دو سال پس از توافق صلح مینسک؛‌ جنگ در اوکراین همچنان ادامه دارد

دسته: حقوق در سایر جوامع
بدون دیدگاه
شنبه - ۷ اسفند ۱۳۹۵


دو سال پس از توافق صلح مینسک؛‌ جنگ در اوکراین همچنان ادامه دارد

دو سال پس از توافق صلح مینسک؛ جنگ در اوکراین همچنان ادامه دارد

 

 

711513137

 با وجود آنکه دو سال از امضای توافق صلح مشهور به “مینسک 2” بهمنظور پایان دادن به جنگ در اوکراین گذشته است اما این جنگ خونین با بعد از توافق 5 هزار تلفات دیگر برجای گذاشته و همچنان ادامه دارد.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، بر اساس توافق صلح مینسک 2 شورشیان موردحمایت کرملین با کی‌یف و مسکو بر سر متوقف کردن جنگ توافق کرده و یک نقشه راه پیچیده برای دستیابی به صلح، مورد توافق قرار گرفت. این توافق تحت نظر رؤسای جمهور اوکراین و روسیه و با کمک همتایان آلمانی و فرانسوی آنها در تاریخ 11 فوریه 2015 امضا شد.

این توافق در یک دوره متشنج و پر از درگیری همراه با نگرانی از بالا گرفتن یک جنگ تمام‌عیار میان دو کشور همسایه منعقد شد. کی‌یف، کرملین را متهم کرده بود که به شکلی پنهانی هزاران سرباز را وارد خاک اوکراین کرده است و این مسأله فشار زیادی را بر روابط مسکو با غرب وارد کرد.

دستاورد توافق مینسک 2 این بود که نگرانیهای مربوط به بالا گرفتن یک جنگ گسترده‌تر برطرف شد اما خشونتها هرگز از بین نرفتند و بی‌اعتمادی عمیق که راه‌حل سیاسی اوکراین را به بن‌بست رسانده، پابرجا ماند. برآوردهای جدید حاکی از کشته شدن بیش از 10 هزار نفر در جنگ داخلی اوکراین هستند و مناطق وسیعی از نواحی شرقی تولید کنند فولاد و زغال‌سنگ در اوکراین همچنان تحت کنترل جمهوریهای خود خوانده شورشیان در لوهانسک و دونتسک هستند.

هم‌چنین تحریمهای غرب علیه مسکو نیز همچنان باقی‌مانده است.

یک دیپلمات غربی که نامش را فاش نساخت در کی‌یف به خبرگزاری فرانسه گفت: این وضعیت تقصیر همه است و هیچ اراده سیاسی برای حلش وجود ندارد.

غرب معتقد است که روسیه این جنگ را به راه انداخته و به تحریک آن ادامه می‌دهد؛ اما درعین‌حال غرب معتقد است که اکنون کی‌یف باید بر اساس مفاد توافق‌نامه تا حدودی به مناطق تحت کنترل شورشیان خودمختاری بدهد.

توافق مینسک 2 در پی فروپاشی یک توافق صلح اولیه در سپتامبر 2014 که منجر به راه افتادن سنگین‌ترین درگیریها در جنگ داخلی اوکراین شد، منعقد گردید.

این توافق بعد از 18 ساعت مذاکرات میان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهور اوکراین به دست آمد. رهبران فرانسه و آلمان نیز بین این دو دشمن قسم‌خورده نقش میانجی گر را داشتند.

درون‌مایه توافق مینسک 2 یک طرح 13 بندی مجزا است که خواهان آتش‌بس فراگیر و فوری و عقب‌نشینی سریع سلاحهای سنگین از خط مقدم درگیری است.

این توافق به کی‌یف کنترل همه مرزهایش با روسیه را می‌داد به این شرط که اوکراین قانون اساسی‌اش را تغییر داده و به مناطق جدایی‌طلب نزدیک مرز روسیه تا پایان سال 2015 “وضعیت ویژه” و “خودمختاری داخلی موقت” بدهد.

با این حال هیچ‌یک از این شرطها عملی نشدند اما این توافق چند بار تمدید شد زیرا قدرتهای بین‌المللی آن را تنها امید برای پایان دادن به جنگ در اوکراین می‌دانستند.

یک فاکتور مهم دیگر نیز خودداری نیروهای ملی‌گرا و پوپولیست حاکم بر پارلمان اوکراین از دادن قدرتهای بیش‌تر به شورشیان بود زیرا آنها نگران بودند که این شورشیان مناطقشان را به روسیه واگذار کنند.

این شورشیان نیز هرگز بر اساس این توافق انتخابات تحت نظارت سازمان امنیت و همکاری اروپا و مطابق با قوانین اوکراین را برگزار نکردند و به‌جای آن انتخابات مربوط به شوراهای داخلی خود را که موجب خشم کی‌یف شد، برگزار کردند.

هم‌چنین مرز اوکراین با روسیه آن‌قدر باز باقی‌مانده که کرملین برای کمک به جدایی‌طلبان به ارسال تانکها و سلاحهای دیگر برای آنها ادامه دهند.

با این حال این توافق صلح توانسته ابعاد درگیریها در اوکراین را کاهش داده و آن را به یکسری کانونهای مشخص محدود کند. هم‌چنین طی این مدت موارد درگیری شدید همچون مورد اخیر در شهرک آودیوکا به ندرت اتفاق افتاده است.

کی‌یف نگران است که جنگ در اوکراین تبدیل به یک “جنگ یخ‌زده” همچون وضعیتی که در دو منطقه اوستیای جنوبی و آبخازیا در گرجستان در سال 2008 یعنی به هنگام اعلام یک‌جانبه استقلال آنها به وجود آمد، شود.

گرجستان هنوز این مناطق را خاک خود دانسته و متعهد شده این مناطق را با حمله نظامی جدید بازگرداند.

کی‌یف هم‌چنین نگران است که در دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا تحریمهای آمریکا علیه روسیه تخفیف یابند. منبع: ایسنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *