ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا دستور اوباما بود نه ترامپ

دسته: حقوق در سایر جوامع
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۱۷ بهمن ۱۳۹۵


ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا دستور اوباما بود نه ترامپ

ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا دستور اوباما بود نه ترامپ

ترامپ

«ست فرانتسمن(Seth J Frantzman)» که ساکن بیتالمقدس بوده و در دانشگاه قدس به تدریس در رشته مطالعات آمریکا اشتغال دارد با انتشار یادداشتی اعلام کرد که ممنوعیت ورود مسلمانان از هفتکشور به آمریکا که چند روز قبل از سوی «دونالد ترامپ» رئیسجمهور آمریکا، صادرشده، دستورالعملی بوده که در زمان ریاست جمهوری «باراک اوباما» صادرشده بود و ترامپ نیز همان دستورالعملی که توسط اوباما توشیح شده بود را امضا کرده است.

این نویسنده در بخشی از یادداشت خود می‌گوید: اگر ترامپ قصد جلوگیری از ورود افرادی را داشت که برای آمریکا تهدید محسوب می‌شوند چرا نام عربستان و پاکستان را در این لیست نیاورده است.

بر اساس دستورالعمل صادرشده از سوی ترامپ ورود افرادی از ایران، عراق، سوریه، سودان، لیبی، یمن و سومالی به آمریکا ممنوع است.

فرانتسمن در ادامه به گزارشهایی که برخی رسانه‌ها همچون بلومبرگ منتشر کرده و در آن عنوان داشته‌اند که نام کشورهایی که ترامپ با آنها دادوستد دارد در لیست محرومین نیست اشاره می‌کند.

وی در ادامه می‌نویسد: قانون ممنوعیت ورود افراد از این هفت‌کشور در اصل بر اساس قانونی بوده که در سال ۲۰۱۵ و تحت عنوان «قانون ممنوعیت سفر تروریستها» تصویب‌شده بود اعمال‌شده است. وزارت کشور آمریکا در سال ۲۰۱۶ نام این هفت‌کشور را با عنوان کشورهایی که در مورد آنها نگرانی وجود دارد اعلام کرد و در فوریه ۲۰۱۶ «برنامه چشم‌پوشی ویزا» برای این هفت‌کشور را به اجرا گذاشت.

فرانتسمن در ادامه می‌نویسد: محدود کردن مهاجرت مسلمانان به آمریکا قانونی بود که در زمان اوباما به اجرا گذاشته شد اما رسانه‌ها چیزی در مورد آن منتشر نکردند بنابراین قانون اعلام‌شده از سوی دولت ترامپ در اصل همان قانونی است که در زمان اوباما و در تاریخ ۱۸ دسامبر سال ۲۰۱۵ امضاشده بود.

امکان حذف ایران از لیست محرومان در مذاکرات برجام

از زمان امضا توافق جامع اقدام مشترک (برجام) منتقدان اعلام کردند که این توافق نواقصی دارد که آمریکا می‌تواند از آنها سوءاستفاده کرده و به اقدامات ضد ایرانی خود ادامه بدهد.

در صورت صحت گفته‌های فرانتسمن، این امکان وجود داشت که مذاکره‌کنندگان ایرانی در مذاکرات خود با طرف آمریکایی، تمهیداتی را برای خروج نام ایران از این لیست می‌اندیشیدند.

با توجه به آن‌که قانون ضد ایرانی «ایسا» نیز به‌واسطه نواقص برجام، در آخرین روزهای دولت اوباما به اجرا گذاشته‌شده و اکنون نیز قانون ممنوعیت ورود اتباع ایرانی به امضا ترامپ رسیده، صحت گفته‌های منتقدان برجام مبنی بر وجود شکاف و ضعف در متن برجام بیشتر مشخص می‌شود و با توجه به حضور چهره‌های ضد ایرانی در کابینه ترامپ بعید نیست که در آینده شاهد تکرار اقداماتی از این دست باشیم.
منبع:مهر


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *