قانون اساسی آمریکا (قسمت سوم)

دسته: حقوق بین الملل
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۷ مهر ۱۳۹۵


قانون اساسی آمریکا (قسمت سوم)

قانون اساسی آمریکا (قسمت سوم)

دنیای حقوق؛ در شماره گذشته از بخش چهارتا بخش هفت اصل اول از قانون اساسی امریکا تقدیم شما مخاطبان شد، دراین شماره به ارائه بخش هشت‌تا بخش 10 از اصل یک می‌پردازیم. به‌این‌ترتیب طی سه قسمت گذشته موارد اصل اول از قانون اساسی امریکا پایان یافت و در قسمت بعدی به ارائه اصل دوم قانون یادشده خواهیم پرداخت.
بخش 8
[1] کنگره در موارد ذیل دارای اختیار است: وضع و وصول مالیاتها، عوارض گمرکی، تعرفه‌ها، مالیاتهای غیرمستقیم، پرداخت بدهیها و تأمین دفاع مشترک و رفاه عمومی ایالات‌متحده؛‌ لکن کلیه عوارض گمرکی، تعرفه‌ها و مالیاتهای غیرمستقیم در سراسر ایالات‌متحده یکسان است.
[2] دریافت وام با استفاده از اعتبارات ایالات‌متحده.
[3] وضع مقررات برای تجارت با کشورهای خارجی، بین ایالتهای مختلف و با قبایل سرخپوست.
[4] تهیه قانون واحد برای اعطای تابعیت و قوانین واحد در مورد ورشکستگی در سراسر ایالات‌متحده.
[5] انتشار پول، تعیین ارزش آن و ارزش پول خارجی و تعیین معیارهای وزن و اندازه‌گیری.
[6] تعیین مجازات جعل اوراق بهادار و پول رایج ایالات‌متحده.
[7] تأسیس ادارات پستی و ایجاد راههای مراسلاتی.
[8] تشویق پیشرفت علم و هنرهای سودمند از راه حفظ حق انحصاری برای تألیفات و اختراعات نویسندگان و مخترعان برای مدت‌زمان محدود.
[9] تشکیل دادگاههای تالی دیوان کشور.
[10] تعریف و مجازات دزدیهای دریایی و جنایات ارتکابی در دریاهای آزاد و جرایم علیه حقوق ملل.
[11] اعلان‌جنگ و «صدور مجوز اقدام مقابله‌به‌مثل» و وضع قوانین مربوط به متصرفات زمینی و دریایی.
[12] تشکیل ارتش و حمایت از آن؛ اختصاص هرگونه اعتبار به‌منظور استفاده دراین زمینه برای بیش از یک دوره دوساله مجاز نخواهد بود.
[13] تشکیل و نگهداری نیروی دریایی.
[14] وضع مقررات برای اداره نیروهای زمینی و دریایی و ایجاد نظم در میان آنها.
[15] فراخوانی نیروهای مردمی برای اجرای قوانین اتحادیه، سرکوب شورشها و دفع تهاجمات.
[16] سازمان‌دهی، تأمین سلاح و منظم ساختن نیروهای شبه‌نظامی و ترتیب به خدمت گرفتن بخشی از آنان به‌طوری‌که در خدمت ایالات‌متحده باشند؛ درعین‌حال، برای ایالات اختیار نصب افسران و آموزش شبه‌نظامیان طبق قواعد انضباطی مقرر از سوی کنگره محفوظ است.
[17] اعمال قانون‌گذاری انحصاری در همه موارد نسبت به منطقه‌ای (با مساحت حداکثر ده مایل مربع) که با واگذاری ایالتهای خاص و پذیرش کنگره می‌تواند مقر حکومت ایالات‌متحده گردد و نیز اعمال اختیارات مشابه در مورد مکانهایی که با موافقت مجلس قانون‌گذاری ایالتی برای ایجاد استحکامات، زرادخانه، وزارتخانه، کارخانه‌های کشتی‌سازی و سایر تأسیسات موردنیاز در آن ایالت خریداری می‌شوند.
[18] تدوین کلیه قوانین که برای اعمال اختیارات آینده و سایر اختیاراتی که به دولت ایالات‌متحده و یا هر وزارتخانه یا دستگاههای اجرایی به‌موجب قانون اساسی واگذارشده، ضروری و مقتضی است.
بخش 9
[1] کنگره نباید مهاجرت یا ورود افرادی را که هر یک از ایالتهای فعلی پذیرش آنان را تأیید می‌کنند تا قبل از سال هزار و هشت‌صد و هشت ممنوع نماید، اما می‌تواند برای این‌گونه ورود پرداخت مالیات یا عوارض گمرکی را حداکثر تا ده دلار مقرر کند.
[2] حق «قرار احضار زندانی» قابل تعلیق نیست، مگر در موارد شورش یا تهاجم خارجی که امنیت عمومی آن را ایجاب نماید.
[3] هیچ‌گونه لایحه‌ای دایر بر مجازات افراد بدون محاکمه و یا قانونی که عطف به ما سبق گردد، نباید تصویب شود.
[4] هیچ‌گونه مالیات سرانه یا مالیات مستقیم دیگری نباید وضع شود مگر اینکه متناسب با آمارگیری یا سرشماری پیش‌بینی‌شده دراین قانون باشد.
[5] هیچ‌گونه مالیات یا عوارض گمرکی بر کالاهای صادراتی هر یک از ایالات وضع نخواهد شد.
[6] مقررات بازرگانی یا مالیاتی یک ایالت نباید هیچ امتیازی را برای بندرهای خود نسبت به بندرهای ایالتهای دیگر قائل شوند؛ کشتیهایی که عازم ایالتی هستند و یا از آن حرکت می‌کنند، مجبور به ورود به بندر دیگر یا ترخیص از آن و یا پرداخت عوارض در آنجا نمی‌باشند.
[7] برداشت پول از خزانه‌داری فقط بر اساس اعتباراتی که قانون معین می‌کند خواهد بود و اظهارنامه‌ها و صورتحساب دریافت و پرداخت کلیه وجوه دولتی به‌طور منظم و هر از چند گاه منتشر می‌شود.
[8] ایالات‌متحده هیچ‌گونه عنوان اشرافی اعطا نمی‌کند: هرکسی که در ایالات‌متحده دارای سمت رسمی تعهدآور یا امانی باشد نمی‌تواند بدون رضایت کنگره هیچ نوع هدیه، مقرری، سمت و یا عنوانی را از هیچ شاه، شاهزاده و یا کشور خارجی بپذیرد.
بخش 10
[1] انجام موارد ذیل برای ایالتها ممنوع است: الحاق به معاهده، اتحادیه و یا کنفدراسیون؛ صدور مجوز اقدام مقابله‌به‌مثل؛ چاپ پول؛ انتشار اوراق بهادار؛ پیشنهاد هر چیزی غیر از سکه طلا و نقره برای پرداخت بدهیها؛ تصویب هر نوع لایحه، مجازات افراد بدون محاکمه یا به‌موجب قانونی که عطف به ما سبق شود یا قانونی که به تعهدات قراردادی لطمه وارد آورد و اعطای هرگونه عنوان اشرافی.
[2] هیچ ایالتی نمی‌تواند بدون موافقت کنگره هیچ‌گونه تعرفه یا عوارض گمرکی بر واردات و صادرات وضع نماید به‌جز مواردی که برای اجرای قوانین بازرسی آن ایالت کاملاً ضروری باشد؛ سود خالص کلیه عوارض گمرکی و تعرفه‌ها که هر یک از ایالتها بر واردات یا صادرات وضع نمایند باید از طریق خزانه‌داری ایالات‌متحده به مصرف برسد. کنگره می‌تواند تمامی این قوانین را بازنگری و بر آنها نظارت نماید.
[3] هیچ ایالتی نباید بدون موافقت کنگره، عوارض بار یا مالیات وضع نماید، در زمان صلح سرباز یا کشتی جنگی نگهداری کند، با ایالت دیگر و یا با یک قدرت خارجی موافقت‌نامه یا میثاقی امضا نماید یا وارد جنگ شود، مگر اینکه عملاً موردتهاجم قرار گیرد یا در معرض خطر قریب‌الوقوعی باشد که درنگ در برابر آن جایز نباشد.


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *