زندانهای ایران برمبنای اقدامات تأمینی و تربیتی و صیانت از حقوق شهروندی فعالیت می‌کنند

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۵ مهر ۱۳۹۵


زندانهای ایران برمبنای اقدامات تأمینی و تربیتی و صیانت از حقوق شهروندی فعالیت می‌کنند

زندانهای ایران برمبنای اقدامات تأمینی و تربیتی و صیانت از حقوق شهروندی فعالیت می‌کنند

علی‌اصغر جهانگیر که برای بازدید از سیستم قضایی و زندانبانی آلمان به این کشور سفرکرده است دراین دیدار گفت: سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی ایران نیز با رویکرد شهروندمداری علاوه بر اجرای مجازات حبس نقش تأمینی و تربیتی را باهدف اصلاح و باز اجتماعی نمودن زندانیان برای بازگشت سالم به جامعه ایفا می‌کند.
وی اظهار کرد: با توجه به سیاستهای ابلاغی رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران طی سالهای اخیر اقدامات مؤثری در کاهش جمعیت زندانیان انجام‌شده است. جهانگیر افزود: مجازات جایگزین حبس یکی از برنامه‌های کلان نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران است که استفاده از مراقبتهای الکترونیکی یکی از آنها است. وی بیان داشت: در موضوع نظارتهای الکترونیکی و استفاده از پابندهای الکترونیکی در حوزه‌های مدیریتی، حقوقی و فنی کارهای زیادی انجام‌شده است. رئیس سازمان زندانها ادامه داد: در زندانهای ایران دو فعالیت بهداشتی- درمانی و اشتغال- حرفه‌آموزی اساس فعالیتهای اصلاحی و تربیتی را تشکیل می‌دهند. وی بابیان اینکه در حوزه بهداشت و درمان فعالیتهای خوبی داشتیم که در دنیا کم‌نظیر است، افزود: طرحهای بزرگ درمانی برای مقابله با بیماریهای واگیردار در زندانها، غربالگری زندانیان، طرح متادون درمانی ازجمله فعالیتهای انجام‌شده است. وی گفت: علیرغم وجود امکانات درمانی و کادر پزشکی متخصص در زندانها در صورت نیاز زندانی برای مداوا به بیمارستانهای سطح شهر اعزام و زندانیان به هزینه سازمان زندانها مداوا می‌شود. رئیس سازمان زندانها افزود: با توجه به اینکه بسیاری از ورودیهای زندانهای ایران افرادی فاقد شغل هستند اشتغال و حرفه‌آموزی یکی دیگر از فعالیتهای اساسی در زندانهای ایران است که در تمامی زندانها اجرا می‌شود. وی گفت: هم‌اکنون زندانیان در 120 رشته فنی و حرفه‌ای در زندانها آموزش می‌بینند که در پایان به آنها گواهینامه‌های مهارت بدون قید نام زندان اعطا می‌شود تا پس از آزادی بتوانند در رشته موردعلاقه خودکار کنند. جهانگیر در پایان خطاب به معاون وزیر دادگستری آلمان اظهار کرد: با توجه به عزم جدی قوه قضاییه جمهوری اسلامی برای استفاده از سامانه مراقبتهای الکترونیکی مایل هستیم از تجربیات کشور آلمان دراین زمینه استفاده نماییم.
** قوانین آلمان حبس محور نیست بلکه جریمه محور است
معاون وزیر دادگستری آلمان نیز دراین دیدار افزود: با توجه به‌نظام فدرال در آلمان سیاست یکسانی در کشور وجود ندارد اما در هیچ‌کدام از فدرالها حبس اولویت ندارد و قوانین آلمان حبس محور نیست بلکه جریمه محور است. وی افزود: هشتادوپنج درصد جرایم در آلمان با اخذ جریمه نقدی حل‌وفصل می‌شود و در پانزده درصد دیگر نیز اولویت با تعلیق حبس است که درصورتی‌که فرد در رفتار خود تجدیدنظر کند تعلیق وی نیز کاهش می‌یابد چراکه اعتقادداریم که حضور فرد در جامعه و در کنار خانواده مؤثر است و برای همین حبس را به‌عنوان آخرین راه‌حل می‌دانیم. معاون وزیر دادگستری آلمان در پایان گفت: در آلمان روسای زندانها در بسیاری از موارد مانند اعزام به مرخصی، عفو، آزادی و اعمال شرایط حبس آسان تصمیم‌گیرنده اصلی هستند. این سفر که به‌منظور آشنایی با نظام قضایی و زندانبانی آلمان انجام‌شده است شهریاری رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه و تعدادی از معاونین سازمان زندانها و مرکز آمار و فناوری حضور دارند. همچنین پیش‌ازاین نشست رئیس سازمان زندانها و هیأت همراه از یکی از مراکز ارائه خدمات مراقبتهای الکترونیکی در شهر برلین بازدید کرد. منبع: ایرنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *