فرستنده پیامکهای تهدیدآمیز اردکان شناسایی شد

دسته: رویداد و حوادث
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۱۸ مرداد ۱۳۹۵


فرستنده پیامکهای تهدیدآمیز اردکان شناسایی شد

فرستنده پیامکهای تهدیدآمیز اردکان شناسایی شد

در پی ارسال پیامک غیرقانونی با محتوای توهین‌آمیز به گروهی از شهروندان اردکانی، هادی مقیمی سرپرست فرمانداری اردکان گفت:
بلافاصله پس از اطلاع از موضوع، پیگیریهای لازم از طریق مراجع ذی‌ربط به عمل آمد و مشخص شد این پیامک در اقدامی خودسرانه و تحریک‌آمیز از طرف فردی غیرمسئول از خارج از استان برای تعدادی از شهروندان اردکانی و شهرهای مجاور ارسال گردیده است.

این اقدامات ناصواب از سوی افراد خودسر باهدف متشنج کردن فضای کشور و ناآرام کردن جامعه و برخلاف فرمانها رهبری معظم انقلاب صورت گرفته است.
مسئولین امنیتی و قضایی با برخورد قانونی و صریح با این فرد متخلف، راه را بر حرکتهای مشابه که به‌طورقطع چیزی جز ضربه زدن به‌نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و فشار بر دولت تدبیر و امید در پی نخواهد داشت، ببندند.
گفتنی است در روزهای گذشته، در شهر اردکان و میبد پیامکهایی به برخی شهروندان ارسال‌شده بود که در آن نسبت به نصب تصویر سیدمحمدخاتمی بر خودروها و پیگرد قانونی آن هشدار داده بود. گفته می‌شود ارسال این پیامکها در آستانه سفر خاتمی به اردکان، انجام‌شده است.
منبع: قانون آنلاین
 بررسی ماجرای جرایم پیامکی 
جرایم پیامکی جرایمی هستند که از طریق امکاناتی که در تلفن همراه برای ارسال پیامک وجود دارد موجب اذیت و آزار و سلب آسایش طرف دیگر می‌شود. این جرایم که عمدتا از روی عمد و آگاهی است از به صدا درآمدن صدای پیامک در نیمه‌شب شروع می‌شود تا پیامکهای حاوی توهین، افترا و حتی جرایم انتخاباتی را در برمی‌گیرد.
 عناصر تشکیل‌دهنده جرایم پیامکی
برای اینکه عملی جرم محسوب شود باید عناصر تحقق یک جرم را دارا باشد در غیر این صورت نمی‌توان آن عمل را حتی در صورت غیراخلاقی بودن جرم تلقی کرد. هر جرمی از سه رکن «قانونی»، «مادی» و «روانی» تشکیل‌شده است.

یک مدرس دانشگاه در خصوص عنصر قانونی جرایم پیامکی به حمایت گفت:‌ عنصر قانونی این جرایم ماده 641 قانون مجازات اسلامی مصوب 1375 بخش تعزیرات است. طبق این ماده مزاحمت با تلفن یا دستگاههای مخابراتی دیگر را جرم تلقی و برای آن مجازات تعیین کرده است.
علاوه بر این، ماده‌واحده قانون اصلاح تبصره 2 ماده 14 قانون تأسیس شرکت مخابرات ایران مصوب 1366 به جرم‌انگاری این عمل پرداخته است.
دکتر حامد صفری بابیان اینکه عنصر مادی این دسته از جرایم ارتکاب فعل است و امکان تحقق این جرایم با ترک فعل وجود ندارد، اضافه می‌کند: برای اینکه فعل مرتکب برچسب مجرمانه بخورد باید حتماً به‌صورت رفتار غیرمتعارف باشد و موجب ناراحتی و سلب آرامش گیرنده‌ پیام شود. همچنین ازآنجایی‌که مزاحمتهایی پیامکی ازجمله جرایم عمدی محسوب می‌شود رکن دیگر تحقق آن، عنصر روانی است.
وی در توضیح عنصر روانی جرایم پیامکی می‌گوید:‌ عنصر روانی به این معنی است که مرتکب حتماً باید آگاه و از روی عمد و سوء‌نیت موجب مزاحمت شده باشد.
وی ادامه می‌دهد:‌ در حقوق، سوءنیت را به دودسته سوءنیت عام و خاص تقسیم می‌کنند. برای مثال در جرایم پیامکی همین‌که فرد گوشی تلفن همراه را به دست گرفته و فرایند ساده ارسال پیامک را انجام می‌دهد سوءنیت عام شکل‌گرفته است؛ اما سوءنیت خاص یعنی اینکه فرد عمداً و به‌قصد آزار و اذیت دیگری مطالب یا تصاویری را ارسال کند. درواقع آنچه اهمیت دارد همین احراز سوءنیت خاص است و تا زمانی که ثابت نشود ارسال پیامک سوء‌قصدی از ارسال پیامک نداشته است مسئولیت کیفری برای وی متصور نیست.
 پیگیری و تعقیب جرایم پیامکی
این مدرس دانشگاه در پاسخ به این سؤال که از چه طریقی می‌توان از این جرایم شکایت کرد؟
می‌گوید:‌ برای پیگیری و شکایت جرایم پیامکی، دو راه وجود دارد؛ پیگیری قضیه از جنبه کیفری یا اداری.
دکتر صفری در ادامه می‌افزاید‌: اشخاص اگر مایل به تعقیب جرم از جنبه کیفری هستند باید به دادسرای محلی که جرم در آن محل رخ‌داده است، مراجعه کنند.
اما اگر پیامکهای دریافتی یک مزاحمت ساده است و حاوی مطالب توهین‌آمیز، افترا و… نیست؛ بهتر است از طریق شرکت مخابرات شکایت را پیگیری کرد.
 چگونگی تعقیب مجرم از طریق شرکت مخابرات
شرکت مخابرات از طریق ثبت شماره به کمک آموزشهایی که به شاکی می‌دهد مجرم را شناسایی و برای شخص مزاحم اخطاریه می‌فرستد و در اخطار بار اول تلفن مزاحم برای یک هفته قطع می‌شود، بار دوم 3 ماه و بار سوم تلفن قطع و از او سلب امتیاز می‌شود.
گاهی پیش می‌آید که فردی غیر از صاحب اصلی تلفن همراه برای دیگری از طریق پیامک ایجاد مزاحمت می‌کند که در این مواقع همان کسی که از تلفن استفاده مجرمانه کرده است مورد تعقیب کیفری قرار می‌گیرد.
در ماده 641 قانون مجازات اسلامی آمده است‌ هرکس وسیله مخابراتی در اختیار خود را وسیله مزاحمت دیگری قرار دهد یا با عمد و سوء‌نیت ارتباط دیگری را قطع کند برای بار اول ‌به او کتباً اخطار می‌شود برای بار دوم به مدت یک ماه ارتباط او قطع خواهد شد و در صورت تکرار مدت قطع ارتباط او برای هر بار سه ماه خواه ‌بود و برای هر بار تجدید ارتباط باید هزینه بپردازد.
 ادله اثبات جرم
ارسال پیامکهایی که مشتمل بر توهین باشد یا جرم دیگری از طریق آن انجام‌شده باشد، موجب مجازات است؛ اما مجازات مجرمانی که به‌وسیله سیم‌کارت بی‌نام، پیامک توهین‌آمیز ارسال می‌کنند، چیست؟
به‌موجب ماده 697 قانون مجازات اسلامی مصوب 1375 بخش تعزیرات، هرکس که به‌وسیله اوراق چاپی یا خطی یا به‌وسیله درج در روزنامه و جراید یا نطق در مجامع یا به هر وسیله دیگری به شخصی، امری را صریحاً نسبت دهد، یا آنها را منتشر کند و مطابق قانون آن امر جرم باشد، حتی درصورتی‌که نتوانست آن مطالب را ثابت کند،‌ به یک ماه تا یک سال حبس و 74 ضربه شلاق مجازات می‌شود.
در ماده 697 قانون مجازات اسلامی 1375 در یک عبارت تأکید کرده است که افترا به هر وسیله‌ای که در جامعه منتشر شود، جرم خواهد بود؛ بنابراین استفاده از ایمیل یا پیامک هم می‌تواند راهی برای ارتکاب این جرم باشد.
برخلاف تصور برخی شهروندان، پیگیری و شکایت از این جرایم به‌آسانی قابل‌پیگیری و شناسایی است چون تمام آنچه از این طریق ردوبدل می‌شود قابل‌دسترسی است و دقیقاً مشخص است که چه مطالبی در چه روز و ساعت و دقیقه‌ای و از طرف چه کسی ارسال‌شده است.
به‌موجب ماده 12 قانون تجارت الکترونیک، «داده‌پیام» یکی از ادله اثبات دعواست، اسناد و ادله اثبات دعوا ممکن است به‌صورت داده‌پیام باشد و هیچ محکمه یا اداره دولتی نمی‌تواند بر اساس قواعد ادله موجود، ارزش اثباتی داده‌پیام را صرفاً به دلیل شکل و قالب آن رد کند. به‌طورکلی بر اساس ماده 13 قانون تجارت الکترونیک ارزش اثباتی داده‌پیامها با توجه به عوامل مطمئنه ازجمله تناسب روشهای ایمنی به کار گرفته‌شده با موضوع و منظور مبادله داده‌پیام تعیین خواهد شد.
منبع: مشرق

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۶
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *