قانون جرایم رایانه‌ای متضمن تعیین مجازات برای استفاده‌کنندگان از فیلترشکنها نیست

دسته: حقوق همگانی , مطالب برگزیده
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۳۰ آذر ۱۳۹۵


قانون جرایم رایانه‌ای متضمن تعیین مجازات برای استفاده‌کنندگان از فیلترشکنها نیست

قانون جرایم رایانهای متضمن تعیین مجازات برای استفادهکنندگان از فیلترشکنها نیست

167730837

مفاد ماده یک قانون مربوط به جرایم رایانهای که از سوی برخی حقوقدانان بهعنوان عنصر قانونی جرمانگاری برای استفاده از فیلترشکن ذکر شده، متضمن تعیین مجازات برای افرادی است که به اطلاعات مورد حفاظت قرارگرفته از سوی کاربران اینترنتی دسترسی پیدا میکنند که اصطلاحاً این افراد را هکر مینامند.

با فرض این‌که مفاد ماده قانونی مذکور را مشمول پایگاههای اینترنتی فیلترشده از سوی مقامات بدانیم، باز هم استفاده از فیلترشکنهای موسوم به V.P.N توسط کاربران اینترنتی، لزوماً به‌معنی استفاده از این طریق جهت دسترسی به پایگاههای اینترنتی فیلترشده از سوی مقامات نیست، چه این‌که صرف‌نظر از حسن و قبح استفاده از این روش، استفاده کاربران اینترنتی از این فیلترشکنها در بازار برای خرید نرم‌افزارهای رایانه‌ای و در دانشگاهها برای دسترسی به آن دسته از پایگاههای اینترنتی که ایران را مورد تحریم قرار داده‌اند، رواج یافته است. در حالی‌که این پایگاههای اینترنتی نه تنها هیچ‌گاه از سوی مقامات ایران مورد فیلتر قرار نگرفته‌اند، بلکه با توجه به تحریمهای اعمال شده بر کشورمان از سوی پایگاههای اینترنتی مورد نظر، تنها راه دسترسی به آنها از طریق استفاده از IP رایانه‌ای دیگر کشورها یعنی بکارگیری فیلترشکنهای موسوم به V.P.N است.

مواد 21 و 22 و 25 قانون جرایم رایانه‌ای نیز متضمن هیچ‌گونه تعقیب یا تعیین مجازات برای استفاده‌کنندگان از فیلترشکنها نیست، کما این‌که مفاد بند 5 قسمت «ه» فهرست اعلامی از سوی کارگروه تعیین مصادیق دارای محتوای مجرمانه اینترنتی نیز صرفاً «انتشار فیلترشکنها و آموزش روشهای عبور از سامانه‌های فیلترینگ» را مشمول مقررات قانون جرایم رایانه‌ای قلمداد کرده و در خصوص کاربران استفاده‌کننده از فیلترشکنها هیچ‌گونه حکمی مقرر نکرده است. منبع: ایسنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *