دولت حقوق کارگران را اصلاح کند


دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۴ مرداد ۱۳۹۵


دولت حقوق کارگران را اصلاح کند


دولت حقوق کارگران را اصلاح کند

یک کارشناس بازار کار از دولت خواست همچنان که اصلاح حقوقهای نجومی را در دستور کار قرار داده و از تصویب گذرانده است، برای اصلاح دستمزدهای پایین کارگران و بالا بردن آن نیز اقدام کند.
رحمت‌الله پور موسی اظهار کرد: اگر دولت در جهت اصلاح حقوقهای نجومی گام برداشته و سقف آن را تعیین می‌کند، انتظار داریم برای قشر ضعیف کارگری هم چاره‌ای بیندیشد و اصلاح حقوق و دستمزدهای پایین را هم در دستور کار قرار دهد تا عدالت واقعی اجرا شود. وی بابیان اینکه در شرایط کنونی دیگر انتشار فیشهای حقوقی دردی از کارگران دوا نمی‌کند، افزود:
حس بی‌اعتمادی در جامعه به‌خصوص در قشر ضعیف کارگری به وجود آمده و لازم است که دولتمردان به دنبال اجرای قانون و اصلاح خلأهای قانونی باشند.
پور موسی تأکید کرد:
سالهای سال است که به دنبال اجرای صحیح ماده 41 قانون کار برای شاغلان و ماده 91 قانون تأمین اجتماعی برای بازنشستگان هستیم، ولی این امر هیچ‌گاه محقق نشده است، بیش از 80 درصد کارگران حداقل حقوق را دریافت می‌کنند و دریافتی اکثر مستمری‌بگیران به یک‌میلیون تومان هم نمی‌رسد. در این شرایط وقتی باحقوقهای 30 میلیونی و 50 میلیونی و 240 میلیون تومانی مواجه می‌شوند حس بی‌اعتمادی، دلسردی و ناامیدی در آنان به وجود می‌آید.
وی متذکر شد:
با این اوضاع انگیزه کارگر معدنی که 350 متر زیرزمین و در شرایط سخت و طاقت‌فرسا مشغول کار است و شش ماه حقوقش به دلیل ناتوانی کارفرما به تعویق افتاده، در مقابل مدیری که پشت میز نشسته و بدون سختی کار حقوق میلیونی می‌گیرد از بین می‌رود. این کارشناس بازار کار با تأکید بر لزوم پرداخت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی خاطرنشان کرد:
دولت می‌تواند با اصلاح حقوقهای نجومی موجب اشتغال‌زایی شود و با اصلاح دستمزد کارگران، انگیزه و سطح معیشت کارگران را بالا ببرد.
پور موسی وقوع چنین وقایعی را در کشورهای دیگر بسیار اندک دانست و اظهار کرد: در کشورهای دیگر اجازه نمی‌دهند که کارگر بیش از هشت ساعت در روز کار کند و نیروی کار به لحاظ مالی تأمین است و به همین دلیل هیچ‌گاه با حادثه ناشی از کار یا دغدغه کارگران روبه‌رو نیستند. وی در پایان متذکر شد: اگر حقوق و دستمزد کارگران به معنای واقعی اصلاح شود، ریشه بسیاری از بزهکاریها، ناهنجاریها و آسیبهای اجتماعی هم شناسایی می‌شود و بازار کار و اشتغال سامان می‌یابد، درنتیجه فرد از شغل خود و بودن در کنار خانواده لذت می‌برد.
منبع: روزنامه کیهان

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *