معتادانی که به جای تریاک «سرب» دود می کنند

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۱ شهریور ۱۳۹۵


معتادانی که به جای تریاک «سرب» دود می کنند

معتادانی که به جای تریاک «سرب» دود می کنند

 

 

 مسمومیت با تریاک آلوده به سرب همچنان ادامه دارد و خبرساز است؛ موضوعی که به گفته برخی کارشناسان از سال های قبل وجود داشته اما موج جدید آن از دی‌ماه سال 94 فراگیرتر شده است.

 

 تریاک

سه سال پیش مدیرعامل جمعیت خیریه تولد دوباره از افزایش مقدار ناخالصی در مواد مخدر به‌ویژه در تریاک و هرویین خبر داد. حالا چند روزی است که بازهم مسئولان دولتی درباره افزایش بیش‌ازحد سرب در ماده مخدر تریاک و مسمومیت معتادان هشدار داده‌اند.

عباس دیلمی زاده، فعال اجتماعی درزمینه ترک اعتیاد درباره این هشدارها می‌گوید: وجود سرب در مواد مخدر، مسئله جدیدی نیست. سالهاست که قاچاقچیان از سرب به‌عنوان یکی از افزودنیها به مواد مخدر استفاده می‌کنند.

مدیرعامل جمعیت خیریه تولد دوباره در پاسخ به این سؤال که چه عاملی باعث می‌شود که میزان ناخالصی در مواد افزایش پیدا کند، می‌گوید: افزایش قیمت و مسئله اقتصاد. افزایش قیمت ممکن است به خاطر بالا رفتن قیمت مواد مخدر در افغانستان یا اقدامهای پلیسی برای مقابله با فروش مواد مخدر باشد. در چنین شرایطی ممکن است قیمت مواد مخدر حتی بیش از 50 درصد افزایش پیدا کند.

به گفته او این افزایش قیمتهای ناگهانی، احتمالاً نوع ماده مصرفی و الگوی مصرف تعداد زیادی از مصرف‌کنندگان مواد را تغییر می‌دهد چون معمولاً مصرف‌کنندگان مواد بودجه مشخصی برای خرید مواد دارند و ازآنجایی‌که تحت هر شرایطی باید مواد موردنیازشان را تأمین کنند، مجبور می‌شوند از راهکاری برای حل مشکلاتشان استفاده کنند که البته در چنین مواقعی، فروشندگان مواد مخدر هم با افزودن ناخالصی به مواد سعی می‌کنند قیمت را در حد تعادل نگه‌دارند. به‌طوری‌که مثلاً یک کیلو تریاک را به یک کیلو و 400 گرم تبدیل کنند تا هم خودشان سود کنند و هم قدرت خرید مصرف‌کننده خیلی تغییری نکند.

به اعتقاد دیلمی زاده در چنین شرایطی سیستم بهداشتی و درمانی باید به مسئله ورود پیدا کند و راه‌حلی برای این مشکل پیدا کند. به‌طوری‌که برای حل چنین مشکلاتی باید راهکارهای متفاوت و پیچیده‌ای طراحی و برنامه‌ریزی کرد؛ اما مهم‌ترین مسئله این است که مواد مخدر به‌طور مداوم و منظم آنالیز شود و شبکه پایش مصرف و پایش قیمت داشته باشیم تا بتوانیم هرلحظه شرایط را رصد کنیم و در شرایط اضطراری، تصمیم‌گیری درستی انجام دهیم.

مواد مخدر باید به‌طور مداوم و منظم آنالیز شود و شبکه پایش مصرف و پایش قیمت داشته باشیم تا بتوانیم هرلحظه شرایط را رصد کنیم و در شرایط اضطراری، تصمیم‌گیری درستی انجام دهیم

چندی پیش نیز مدیرکل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو از کمبود داروی ژلاتور سرب، به‌عنوان پادزهر این مسمومیت خبر داد که نشان‌دهنده حجم بالای مسمومیت در یک بازه زمانی کوتاه بود؛ چراکه به گفته وی این دارو برای مصرف هشت ماه کشور ذخیره‌شده بود، اما در عرض دو ماه تمام شد.دستگاههای مسئول دراین زمینه نیز واکنشهای مختلفی در برابر این اپیدمی داشتند؛ وزارت بهداشت نیز طی مکاتبه با معاونین درمان دانشگاههای علوم پزشکی کشور، دستورالعمل برخورد با بیمار مبتلابه مسمومیت با سرب را برای ایجاد آمادگی فنی در پزشکان و سایر کارکنان مراکز درمانی ارسال کرد.

همچنین طی مکاتبه‌ای از سوی وزارت بهداشت با ستاد مبارزه ه با مواد مخدر، جهت کنترل این پدیده خواستار همکاری نهادهای انتظامی و امنیتی شدند. درعین‌حال درخواست معاونت درمان از سازمان غذا و دارو جهت تهیه داروهای موردنیاز برای درمان مسمومیت با سرب که بسیار هم گران‌قیمت هستند، به‌منظور ارتقای آمادگی معاونت غذا و دارو، افزایش ذخایر داروهای آگونیست و مواد اپیوئیدی از قبیل متادون و شربت تریاک و همچنین فراهم کردن شرایط ارائه درمان جایگزین دراین گروه از مصرف‌کنندگان مواد اپیوئیدی، از دیگر اقدامات وزارت بهداشت عنوان‌شده است.

دراین میان، بیمارستان لقمان حکیم تهران، به‌عنوان قطب درمان مسمومیت دراین استان، آخرین آمار مسمومیت با تریاک آلوده به سرب از دی‌ماه سال گذشته تاکنون را 2000 نفر اعلام کرده که چهار نفر از این تعداد فوت کرده‌اند. به گفته حسین حسنیان مقدم، یکی از اعضای هیئت‌علمی این بیمارستان، در حال حاضر مشکلی برای تأمین داروی این مسمومیت وجود ندارد و نگرانیها دراین خصوص برطرف شده است.

  تریاکهای سربی؛ 2000 بیمار بستری و سرپایی و 4 فوتی در تهران

حسین حسنیان مقدم در خصوص آخرین آمار مراجعه به این بیمارستان به علت مصرف تریاک آلوده به سرب، گفت: مسمومیت با تریاک آلوده به سرب در سالهای گذشته نیز اتفاق افتاده، اما تعداد بالایی نداشته است. از دی‌ماه سال 94، تعداد موارد مسمومیت با سرب ناشی از تریاک خوراکی افزایش پیداکرده است که احتمالاً علت آن افزایش میزان سرب موجود در تریاک است. از همان زمان حدود 2000 بیمار سرپایی و بستری داشتیم که چهار نفر از آنها دراین بیمارستان فوت کردند. پزشکی قانونی تعداد موارد فوتی را شش مورد اعلام کرده که دو مورد باقیمانده متعلق به بیمارستانهای دیگر است. البته این آمار فقط مربوط به تهران است، ممکن است تعداد موارد فوتی بالاتر از این میزان باشد ولی تشخیص داده نشده باشد.

از کل تلفات اعتیاد یک هزار و 728 نفر به دلیل مسمومیت حاد، 854 نفر به دلیل عوارض مصرف طولانی‌مدت و 421 نفر به دنبال مصرف روان‌گردانها جان خود را ازدست‌داده‌اند

این در حالی است که روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی کشور، چندی قبل اعلام کرده بود که سوءمصرف مواد مخدر در سال گذشته، جان سه هزار و سه نفر را گرفته است؛ که قدیر زاده مدیرعامل جمعیت خیریه تولد دوباره در مورد علت این مرگ‌ومیرها می‌گوید: از کل تلفات اعتیاد یک هزار و 728 نفر به دلیل مسمومیت حاد، 854 نفر به دلیل عوارض مصرف طولانی‌مدت و 421 نفر به دنبال مصرف روان‌گردانها جان خود را ازدست‌داده‌اند.

  نگرانی از آلودگی شربت تریاک

ارائه گزارشهای متعددی از بخش اورژانس بیمارستانهای سراسر کشور درباره مسمومیت با سرب حتی در بین کودکان مسئولان را نگران کرده به‌طوری‌که دکتر پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده که با هماهنگی به‌عمل‌آمده با وزارت بهداشت و مراکز درمانی، توزیع سریع و فوری شربت تریاک در تمامی مراکز درمانی کشور فراهم‌شده و مراکز درمانی می‌توانند با قید فوریت سهمیه اضافه درخواست کنند. همچنین بر اساس اعلام سازمان غذا و دارو ذخیره شربت تریاک و سایر داروهای آگونیست در حد کفایت موجود است و نگرانی دراین زمینه وجود ندارد. حالا دیلمی زاده سؤالی مطرح می‌کند که جای تأمل دارد. او می‌گوید: شربت تریاک از تریاکی تهیه می‌شود که توسط پلیس از قاچاقچیان کشف می‌شود حال سؤال اینجاست که اگر سرب و سایر افزودنیها در مواد مکشوفه وجود داشته باشد، آیا این احتمال وجود ندارد که شربت تریاک هم به سرب آغشته باشد؟

منبع: تبیان

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *