مطالعه تطبیقی ماهیت و آثار حقوق اسرا در ایران، اسلام و حقوق بین‌الملل

دسته: دسته‌بندی نشده , معرفی کتاب
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۰ آذر ۱۳۹۵


مطالعه تطبیقی ماهیت و آثار حقوق اسرا در ایران، اسلام و حقوق بین‌الملل

مطالعه تطبیقی ماهیت و آثار حقوق اسرا در ایران، اسلام و حقوق بین‌الملل

index

پدیدآورندگان: فریده بیگ زاده، فرید آزاد بخت

ناشر: تهران: حکایت قلم نوین؛ 1395

مشخصات ظاهری: 206 صفحه

معرفی مختصر[ بخشی از مقدمه] :

نگارنده دراین کتاب در ابتدا به تعریفی از اسیر از دیدگاه اسناد و کنوانسیونهای بشردوستانه با تأکید بر کنوانسیون سوم ژنو 1949، در حقوق ایران و اسلام دست می‌زند؛ و سپس به‌اجمال به حقوق به رسمیت شناخته‌شده‌ی اسیران دراین کنوانسیون اشاره می‌کند. سپس به دیدگاه قانون‌گذار ایران درزمینه ماهیت و آثار حقوق اسیران پرداخته‌شده است، در ادامه به بررسی نحوه رفتار با اسیران از منظر اسلامی با نگاهی به آیات قرانی، احادیث و روایتهای منقول از معصوم و احکام صادره از فقیهان شیعه و سنی خواهد پرداخت.

درنهایت دراین کتاب نگارنده طی سه فصل به بررسی و مطالعه تطبیقی ماهیت و آثار حقوق اسرا در ایران و اسلام و حقوق بین‌الملل پرداخته است که در ذیل به مهم‌ترین عناوین آن اشاره می‌شود:

فصل اول با عنوان مفاهیم و کلیاتی به بررسی اسیر، تعریف حقوقی و عرفی آن و بررسی وضعیت اسیران (مبحث اول)، وضعیت اسارت و اسیران در جنگهای جهانی اول و دوم و پس‌ازآن (مبحث دوم) و رویکرد اسلام به جنگ و خشونت (مبحث سوم) موردبررسی قرارگرفته است. فصل دوم با عنوان بررسی اصول حقوقی حمایت از اسیران مخاصمات مسلحانه در پرتو حقوق بین‌الملل بشردوستانه به بررسی حقوق بشردوستانه بین‌المللی و اسلامی (مبحث اول)، بررسی حقوق اسیران جنگی و نگرش اسلامی و بین‌المللی (مبحث دوم) پرداخته‌شده است. در فصل سوم با عنوان بررسی حمایتهای حقوقی درزمینه استخلاص و رهایی اسیران با ارائه شواهد عینی سخن گفته است. دراین فصل به تبیین روشهای استخلاص و بازگشت اسیران جنگی (مبحث اول) و ارائه شواهد عینی از خاطرات اسیران جنگ عراق علیه ایران و برنامه‌های اسارت آنان (مبحث دوم) اشاره‌شده است. منبع: سایت خانه کتاب


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۴۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *