مسکن مهر می‌تواند به اقتصاد رونق بدهد


دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۴ مرداد ۱۳۹۵


مسکن مهر می‌تواند به اقتصاد رونق بدهد


وزیر دولت اصلاحات:‌

مسکن مهر می‌تواند به اقتصاد رونق بدهد

احمد خرم در ارزیابی وضعیت اقتصادی و عملکرد دولت گفت: اکنون سرمایه سنگینی بر روی زمین‌مانده و ما نمی‌توانیم چرخش اقتصادی قوی ایجاد کنیم که مردم پولشان را در بازار تولید و خدمات مولد بیاورند و اکثر مردم پول خود را در واسطه‌گری و دلالی مصرف می‌کنند و این برای اقتصاد کشور سم است.
برای اینکه از این وضعیت بیرون بیاییم یکی از راههای برون‌رفت اینکه خانه‌های خالی از سکنه‌ای که به‌عنوان سرمایه‌داریم را اجاره داده یا به فروش بگذاریم. اکنون در تهران بین 300 هزارتا یک‌میلیون واحد مسکن وجود دارد که با این کف آمار اعلامی یک‌میلیون و 500 هزار نفر دارای مسکن خواهند شد.
یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه شود مسکن مهر است که بسیار طولانی شده است؛ یعنی حرکت اقتصادی که به آن نیاز است و حدود 4 میلیون مسکن نیاز داریم که در اختیار واجدین شرایط مسکن که محروم هستند، باید تحویل داده شود و پولش را هم بخش دیگر به‌علاوه بخش تسهیلات بدهد و مسکن تولید شود و پولی که در دست مردم است روی تولید بچرخد. بارونق گرفتن مسکن 180 رشته تولیدی مانند کاشی و سرامیک در و پنجره و یراق و ابزارآلات و سیمان و شن و ماسه، سیم و کابل راه‌اندازی می‌شود که حدود 90 درصد آن تعطیل است و اگر بتوانیم 50 درصد آن را فعال کنیم درصد قابل‌ملاحظه‌ای از رکود خارج می‌شویم. بدون اینکه تورم ایجاد شود. لذا پولی که در جامعه می‌‌آید ما به ازاء تولید دارد و در غیر این صورت در چرخه دلالی قرار می‌گیرد.
وی در ادامه گفته است: متأسفانه بخشی از کارهایی که دولت وعده انجام صدروزه‌اش را داده بود عملی نشد. پروژه‌هایی که طولانی می‌شود چند برابر هزینه پیدا می‌کند. دولت فکرمی‌کنم به 70 درصد چیزی که در اقتصاد می‌خواست نرسید.
خرم در پاسخ این سؤال که دولت باید برای رسیدن به اهدافی که در نظر دارد چه اقداماتی را انجام دهد؟ می‌گوید: باید هرچه سریع‌تر اقداماتی که منجر به گردش مالی شود را پیگیری کند و واحدهای تولیدی و سرمایه در گردش آنها را تأمین کند.
اکنون بر روی این خط دارند کار می‌کنند و کمیته‌ای تشکیل دادند که واحدهای تولیدی یا آنهایی که 30 درصد پروژه‌هایشان انجام شده یا آنهایی که 80 درصد کار انجام شده و می‌توانند به بهره‌برداری برسند تأمین منابع شوند و تسهیلاتی نیز به آن اختصاص داده‌اند. البته کاری که امروز دولت باید انجام دهد، باید سه سال پیش انجام می‌شد و این تأخیر زمانی رکود را افزایش داد و وارد مرحله‌ای کرد که خروج از آن سخت است و باید یکسری مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را به خود بخریم.
اقدامی که دولت باید انجام می‌داد، این بود که مسای ل داخلی را هم‌زمان با مشکلات خارجی پیش می‌برد و در عرض هم قرار می‌گرفت اما سیاست داخلی و خارجی در طول هم قرار گرفت و گویا تا تحریمها رفع نمی‌شد، نمی‌توانستند کاری انجام دهند. این در حالی است که امکان برخی کارها وجود داشت.
وی درباره تحریمها و برجام گفت به نظر می‌آید که آمریکاییها ضربه‌های کاری دیگری به مسأله تحریمها می‌زنند و به‌دفعات اعلام کردند که تحریمها بسیار برای ایران گزنده بوده است.
در این زمان باقی‌مانده دولت باید به‌صورت جدی حرکت کند و با پیگیری شخص رئیس‌جمهور و درخواست از وزرای هر وزارتخانه پروژه‌ای را مشخص کنند و باید در سلسله‌مراتب دولت از یکدیگر کار بخواهند و کارهای تشریفاتی و روزمرگی را کنار بگذارند و به طرحهای اساسی، زیربنایی و تولیدی برسند. اگر این کار را نکنند دولت نمی‌تواند آن اعتماد ازدست‌رفته بین خود و ملت را بازیافت کند.
منبع: روزنامه کیهان

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *