رشد منفی جمعیت در پایتخت


دسته: غیر حقوقی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۲۷ مرداد ۱۳۹۵


رشد منفی جمعیت در پایتخت


شهردار تهران با اشاره به افزایش 7/4 درصدی حاشیه‌نشینی مطرح کرد

رشد منفی جمعیت در پایتخت

محمدباقر قالیباف، در جلسه کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: از دهه 70 همه از مدیریت واحد شهری، کوچک‌سازی دولت، برون‌سپاری‌ها و کاهش هزینه‌های دولت سخن می‌گوییم و به‌ویژه از برنامه سوم توسعه تا برنامه‌های چهارم و پنجم نیز این مباحث تحت عنوان موادی در برنامه گنجانده‌شده اما واقعیت آن است که وقتی سه برنامه سوم، چهارم و پنجم توسعه را در کنار سیاست‌های کلان و برنامه‌های راهبردی نگاه می‌کنیم، شاهد هستیم کمترین و حداقل‌ها هم در عمل اتفاق نیفتاده است.
وی ادامه داد: اگر اسناد بالادستی در تنظیم برنامه برای ما موضوعیت دارد، باید پا گذاشتن روی آنها را خط قرمز خودمان بدانیم و قانون اساسی و سیاست‌های کلان را رعایت کنیم تا برنامه‌ریزی‌ها بر اساس آنها صورت گیرد. اگر در چهارچوب کلی این موارد را در نظر داشته باشیم، بخشی از مسائل و مشکلات نیز برطرف خواهد شد. شهردار تهران با تأکید بر اینکه برنامه ششم توسعه دارای نقاط قوت خوبی است، بیان کرد: دراین جلسه ما روی اشکالات برنامه ششم توسعه در حوزه مدیریت شهری متمرکز هستیم و یکی از این اشکالات نیز در ماده ششم و در موضوع مالیات بر ارزش‌افزوده است.
قالیباف تصریح کرد: ما به دنبال حل چالش‌ها هستیم تا شهرهای برخوردار، برخوردارتر و شهرهای محروم نیز محروم‌تر نشوند. نمی‌شود در شهری کارخانه‌ای فعالیت و عوارض ایجاد کند اما مالیاتش را به تهران بدهد؛ به همین جهت ما پیشنهاد‌ها روشنی برای حل این موضوعات داریم.
 ایجاد شهرهای چندمیلیونی در اطراف تهران
وی با اشاره به آمار جمعیت‌پذیری پایتخت تصریح کرد: نتیجه رشد منفی جمعیت شهر تهران و افزایش حاشیه‌نشینی در اطراف پایتخت این است که شهرهای چندمیلیونی در اطراف تهران به وجود می‌آید و بخش عمده‌ای از شرق سرزمین ما خالی سکنه شده است که این موضوعات را باید در برنامه ششم توسعه حل کنیم.
وی افزود: شهرداری تهران طرح جامع شهر را با کمک شورای شهر تهران تهیه‌کرده و این طرح در شورای عالی شهرسازی تصویب و تائید و به شهرداری ابلاغ شد. بر اساس آن طرح تفصیلی در کمیسیون ماده پنج به تصویب رسیده و دوباره طرح تفصیلی نیز به تائید شورای عالی شهرسازی رسید.
حتی به خاطر حساسیت‌های موجود چند جلسه با حضور رئیس‌جمهور برای تصویب طرح جامع برگزار شد و جمعیت‌پذیری شهر تهران در طرح جامع را نیز در آن جلسات افزایش دادند؛ اما با شروع دولت جدید ما در اولین قدم، ابلاغیه هشت ماده‌ای را اصلاح کردیم که بر اساس آن جمعیت‌پذیری را بر اساس همان طرح جامع پیش ببریم.
 تعدد نظارت‌ها بر مجموعه شهرداری
شهردار پایتخت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تعدد نظارت‌ها بر مجموعه شهرداری تهران، اظهار کرد: بر اساس قانون، حسابرسی شهرداری‌ها یک‌بار در سال انجام می‌شود. در تهران نیز این کار از سوی جامعه حسابرسی صورت می‌گیرد و شورای شهر نیز دوباره حسابرسی را انجام می‌دهد. از سوی دیگر نظارت شورای شهر در کنار فعالیت معاونت نظارت وجود دارد و هرروز به‌صورت موردی تا سیستمی این نظارت انجام می‌شود. در کنار این موارد سازمان بازرسی کل کشور نیز نظارت‌های خود را انجام می‌دهد به‌نحوی‌که دراین مدت بیش از دو هزار تیم از چند روز تا چند ماه در بخش‌های مختلف شهرداری تهران مستقرشده‌اند.
دیوان محاسبات کل کشور نیز حسابرسی تمامی بودجه‌های دولتی را انجام می‌دهد. وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها نیز بازرس دارند و به‌طور دائم گزارش‌ها را دریافت می‌کنند. شورای عالی شهرسازی و معماری در حوزه شهرسازی بر شهرداری نظارت دارد و کمیسیون اصل 90 مجلس نیز مکاتبات و نظارت‌های خود را انجام می‌دهد؛ در کنار این موارد سازمان تعزیرات حکومتی نیز نظارت دارد.
منبع: حمایت

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *