتخاب مدیران؛ 2٫ عزل مدیران درصورتی‌که مدیر در اساسنامه انتخاب‌نشده باشد؛ 3٫ انتخاب بازرس یا بازرسان؛ 4٫ عزل بازرس یا بازرسان درصورتی‌که در اساسنامه قید نشده باشد؛ 5٫ تعیین اشخاصی غیر از مدیران شرکت به‌عنوان متصدی یا مدیر تصفیه شرکت؛ 6٫ تصمیم‌گیری در خصوص اعطای حق سازش یا ارجاع دعاوی شرکت در حال تصفیه به مدیر یا مدیران تصفیه.

نکته 9: تصمیمات راجع به تغییرات اساسنامه و انتقال سهم الشرکه با اکثریت عددی شرکا که حداقل سه‌چهارم سرمایه (=سه‌ربع= 75%) را دارا باشند اتخاذ می‌شود؛ به عبارت دیگر تصمیم‌گیری در خصوص تغییر اساسنامه شرکت و انتقال سهم الشرکه توسط یکی از شرکا به شخص دیگر باید با موافقت دارندگان لااقل سه‌چهارم سرمایه شرکت که ازنظر عددی در اکثریت مطلق (نصف + 1) هستند به عمل آید.نکته 10: تصمیم‌گیری در خصوص انحلال شرکت باید با موافقت دارندگان بیش از نصف سرمایه شرکت صورت گیرد.

منبع: مطالب حقوقی


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *