نظریه های مشورتی اداره حقوقی قوانین قوه قضاییه (منتشر در پیام آموزش شماره35و36)

دسته: نظرهاي مشورتي اداره حقوقي
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۱۷ اسفند ۱۳۹۳


نظریه های مشورتی اداره حقوقی قوانین قوه قضاییه (منتشر در پیام آموزش شماره35و36)

اعتبار اقرار نامه رسمی زوجیت تنظیمی در دفتر اسناد رسمی

سؤال: برای ثبت ازدواج زوجین در اسناد سجلی آنان آیا ثبت همان ازدواج در دفتر ازدواج هم لازم است یا آن که اقرارنامه­های رسمی زوجیت که در دفتر اسناد رسمی تنظیم می­شود کفایت
می­کند؟

نظریه شماره 8467/7 – 19/12/1386:

«علی الاصول اقرارنامه­های رسمی زوجیت که در اجرای ماده 32 قانون ثبت احوال[1] مصوب 1355 با اصلاحات بعدی با مراجعه و توافق زوجین، واجد شرایط قانونی در دفتر اسناد تنظیم می­شود. شامل زمان و مکان وقوع عقد نکاح و شرایط ضمن عقد و مهریه و میزان و نحوه پرداخت آن و این که مرد همسر دیگری ندارد، می­باشد. به استناد چنین اقرارنامه رسمی، مراتب ازدواج زوجین در اسنادسجلی آنان ثبت می­شود و موضوع ثبت همان ازدواج با وصف مذکور به شرح بالا، در دفتر ازدواج منتفی است.

تشابه عرفی موبایل فروشی و کامپیوتر فروشی در احراز تغییر شغل

سؤال: آیا اشتغال به موبایل فروشی، در محلی که برای فروش کامپیوتر اجاره شده، از مصادیق تغییر شغل است؟

نظریه شماره 4257/7 – 28/6/1386:

«اشتغال به موبایل فروشی، منافاتی با شغل کامپیوتر فروشی ندارد، زیرا در عرف جامعه کسانی که اقدام به فروش رایانه و خدمات آن می­نمایند اکثراً در کنار آن به فروش تلفن همراه نیز می­پردازند و به طور کلی هر دو فعالیت عرفاًً مشابه هستند و بر این اساس با توجه به مقررات بند 7 ماده 14 قانون روابط موجر و مستأجر مصوب سال 1356 چنانچه مورد اجاره مشمول آن قانون باشد، موضوع استعلام از موارد تخلیه نخواهد بود».


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۲
برچسب ها: